Gå til innhold

Manisk depresjon


fidus1365380794

Anbefalte innlegg

fidus1365380794

Manisk depresjon Hvor kan jeg få hjelp med min mann (77) som nå etter mange gode år plutselig har fått en manisk periode igjen. Jeg hadde ham med til en psykiater for mange år siden, men han fikk ingen medisiner den gangen for han ville ikke ha hjelp.Siste gang han hadde en manisk periode var i 1992, da var han veldig oppstemt,brukte penger han ikke hadde og var aggressiv og helt håpløs å leve sammen med.Nå er han tilbake igjen med samme symptomer. Han har vært igjennom en mislykket nyretransplantasjon p.g.a. rytmeforstyrrelser og hjertestans under operasjonen, med påfølgende gjenoppliving.deretter 3 uker sykehusopphold og nå går han til dialyse 3 ganger pr. uke. Han har en voldsom trang til å kjøpe alt nytt, føler seg som en 20-åring helsemessig, selvom han har stort behov for assistanse i alt, er høyt oppe i skyene, skryter om alt han har, prater som en foss med alle, kjente og ukjente, sover mesteparten av dagen og flyr oppe hele natten og holder meg våken. Dette er veldig slitsomt for meg, jeg er allerede temmelig nedkjørt etter hans sykehusopphold, da var jeg hos ham fra morgen til kveld, og nå må han passes på som et barn. Han er ikke i stand til å forstå at han trenger hjelp til å tackle denne sykdommen, han mener at han er frisk og at det er jeg som trenger psykiater. Jeg har prøvd å nevne dette for legen på dialysen, men de har sin spesialitet og holder seg til det.Hvor kan jeg få hjelp? - fidus Svar på dette innlegget Tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke så uvanlig at det kommer psykiske ting etter kir.inngrep. Noen ganger har jeg sett det har utløst psykose, og også mani, og depresjon.Jeg har selv en mor som er manisk depressiv.Når hn er så manisk som han er nå, er han etter all sannsynligvis verdensmester, og overhodet ikke innterrest i og få hjelp. Kanskje ikke før smellen kommer. Og den kommer.men det blir uholdbart for deg i denne situasjonen, tenker jeg.I de fleste kommuner har vi alderspsykiatriske avdelinger, også rene utredningsavdelinger. Jeg synes det blir vanskelig for deg og mørte nyttårshelgen uten hjelp.Vet ikke om du har noen i familien, som kjenner han, du kan spørre om hjelp, slik at du kan få litt ro. Fordi jeg vet at dette tar pipen fra en totalt.Og når helgen er over, vil jeg anbefale deg og snakke med legen hans, for en vurdering. sannsynligvis så får du han ikke med ned på legevakten? Men sett grenser ovenfor han, og få noen til og hjelpe deg i helgen. han trenger etter all sansynligvis medisiner for og lande igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fidus1365380794

det er ikke så uvanlig at det kommer psykiske ting etter kir.inngrep. Noen ganger har jeg sett det har utløst psykose, og også mani, og depresjon.Jeg har selv en mor som er manisk depressiv.Når hn er så manisk som han er nå, er han etter all sannsynligvis verdensmester, og overhodet ikke innterrest i og få hjelp. Kanskje ikke før smellen kommer. Og den kommer.men det blir uholdbart for deg i denne situasjonen, tenker jeg.I de fleste kommuner har vi alderspsykiatriske avdelinger, også rene utredningsavdelinger. Jeg synes det blir vanskelig for deg og mørte nyttårshelgen uten hjelp.Vet ikke om du har noen i familien, som kjenner han, du kan spørre om hjelp, slik at du kan få litt ro. Fordi jeg vet at dette tar pipen fra en totalt.Og når helgen er over, vil jeg anbefale deg og snakke med legen hans, for en vurdering. sannsynligvis så får du han ikke med ned på legevakten? Men sett grenser ovenfor han, og få noen til og hjelpe deg i helgen. han trenger etter all sansynligvis medisiner for og lande igjen.

Det var greitt å høre fra en likesinnet. I går kveld var forferdelig. Til slutt måtte jeg late som jeg tok alle de vivial jeg hadde, men det affiserte ham ikke. Jeg fikk Zyprexa av legene på dialysen i går og jeg tror han har tatt en sammen med hjertemedisinene, kamuflert som kløestillende. Han har imidlertid ikke sovet i hele natt. Jeg var oppe kl.02.00, da satt han oppe lys våken, det samme kl. 04.30 Jeg tror jeg får smellen før ham. Jeg har bare 2 barn, men ingen av dem har noen innvirkning på ham, han har rett, det er jeg som er ikke er riktig klok. Hans bror bor i Italia, han har også prøvd å snakke med ham, men til ingen nytte.

For mange år siden, ca. 30, ble han tvangs-innlagt, men ble utskrevet få dager etterpå uten medisiner, jeg vil ikke oppleve det samme om igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var greitt å høre fra en likesinnet. I går kveld var forferdelig. Til slutt måtte jeg late som jeg tok alle de vivial jeg hadde, men det affiserte ham ikke. Jeg fikk Zyprexa av legene på dialysen i går og jeg tror han har tatt en sammen med hjertemedisinene, kamuflert som kløestillende. Han har imidlertid ikke sovet i hele natt. Jeg var oppe kl.02.00, da satt han oppe lys våken, det samme kl. 04.30 Jeg tror jeg får smellen før ham. Jeg har bare 2 barn, men ingen av dem har noen innvirkning på ham, han har rett, det er jeg som er ikke er riktig klok. Hans bror bor i Italia, han har også prøvd å snakke med ham, men til ingen nytte.

For mange år siden, ca. 30, ble han tvangs-innlagt, men ble utskrevet få dager etterpå uten medisiner, jeg vil ikke oppleve det samme om igjen

Dette høres ikke bra ut.Når man er i manisk periode, mangler man totalt innsikt, og verden er bare lyserosa.siden han ikke har hatt maniske perioder før..? er det jo vanskelig for deg og anslå ca. hvor lenge det vil vare.Men dere har to barn,Og det går an og be om hjelp, for din egen del.Og stå alene med en manisk mann,vil slite deg ut.Og du er jo ikke engang sikker på om han har nådd et topppunkt tenker jeg.Få legen hans på mandag til og komme en tur hjem til dere,da han ganske sikkert ikke vil gå selv.Og få noen til og hjelpe deg nå, ikke han.Hvis legen får han til og ta riktige medisiner, kan det være at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fidus1365380794

Dette høres ikke bra ut.Når man er i manisk periode, mangler man totalt innsikt, og verden er bare lyserosa.siden han ikke har hatt maniske perioder før..? er det jo vanskelig for deg og anslå ca. hvor lenge det vil vare.Men dere har to barn,Og det går an og be om hjelp, for din egen del.Og stå alene med en manisk mann,vil slite deg ut.Og du er jo ikke engang sikker på om han har nådd et topppunkt tenker jeg.Få legen hans på mandag til og komme en tur hjem til dere,da han ganske sikkert ikke vil gå selv.Og få noen til og hjelpe deg nå, ikke han.Hvis legen får han til og ta riktige medisiner, kan det være at det går bra.

Takk for gode råd. jeg har fått medisiner av overlegen på dialyseavdelingen, i samråd med psykiater, på Ullevål hvor vi var fredag morgen. Jeg har også skrevet og forklart situasjonen for fastlegen. Han er ikke tilbake fra juleferie før 4. januar. Han har hatt slike maniske perioder før, men har nå vært fin i 12 år. Det begynte ganske svakt med litt opprømthet og trang til å kjøpe ting før jul, men jeg tenkte at ettersom han hadde vært på sykehuset i 3 uker var han glad og oppstemt over å være hjemme. Kunne ikke tenke meg at han var på vei inn i en slik periode igjen. Siden før jul har det bare økt på. Det tar nok et par dager før Zyprexa gir noen virkning så vi får prøve å ri stormen av så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...