Gå til innhold

Manisk depresjon


fidus1365380794

Anbefalte innlegg

fidus1365380794

Manisk depresjon Hvor kan jeg få hjelp med min mann (77) som nå etter mange gode år plutselig har fått en manisk periode igjen. Jeg hadde ham med til en psykiater for mange år siden, men han fikk ingen medisiner den gangen for han ville ikke ha hjelp.Siste gang han hadde en manisk periode var i 1992, da var han veldig oppstemt,brukte penger han ikke hadde og var aggressiv og helt håpløs å leve sammen med.Nå er han tilbake igjen med samme symptomer. Han har vært igjennom en mislykket nyretransplantasjon p.g.a. rytmeforstyrrelser og hjertestans under operasjonen, med påfølgende gjenoppliving.deretter 3 uker sykehusopphold og nå går han til dialyse 3 ganger pr. uke. Han har en voldsom trang til å kjøpe alt nytt, føler seg som en 20-åring helsemessig, selvom han har stort behov for assistanse i alt, er høyt oppe i skyene, skryter om alt han har, prater som en foss med alle, kjente og ukjente, sover mesteparten av dagen og flyr oppe hele natten og holder meg våken. Dette er veldig slitsomt for meg, jeg er allerede temmelig nedkjørt etter hans sykehusopphold, da var jeg hos ham fra morgen til kveld, og nå må han passes på som et barn. Han er ikke i stand til å forstå at han trenger hjelp til å tackle denne sykdommen, han mener at han er frisk og at det er jeg som trenger psykiater. Jeg har prøvd å nevne dette for legen på dialysen, men de har sin spesialitet og holder seg til det.Hvor kan jeg få hjelp? - fidus Svar på dette innlegget Tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så godt som alle manier fører til tvangsinnleggelse for behandling.

Fastlegen er den rette til å hjelpe deg med dette.

Det er ingen grunn til å se det an videre. Det er bare å få det gjort. Det kan være svært belastende, men det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fidus1365380794

Så godt som alle manier fører til tvangsinnleggelse for behandling.

Fastlegen er den rette til å hjelpe deg med dette.

Det er ingen grunn til å se det an videre. Det er bare å få det gjort. Det kan være svært belastende, men det er nødvendig.

Takk for hurtig svar.

Det er nok ingen god idè,

forrige gang, for mange år siden ble han skrevet ut etter få dager uten medisiner. Jeg fikk Zyprexa av legene på dialysen i går og fikk ham til å ta en 5 mg. i går kveld, kamuflert som kløestillende. Han har vært oppe i hele natt, ikke sovet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar.

Det er nok ingen god idè,

forrige gang, for mange år siden ble han skrevet ut etter få dager uten medisiner. Jeg fikk Zyprexa av legene på dialysen i går og fikk ham til å ta en 5 mg. i går kveld, kamuflert som kløestillende. Han har vært oppe i hele natt, ikke sovet i det hele tatt.

Det er en meget god ide å tvangsinnlegge i denne situasjonen jo. Men det er jo ditt liv. Vil du la han gå nedenom og ta deg med i dragsuget så er det ditt valg. Vær litt fornuftig og oppsøk lege. 5 mg Zyprexa er en vits i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fidus1365380794

Det er en meget god ide å tvangsinnlegge i denne situasjonen jo. Men det er jo ditt liv. Vil du la han gå nedenom og ta deg med i dragsuget så er det ditt valg. Vær litt fornuftig og oppsøk lege. 5 mg Zyprexa er en vits i dette tilfellet.

Vi begynner med 5 mg Zyprexa men dette kan økes, vil vente til jeg kan snakke med legen igjen mandag ettermiddag på dialysen. Jeg har ridd av stormen før, men da var jeg ikke så utslitt på forhånd, jeg vil se det an til mandag.

Zyprexa burde jo dempe noe, han virker allerede noe roligere i dag, kan hende han er på nedtur, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner med 5 mg Zyprexa men dette kan økes, vil vente til jeg kan snakke med legen igjen mandag ettermiddag på dialysen. Jeg har ridd av stormen før, men da var jeg ikke så utslitt på forhånd, jeg vil se det an til mandag.

Zyprexa burde jo dempe noe, han virker allerede noe roligere i dag, kan hende han er på nedtur, hva vet jeg.

Jeg synes det virker som om du har gjort mange fornuftige ting i denne situasjonen. Du har snakket med legen på dialysen samt skrevet til fastlegen som er tilbake om noen dager. Forhåpentligvis vil han ha utbytte av Zyprexa, og du er i ferd med å få noen støttespillere som kan hjelpe dere gjennom denne krisen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fidus1365380794

Jeg synes det virker som om du har gjort mange fornuftige ting i denne situasjonen. Du har snakket med legen på dialysen samt skrevet til fastlegen som er tilbake om noen dager. Forhåpentligvis vil han ha utbytte av Zyprexa, og du er i ferd med å få noen støttespillere som kan hjelpe dere gjennom denne krisen.

Lykke til!

Kjære frosken

Jeg vet ikke hvem du er, lege eller sykepleier eller bare et medmenneske. I dag ser jeg lysere på situasjonen jeg tror at Zyprexa begynner å virke for han har vært forholdsvis rolig og normal å ha med å gjøre siden i går ettermiddag. Han har sovet noen timer i natt

så Nils Håvard Dahls uttalelse om at 5 mg Zyprexa er en vits i dette tilfellet holder ikke mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...