oedegaard Skrevet 1. januar 2005 Skrevet 1. januar 2005 Hei!Jeg er i en forferdelig situasjon. Jeg ble mer eller mindre tvunget til munnsex med en øst-afrikansk mann for en uke siden. Vi hadde et sexuelt forhold fra før, men vi har aldri hatt oralsex (og aldri sex uten kondom) før nå. Heldigvis varte det ikke lenge, han slapp meg lenge før han fikk utløsning. Det hele varte kanskje i 1,5 min. Så nå har jeg en del spørsmål, jeg er livredd for å ha blitt hiv-smittet. Jeg vet ikke om han har hiv, men det er jo en god mulighet for det. Jeg har hørt at den Afrikanske typen hiv er langt mer agressiv enn den europeiske og dermed smitter mye lettere. Stemmer dette? Jeg har letet på nettet og funnet ut at det er en sjans for at jeg kan være hiv-smittet. Hvor stor er dette sjansen (hvis han har hiv)? Finnes det mennesker som har fått hiv ved oralsex selv om de ikke har fått sæd i munnen? Såp vidt jeg vet hadde jeg ingen sår i munnen, borsett fra eventuelle rift etter tannpuss e.l. Hva må til for at man får smitte i et slikt rift dersom man ikke får sæd i munnen. Hvis han hadde et rift på penisen, er det da sannsynlig at det har kommet blod fra det inn i mitt eventuelle rift?Vennlig hilsen livredd jente 0 Siter
Sør Skrevet 1. januar 2005 Skrevet 1. januar 2005 Hei, Det er *meget* *meget* Usannsynlig at du kan ha fått i deg noen smitte. Det er heller ikke slik at "alle afrikanere" er HIV-positive. Han er et svin som presset deg til noe slikt, og du kan kanskje vurdere å anmelde ham. Du kan også ta en HIV-test, men som sagt er det veldig veldig usannsynlig med noen smitte. Med vennlig hilsen 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. januar 2005 Skrevet 2. januar 2005 Det var ikke noe munter historie. HIV kan overføres ved oralsex. Det er vanskelig å angi hvor stor sjansen er til at overføringen skjer, fordi det er flere faktorer som influerer på dette. Blod er nok fortsatt det viktigste bærer, derfor om han ikka har rift og akten ikke var veldig intens og ikke langvarig er kanskje ikke så veldig sannsynlig at dette skjer, spesielt hvis ikke du har noen sår i munnen. Man kan allikevel ikke utelukke miroskopiske, ikke synlige sår hverken hos deg eller hos han. Overføringen er ikke avhengig av om han har fått utløsning eller ikke. Det finnes desverre mennesker som har fått overført HIV med oralsex uten at det har skjedd utløsning. Jeg vil anbefale at om det er mulig du får ham til å teste seg for HIV, og hvis han er positiv bør du oppsøke infeksjonsmedisiner, f. eks. Olafiaklinikken e.l. som kan legge opp en skikkelig undersøkelse for deg. Jeg tror ikke at det er riktig at den afrikanske typen er sintere. Men det er en faktum at HIV infeksjon forekommer vesentlig hyppigere blant folk av afrikansk opprinnelse (som er i Norge) enn blant etniske nordmen. 0 Siter
oedegaard Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Skrevet 2. januar 2005 Det var ikke noe munter historie. HIV kan overføres ved oralsex. Det er vanskelig å angi hvor stor sjansen er til at overføringen skjer, fordi det er flere faktorer som influerer på dette. Blod er nok fortsatt det viktigste bærer, derfor om han ikka har rift og akten ikke var veldig intens og ikke langvarig er kanskje ikke så veldig sannsynlig at dette skjer, spesielt hvis ikke du har noen sår i munnen. Man kan allikevel ikke utelukke miroskopiske, ikke synlige sår hverken hos deg eller hos han. Overføringen er ikke avhengig av om han har fått utløsning eller ikke. Det finnes desverre mennesker som har fått overført HIV med oralsex uten at det har skjedd utløsning. Jeg vil anbefale at om det er mulig du får ham til å teste seg for HIV, og hvis han er positiv bør du oppsøke infeksjonsmedisiner, f. eks. Olafiaklinikken e.l. som kan legge opp en skikkelig undersøkelse for deg. Jeg tror ikke at det er riktig at den afrikanske typen er sintere. Men det er en faktum at HIV infeksjon forekommer vesentlig hyppigere blant folk av afrikansk opprinnelse (som er i Norge) enn blant etniske nordmen. Takk for svar fra dere begge! Jeg må innrømme at svaret fra Dr. Miklos gjorde meg litt forvirret. Kan man bli smittet av HIV hvis man begge har mikroskopiske ikke-synlige rift? Vil det da si at man kan bli smittet ved kyssing også? Selv om man ikke har synlige sår i munnen? "Sør" skriver at sannsynligheten for at jeg er smittet er veldig liten. Stemmer dette? Hva er sannsynligheten egentlig? Jeg har ingen sår i munnen, men kan ikke garatere for rift. Takk. 0 Siter
oedegaard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Skrevet 4. januar 2005 Hei, Det er *meget* *meget* Usannsynlig at du kan ha fått i deg noen smitte. Det er heller ikke slik at "alle afrikanere" er HIV-positive. Han er et svin som presset deg til noe slikt, og du kan kanskje vurdere å anmelde ham. Du kan også ta en HIV-test, men som sagt er det veldig veldig usannsynlig med noen smitte. Med vennlig hilsen Takk for betyryggende svar! Jeg er likevel livredd, for nå har jeg fått høre at rifter i munnen og på penis kan overføre blod og dermed gi meg hiv. Jeg har sett i speilet og huden bak i halsen er ekstremt tynn, jeg ser definitivt noen rifter der. Om han har rifter på penis vet jeg ikke, men det er vel godt mulig siden det er tynn hud på hodet. Så kommer spørsmålet mitt; hvordan kan jeg få blod fra hans rifter inn i mine hvis ingen av riftene blør? Kommer det blod fra rifter alltid? Jeg forstår ikke helt dette med riftene jeg, men det gjør meg søvnløs og enda reddere. Vennlig hilsen 0 Siter
oedegaard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Skrevet 4. januar 2005 Det var ikke noe munter historie. HIV kan overføres ved oralsex. Det er vanskelig å angi hvor stor sjansen er til at overføringen skjer, fordi det er flere faktorer som influerer på dette. Blod er nok fortsatt det viktigste bærer, derfor om han ikka har rift og akten ikke var veldig intens og ikke langvarig er kanskje ikke så veldig sannsynlig at dette skjer, spesielt hvis ikke du har noen sår i munnen. Man kan allikevel ikke utelukke miroskopiske, ikke synlige sår hverken hos deg eller hos han. Overføringen er ikke avhengig av om han har fått utløsning eller ikke. Det finnes desverre mennesker som har fått overført HIV med oralsex uten at det har skjedd utløsning. Jeg vil anbefale at om det er mulig du får ham til å teste seg for HIV, og hvis han er positiv bør du oppsøke infeksjonsmedisiner, f. eks. Olafiaklinikken e.l. som kan legge opp en skikkelig undersøkelse for deg. Jeg tror ikke at det er riktig at den afrikanske typen er sintere. Men det er en faktum at HIV infeksjon forekommer vesentlig hyppigere blant folk av afrikansk opprinnelse (som er i Norge) enn blant etniske nordmen. Vær så snill, Dr. Miklos. Kan du forklare det med riftene for meg? Jeg er søvnløs og redd, jeg har nemlig sett mange rifter bak i halsen min i speilet. Kan du forklare meg hvordan kan det komme blod fra hans rifter inn i mine hvis ikke riftene blør? Hvis begge har rifter er jeg da garantert smittet? (Forresten får jeg ikke han til å ta en hvi-test. Han sier han har gjort det og trenger ikke gjøre det igjen. Jeg bør vel ta en test selv da) Vennlig hilsen livredd 0 Siter
Sør Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Vær så snill, Dr. Miklos. Kan du forklare det med riftene for meg? Jeg er søvnløs og redd, jeg har nemlig sett mange rifter bak i halsen min i speilet. Kan du forklare meg hvordan kan det komme blod fra hans rifter inn i mine hvis ikke riftene blør? Hvis begge har rifter er jeg da garantert smittet? (Forresten får jeg ikke han til å ta en hvi-test. Han sier han har gjort det og trenger ikke gjøre det igjen. Jeg bør vel ta en test selv da) Vennlig hilsen livredd Hei, "Rifter" er bare veldig små sår. Det er overhodet ikke slik at alle med rifter blir smittet. Og det er jo også en liten del av befolkningen i Norge som er smittet. Som Dr Degre skrev, bør du nok ta deg en tur til Olafia klinikken, eller lignende. Selv om du forståelig nok er redd, så må du huske at sjansen er veldig veldig liten. (Jeg er ikke medisinsk personell, men jobbet med HIV/AIDS prevensjon en stund.) Med vennlig hilsen 0 Siter
oedegaard Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Skrevet 4. januar 2005 Hei, "Rifter" er bare veldig små sår. Det er overhodet ikke slik at alle med rifter blir smittet. Og det er jo også en liten del av befolkningen i Norge som er smittet. Som Dr Degre skrev, bør du nok ta deg en tur til Olafia klinikken, eller lignende. Selv om du forståelig nok er redd, så må du huske at sjansen er veldig veldig liten. (Jeg er ikke medisinsk personell, men jobbet med HIV/AIDS prevensjon en stund.) Med vennlig hilsen Hei! Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive til meg, jeg har ingen andre åp snakke med. Mannen oppholder seg ulovlig i norge, han kom nettopp fra Tanzania og kan godt ha hiv. Og nå har jeg oppdaget en verkebyll i halsen og ved roten på tunga, bak til venstre. Jeg har også vondt når jeg svelger og huden er irritert i halsen. Det er ca. 10 dager siden det skjedde. Kan dette være symptomer på hiv? Vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Hei! Tusen takk for at du tar deg tid til å skrive til meg, jeg har ingen andre åp snakke med. Mannen oppholder seg ulovlig i norge, han kom nettopp fra Tanzania og kan godt ha hiv. Og nå har jeg oppdaget en verkebyll i halsen og ved roten på tunga, bak til venstre. Jeg har også vondt når jeg svelger og huden er irritert i halsen. Det er ca. 10 dager siden det skjedde. Kan dette være symptomer på hiv? Vennlig hilsen Hei, Jeg tror at uansett hva jeg skriver så vil du (forståelig nok) bekymre deg, selv om sjansen for at du blir overkjørt av en bil er større. Det beste er nok å ta deg en tur for å få en test. Igjen, mange har samleie med en HIV-positiv uten smitte, og oral-sex har langt mindre risiko for smitte-overføring. Men jeg forstår at det er jævlig med uvissheten, og du blir nok ikke kvitt den uansett før du blir testet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.