Gå til innhold

Nyttårsfeiringen avlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merkelig, rundt om i verden dør det like mange av sult, sykdommer og krig hver uke som det som gikk med i denne flodbølgen. Skal vi lammes fordi denne sleske politikeren i kappe og krage plutselig får et anfall av bekvemmelighetsempati?

Stålset har fått noen millioner inn på konto for boka si, hvorfor sender han ikke disse nedover, hvis han er så medmenneskeig og har slik et romslig hjerte for de nødstilte?

Nei, Nyttår er Nyttår, og optimismen skal fan ingen ta fra oss, ihvert fall ikke denne sosialistbefengte prestesjela som trekker politiske veksler på en tragedie som den vi nå er vitne til.

Flodbølgen er ikke vår skyld!

Skrevet

Merkelig, rundt om i verden dør det like mange av sult, sykdommer og krig hver uke som det som gikk med i denne flodbølgen. Skal vi lammes fordi denne sleske politikeren i kappe og krage plutselig får et anfall av bekvemmelighetsempati?

Stålset har fått noen millioner inn på konto for boka si, hvorfor sender han ikke disse nedover, hvis han er så medmenneskeig og har slik et romslig hjerte for de nødstilte?

Nei, Nyttår er Nyttår, og optimismen skal fan ingen ta fra oss, ihvert fall ikke denne sosialistbefengte prestesjela som trekker politiske veksler på en tragedie som den vi nå er vitne til.

Men det går jo an å vise litt verdighet og ikke hoie og fylle og feste akkurat DENNE nyttårsaften, Når gjør jo aldri vi det likevel da - , men... :)

men det skal ikke være for at Stålset har funnet på det - det er sånt som ligger i oss likevel - det å være ydmyk for det som har hendt. Jeg trenger i alel fall ikke han til å fortelle meg det. Det har noe med anstendighet å gjøre - de som må FORTELLES det, vil ikke uansett vise noen anstendighet i natt - eller i morgen som er offentlig sørgedag.

Gjest Vinteren
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med deg Mr Kahn. Nei, det ER kanskje ikkje passende og feste osv. idag, men da er det aldri det i tilfellet.

Skrevet

Men det går jo an å vise litt verdighet og ikke hoie og fylle og feste akkurat DENNE nyttårsaften, Når gjør jo aldri vi det likevel da - , men... :)

men det skal ikke være for at Stålset har funnet på det - det er sånt som ligger i oss likevel - det å være ydmyk for det som har hendt. Jeg trenger i alel fall ikke han til å fortelle meg det. Det har noe med anstendighet å gjøre - de som må FORTELLES det, vil ikke uansett vise noen anstendighet i natt - eller i morgen som er offentlig sørgedag.

veeeeldig enig med Mr Kahn

greit, det har skjedd og det er forferdelig mn trenger ikkje å stoppe opp en hel verden..

eg har no gjort mitt å gitt noen kr..føler eg ikkje kan gjøre stort mer og feires ska det gjøres med store bokstaver i dag...

Skrevet

veeeeldig enig med Mr Kahn

greit, det har skjedd og det er forferdelig mn trenger ikkje å stoppe opp en hel verden..

eg har no gjort mitt å gitt noen kr..føler eg ikkje kan gjøre stort mer og feires ska det gjøres med store bokstaver i dag...

Ja, jeg skjønner jo også at ikke alle føler det så nært. Jeg venter enda på å høre fra noen som er borte, ikke nære riktignok, men nok til at jeg tenker på det hele tiden. Det plager meg.

Kos deg i kveld da! :)

Godt Nytt År!

Skrevet

Står det mellom å gi penger eller kjøpe raketter, gi heller penger. Men folk dør av sult, sykdommer o.s.v. hele tiden, uten at det har stoppet oss fra å fortsette livet med fremtidshåp før. Heldigvis!

Tror folk gir penger uavhengig av feiring og rakett-kjøp. Alle voksne mennesker synes dette er helt forferdelig. De trenger ikke å bli fortalt hvordan de bør takle det.

Egentlig bunner det vel i hvordan man ser på feiringer som nyttårsaften. Er det bare en alt for dyr fyllefest, eller gir det folk lykke, tror og håp for fremtiden.

Når man kommer med en sånn oppfordring, synes jeg man også kan fortelle hva folk skal si til ungene sine, jeg. Fint å vise sympati, men jordkloden er sannsynligvis full av redde unger som har fått med seg katastrofen. Hvilken effekt har vi på dem, om vi voksne nå stopper verden?

Skrevet

Ja, jeg skjønner jo også at ikke alle føler det så nært. Jeg venter enda på å høre fra noen som er borte, ikke nære riktignok, men nok til at jeg tenker på det hele tiden. Det plager meg.

Kos deg i kveld da! :)

Godt Nytt År!

får ha lykke til md dine vedrørende da :)

går nok bra ska du se :)

Godt nyttår til deg og :)

fikk dårlig samvittighet eg no :(

Skrevet

får ha lykke til md dine vedrørende da :)

går nok bra ska du se :)

Godt nyttår til deg og :)

fikk dårlig samvittighet eg no :(

DÅrlig samvittighet skal du ikke ha! :)

jeg syns det er ANSTENDIG av landene å ikke sende opp millioner av kroner, offentlige kroner. Ja, det er forkastelig hvert år. Vi er store egoister vi som aldri blir berørt av noe som helst. Mulig vi trengte en vekker, enda så grusom den er.

De jeg ikke vet noe om (fjern kollega med 3 små barn) - tror det er for sent for - tiden tilsier at de er døde. De er ikke så nær at jeg går i begravelsen, men det blir nok flagg på halv stang på arbeidsplassen min.

Man tenker jo sitt her på "berget" mens man mauler kransekake og og drikker fløtesaus :)

Skrevet

Vi skal feire nyttårsaften. Bare (kjerne)familien - slik vi som regel pleier.

Vi spiser godt (kalkun med flisas stuffing), drikker et glass rødvin eller to til kalkunen, og skyter opp de (få) rakettene vi har kjøpt - mye for barnas skyld.

Og vi har gitt vår skjerv til Røde Kors, og mener at vi er i stand til å markere overgangen til et nytt år med litt ekstra og samtidig tenke på det tragiske som har skjedd i Asia.

Skrevet

DÅrlig samvittighet skal du ikke ha! :)

jeg syns det er ANSTENDIG av landene å ikke sende opp millioner av kroner, offentlige kroner. Ja, det er forkastelig hvert år. Vi er store egoister vi som aldri blir berørt av noe som helst. Mulig vi trengte en vekker, enda så grusom den er.

De jeg ikke vet noe om (fjern kollega med 3 små barn) - tror det er for sent for - tiden tilsier at de er døde. De er ikke så nær at jeg går i begravelsen, men det blir nok flagg på halv stang på arbeidsplassen min.

Man tenker jo sitt her på "berget" mens man mauler kransekake og og drikker fløtesaus :)

'jeg syns det er ANSTENDIG av landene å ikke sende opp millioner av kroner, offentlige kroner. Ja, det er forkastelig hvert år.'

Hva i all verden mener du med dette? Er det anstendig å ikke hjelpe?? Forkastelig å hjelpe??

Skrevet

Jeg sluttet å feire nyttårsaften for 4 år siden, uten at det har noe med verdens katastrofer å gjøre.

Men, for de som feirer, så tror jeg en mellomting mellom ikke å feire og full feiring er svaret her.. En markering av at vi går over i et nytt år, men ingen vill fest allikevel. Kanskje ikke så mange raketter, men at vi er samlet med god mat og litt ettertanke.

Skrevet

Jeg orker heller ikke å feire. Nå bruker jeg ikke feire noe særlig på nyttårsaften likevel. De som har lyst til å feire dagen med "hæla i taket" må få gjøre det uten dårlig samvittighet.

Skrevet

'jeg syns det er ANSTENDIG av landene å ikke sende opp millioner av kroner, offentlige kroner. Ja, det er forkastelig hvert år.'

Hva i all verden mener du med dette? Er det anstendig å ikke hjelpe?? Forkastelig å hjelpe??

At det er forkastelig å bruke offentlige kroner på fyrverkeri....:-)

Skrevet

jeg skal på fest sammen med 10 andre kristne, og vi skal bruke tiden til å be og å synge lovsanger. Et greit kompromiss synes jeg

Gjest med-lidenhet
Skrevet

Enig med Flisa som skriver: "Det har noe med anstendighet å gjøre - de som må FORTELLES det, vil ikke uansett vise noen anstendighet i natt - eller i morgen som er offentlig sørgedag."

Det er nok slik det er, noen skjønner det bare ikke av seg selv. Kanskje skjønner de det når de blir litt eldre og får mer livserfaring? Hvem vet.

Skrevet

Så lenge vi har bidratt med en del hundrelapper til Røde Kors, synes jeg vi kan ha vår planlagte vennemiddag med kalkun og vin.

Det blir ikke fyll og spetakkel likevel, så lenge vi har barn alle sammen, og det er kanskje slik fest du tenker på.

Men vil heller at vi har det koselig sammen enn å sitte hver for oss og sture. Verden blir hvertfall ikke noe bedre av det..!

Skrevet

Så lenge vi har bidratt med en del hundrelapper til Røde Kors, synes jeg vi kan ha vår planlagte vennemiddag med kalkun og vin.

Det blir ikke fyll og spetakkel likevel, så lenge vi har barn alle sammen, og det er kanskje slik fest du tenker på.

Men vil heller at vi har det koselig sammen enn å sitte hver for oss og sture. Verden blir hvertfall ikke noe bedre av det..!

Enig med mij.

Vi skal ha samme type kveld som dere, med voksne og barn til kalkun og vin, og kos. Ikke noe voldsom feiring, men ha en hyggelig kveld.

Det hjelper ingen om vi sitter og er triste hele kvelden.

Det vi kan gjøre, er å bidra med økonomisk hjelp (noe vi gjør), og å gjøre hverdagen god for barna våre og hverandre.

Skrevet

Tar det helt stille og rolig, mannen, datteren, ei enslig venninne og meg. Vi skal til min venninne iår og vet ikke hva maten blir. Har kjøpt en pakke stjerneskudd til datteren og gitt penger flere ganger til flomkatastrofen. Igår gikk hele inntekten av loddsalget på en ishockeykamp til dette formål og folk kjøpte veldig mange lodd.

Det blir en nyttårsaften til virkelig ettertanke dette året, å feste og feire i disse dager er ikke lett med all elendigheten, berører oss veldig.

Skrevet

Jeg synes du tillegger den presten mye.

At jeg synes det er lite hensynsfullt å sette opp raketter, en ekstremt synlig, hørbar og påtrengene måte å feire på, en kveld hvor vi kan anta at mange av naboene har mistet noen av sine, at barna våre kommer til å se tomme pulter og plasser på skolen på mandag, det har med respekt for andre å gjøre, og ikke noe med hva en eller annen prest har sagt.

Særlig så lenge listen over de savnede ikke er tilgjengelig enda, og heller ikke det hadde hjulpet allverden, da jeg ikke hadde visst navnet på nærmeste nabos foreldre eller niese allikevel.

Jeg synes alle skal få gjøre det de føler for, men for meg har det ingen ting med det økonomiske å gjøre at jeg kutter rakettene, jeg har råd til både å gi penger til røde kors og til fyrverkeri. Men for meg blir det litt usmakelig med slik påtrengende feiring i dag.

At venner og familie møtes er en helt annen ting, det er viktigere enn noen gang når ting er som de er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...