Gå til innhold

Er vi frie mennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest Frifant
Skrevet

I går skulle alle feire nyttår fordi tradisjonen sier det, eller fordi alle andre feirer det , eller fordi vi har lært at dette er gøy, eller fordi vi trenger unnskyldninger for å fylle litt, eller fordi vi tror at vi gjør noe vakkert, riktig osv ,osv.

Hva om jeg ikke har lyst? Har jeg da min fulle frihet til å kunne drite i denne feiringa uten på noen måte å føle meg pressa til det motsatte av omverdenen?

Så har vi denne dagens situasjon. Nå har prester og prelater, statsmenn og lignende maktpersoner bestemt at dette skal være en offentlig sørgedag. Hva om jeg ikke sørger, men tenker som så at sorgen kommer tidsnok til meg. Jeg får glede meg mens jeg har det bra. Skal jeg ødelegge denne dagen med å vise en påtatt alvorlig mine bare fordi alle andre gjør det. Er jeg ikke fri?

Som et fritt menneske vil jeg gjerne feire ting jeg mener det er verdt å minnes, eller gjøre stas på ut fra mine egne vurderinger. Jeg vil også la mine egne følelser bestemme når jeg skal føle sorg. Året som gikk var vel ikke akkurat smertefritt. Hvorfor feire det?. Året som kommer starter med en offentlig sørgedag. Hvorfor skal vi feire det?

Tenk om dette blir det værste året i manns minne?

Jeg har tatt mine valg.

Skrevet

Enig med deg! Jeg ser på nyttårsfeiringen som en volkomst til det nye året.. Nye sjanser og nye myligheter for å gjøre ting annerledes enn man gjorde det året før hvis man ikke er fornøyd.

Jeg valggte å feire i går med min nærmeste familie med en god middag og kos selv om vi ble oppfordra til å droppe feiringa. Synes det er noe forbanna tull for å være ærlig.. Tragisk er katastrofen ja, men verden stopper ikke opp fordet..

I dag sørger jeg ikke! Jeg bestemmer selv når jeg skal sitte å grine.. Å tenne lys for de omkomne hjelper ikke dem en smule - tull! Medfølelse har jeg selvfølgelig, synes det er grusomt.. Ikke en kveld i det siste jeg har sett nyheter uten tårer i øya, men jeg gjør ikke en mulighetenes dag da vi skal glede oss om til en sorgens dag.. det som har skjedd kan ingen endre.

Skrevet

Har du hørt om empati????

Hjelper det tror du å la være å leve videre fordi sånne tragidier skjer???

Hvorfor heller ikke glede seg over det som er å glede seg over?

Reven1365380455
Skrevet

Selvfølgelig er vi ikke frie. Frihet er en illusjon Hva er egentlig frihet? Og vil vi egentlig være helt frie?

Skrevet

Hjelper det tror du å la være å leve videre fordi sånne tragidier skjer???

Hvorfor heller ikke glede seg over det som er å glede seg over?

Ikke det som er poenget i det hele tatt! Selvfølgelig må man prise seg lykkelig hvis man i dette tilfelle ikke er rammet. Men meningen med å tone ned feiringen litt var jo i respekt for alle det har rammet. For meg blir det helt feil med hæla i taket etter noe slikt.Det har gått skikkelig inn på meg selv om jeg ikke er direkte rammet.Alle de små barne som er savnet... De stakkars barna som er kommet hjem uten foreldrene sine...

Skrevet

Ikke det som er poenget i det hele tatt! Selvfølgelig må man prise seg lykkelig hvis man i dette tilfelle ikke er rammet. Men meningen med å tone ned feiringen litt var jo i respekt for alle det har rammet. For meg blir det helt feil med hæla i taket etter noe slikt.Det har gått skikkelig inn på meg selv om jeg ikke er direkte rammet.Alle de små barne som er savnet... De stakkars barna som er kommet hjem uten foreldrene sine...

Dette har gått inn på hele nasjonen, men vi skal ikke slutte å leve fordet. Må få lov til å ferie det nyet året, men ikke glemme alle menneksene som er rammet.

Skrevet

Dette har gått inn på hele nasjonen, men vi skal ikke slutte å leve fordet. Må få lov til å ferie det nyet året, men ikke glemme alle menneksene som er rammet.

Vi lever vel for det om vi toner ned nyttårsfeiringen litt akkurat dette året?

Skrevet

Jo selv om det er nasjonal sørgedag for å markere tragedien i sympati med de etterlatte etter katastrofen så betyr det ikke at DU må sitte hjemme å gråte. Du er heller ikke nødt til å avlyse noen former for festligheter fremover. DU er faktisk helt fri til å gjøre akkurat slik som du vil, du gjør dine egne valg etter dine verdier hver eneste dag hele livet gjennom, akkurat slik som alle vi andre gjør.

Skrevet

Vi lever vel for det om vi toner ned nyttårsfeiringen litt akkurat dette året?

Du er så langt unna å fange poenget mitt at jeg gir opp...

Skrevet

Du er så langt unna å fange poenget mitt at jeg gir opp...

Jeg fatter heller ikke poenget ditt, kanskje du kan være så snill og forklare det med STORE bokstaver til slike teitinger som oss.

Gjest Frifant
Skrevet

Selvfølgelig er vi ikke frie. Frihet er en illusjon Hva er egentlig frihet? Og vil vi egentlig være helt frie?

Til "Reven":

Det høres tilsynelatende så filosofiskt og klokt det du sier, men det er jo det rene visvas.

Skal du svare på mitt innlegg, må du forholde deg til min definisjon av frihet, og den ligger implisitt i uttalelsene.

Jeg snakker jo om frihet innenfor de grensene som fysikken setter, og frihet innefor de grensene som settes i forhold til at jeg ikke kan la min frihet berøve andres frihet.

Det er denne selpålagte fromheten jeg vil til livs, og denne krypingen for ikke å stikke seg ut.

Mitt inntrykk er , nemlig, at de fleste såkalte voksne i dette landet ikke klarer å stå for egne meninger. Vi er et flk av hviskere, og det føler jeg vemmelse over.

Skrevet

Nei, vi er langtfra fri. Gjør vi valg på tvers av andres meninger, synsing og vanlig praksis straffes vi sosialt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...