Gå til innhold

til NHD, det er langt, men vær så snill og les!


Gjest hilsen ei på 45`

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen ei på 45`

Hei!

Vi opplever naturkatastrofe, dager med fortvilelse og sorg rett inn i våre hjerter. Man skulle gjerne hjulpet til som en annen her skriver, men man kan hjelpe også ved å gi penger.

En annen ting jeg tenker på i kjølvanet av denne tragedie, er om det gjør noe med "morgendagen" i vårt samfunn?

Konkret mener jeg med det ting som press rundt slanking, påførte spørsmål om behov for ekstrem forvandling, rusproblematikk,rundt kredittkort og kjøp av alt som kan kjøpes,reiser og krav fra unge fra de er små om;-oppleveleskultur, rundt slik som mobbing i skolen.

Jeg må si jeg blir rystet da jeg leser på første side i se&hør om at Mona Grundt ( tidl frøken Norge) fikk ett nytt liv med slanke-te. HVEM skal da sette standarden og hva er da også et gjennomsnittsmenneske?

Jeg har selv jobb innen helse, og HVER enenste dag siste år, har slanking, fett, trim, kropp, utseende vært tema i lunsjpauser. Jeg tviler på om det er fraværende alle andre steder også, og skolen intet unntak. Jeg har prøvd si noe om det på mine arenaer, men ikke lyktes.

I tillegg har to på min arbeidsplass utviklet anorexiske trekk siste år, og de er akademikere og sikkert smarte nok, likevel.( jeg kjenner til personlige problem, så skal ikke legge all skyld på tema i pauser)

En annen side på dol har et spørsmål rundt en 16 åring som ønsker seg silikon bryster. Jeg hører ett rungende NEII inni meg da jeg leser sånt.

Denne utviklingen opplever jeg totalt fraværende av hva jeg opplever som virkelige verdier.Originalen er unik den, intet annet.

Noen av de som kom fra Asia med livet i behold sier også at det materielle ikke betyr noe, perspektivet er flyttet. Den tanken føler jeg ( og har alltid følt)meg på samme frekvens med.

Tror du N.H.D at det kan komme en morgendag som viser et behov for å snu fokus vekk fra slike ting som jeg har ramset opp? Og at vi også fjerner litt fokus rundt spekulasjoner på å snyte skatt, tjene lett-tjente penger som ved aksjesalg, oppkjøp av boliger for å leie ut i dyre dommer for sosialetat osv?

Det jeg virkelig kunne ønske for det nye året er at de som mister noen, finner ett fellesskap som er åpent og mottakelig, som er varmt og imøtekommende. At vi bryr oss litt mer om hverandre og ikke med hverandre.At unge jenter får være i den alder de hører hjemme, dvs at 12 åringen er 12 år og ikke i rolle som er 14-15 åring.

Men også at medier møter massiv kulde hvis de fortsetter å skrive om verdier myntet på vekt, skjønnhetsoperasjoner og fasade, at det blir slutt på faste spalter med evaluering av mennesker rundt dette.Vi trenger det virkelig IKKE. I Hedmark som jeg kjenner best, tok hele 11 ungdommer i videregående skole livet av seg på ett år!( det er innført tiltak, så det skjer noe, men hva med årsak, og ikke bare symptomene!!)

Hvem skriver om dette? Hvem spør seg hvorfor det skjer? Jeg gjør det, og jeg har tatt disse med i mine innlegg i min politiske sfære og hverdag.Fordi jeg bryr meg!

Kanskje det kommer en dag med mer varme i samfunnet, mer trygge barn, og lykkeligere barn samtidig, og en utvikling som igjen fører til mindre klasseskiller, mindre mobbing og ikke minst mindre bruk av lykkepiller og av rusrelaterte og stimulerende ting ( for å dempe årsaken og usikkerheten).

Når en katastrofe er et faktum, så kan og ikke minst MÅ den snus til noe positivt, i vårt tilfelle må det være å få vekk amerikaniseringstiltrekningen, og finne frem verdier og solidaritet og møteplasser igjen.

Jeg er helt sikker på at de som opplevde katastrofen opplevde mennesklig nærhet og omsorg, mat og drikke som det aller vesentligste! Vi kan tro på de som VET, og trenger ikke ønske oss noe lignende for å behøve erindre dette. AT vi er altfor langt av gårde på feil spor inntil denne dag, er det ikke tvil om en gang.

Ønsker alle sammen ett godt helsebringende nytt år, fullt av gode verdier og en fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg ser det, er alt det du skriver om forskjellige symptomer på et samfunn i ubalanse.

Vi mennesker er flokkdyr. Og nå til dags er det liksom individet som er i fokus. Samtidig har vi likevel behovet for å tilhøre, tenke "vi", men det kommer i konflikt med kravet om å være best, klatre høyere og prestere, og vi pusher hverandre "opp" og "frem" (nåtidens illusjon om hva opp/frem betyr).

Uansett hvordan man prøver å vri og vende på det, vil det alltid få et uheldig utfall på sikt så lenge vi ikke handler bevisst og balansert, og lærer av menneskehetens tidligere feil.

Punkt nr en, lære av tidligere feil: Vi må kunne dyrke "vi" istedet for "jeg", uten å ende opp som nazistene og fascistene og alle de der. (Det folk har opplevd når de kommer tilbake med en følelse av å ha fått et nytt perspektiv og en meningsfull opplevelse, er som oftest noe som involverer en sterk "vi-følelse" og som bryter med dagens isolerende "jeg-dyrkelse"). Vi på jorda må lære å takle den hårfine balansegangen mellom "vi" og "jeg", uten at det utelukker muligheter for selvstendighet/individuelle forskjeller, og uten at det bekker i den andre retningen som nå. Det må også gå an å dyrke kollektivfølelsen (hvis dette er det rette ordet på norsk), uten å la det bli "oss mot dem"-grupperinger.

Hvor mange ville følt behov for å hevde seg med silikon og statussymboler i et samfunn som oppmuntret til kollektivfølelse heller enn ego? I andre samfunn er selvhevdelse uhørt.

I forbindelse med denne katastrofen nå har jeg diskutert med en god del folk. Jeg blir provosert. Jo mer penger de har, jo mindre gir de. "De betaler jo skatt". Og har tusen andre gode unnskyldninger for ikke å bidra mer. ARgumentene deres er så vanvittige å høre på at jeg blir flau. Hvor mange som døde ville ikke gitt det de kunne dersom det var vi som hadde opplevd en katastrofe?

Nå snakker jeg meg sikkert litt bort her igjen, men jeg husker en foreleser i usa som sa at i et evolusjonsperspektiv er denne kollektivfølelsen utrolig viktig. Dersom tendensen til sterk egoisme virkelig er arvelig, noe jeg mener å ha hørt, er det ikke et ønskelig trekk. "The fittest" er ikke den med spissest albuer, men den med sterk kollektivfølelse som sørger for gruppens overlevelse.

www.humanitysteam.com har mange gode ideer. Les det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...