Gå til innhold

Advokat med skrivesperre - behandling?


Gjest flinkpike

Anbefalte innlegg

Gjest flinkpike

Hei!

Jeg skrev et innlegg i dette forumet for ca et halvt år tilbake vedr. ovennevnte og fikk få, men gode tilbakemeldinger. Likevel er skrivesperren mer invalidiserende enn noensinne, og depresjonen og angsten begynner virkelig å ta tak igjen. Jeg er advokat, men praktiserer ikke som følge av skrivesperren. Jeg går til behandling hos psykolog uten at jeg føler det hjelper. Psykologen virker meget usikker på hvordan han skal gå frem. Han har aldri vært bort i noe tilsvarende tidligere. Han antyder at skrivevegringen kan være angstrelatert uten å følge dette opp. Har noen konkrete forslag til behandling av skrivesperre? Til orientering utarter skrivesperren seg på tre ulike måter/nivå:

1) Jeg klarer ikke å skrive en eneste hel setning uten å stoppe opp bl.a. for å korrigere eller rett og slett fordi jeg "mister" tråden.

2) Jeg finner plutselig ikke ord/setninger, og får "black out's" mht. stavemåte etc.

3) JEg tåler ikke å se overstrykninger, skjønnhetsfeil mv.

Jeg nevner at jeg har like vanskelig for, og bruker tilsvarende lang tid på, å skrive korte SMS'er og beskjeder som

faglige skriv. Jeg håper virkelig på noen gode tips, kanskje noen har det på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bare et forslag

Kanskje du skal fokusere på de bakenforliggende problemene, og legge bort skriving en stund?

Det er ikke en prestasjon du skal utføre.

Du kommer til å finne ut av det selv. Gi deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hva skjer hvis du bare setter deg ned og tillater deg selv å skrive stygt og hva som måtte dukke opp? Sett av noen timer og prøv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Det er to tilnærminger til dette problemet:

1) En kognitiv/adferdsbasert strategi. Ulike prakitske (skrive)øvelser, der du gradvis tillater deg å skrive mindre perfeksjonistisk, samt forsøksvis endring av tankemønster.

2) En mer psykodynamisk strategi. Skrivevegringen anses her som et symptom på en mer grunnleggende usikkerhet. Hypotesen er at om denne usikkerheten adresseres og gjennomarbeides, så vil også skrivesperren forsvinne.

Det burde ikke være noe i veien for at disse tilnærmingene kombineres. Behandleren din bør være i stand til å redegjøre for hvordan han forstår problemet og hvilken strategi han velger for å løse det. Oppnås ikke bedring etter så og så lang tid, må man bytte strategi. Diskuter det med behandleren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...