Gå til innhold

Ungdommer og mat

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsguttmor
Skrevet

Hvordan håndterer dere tenåringer (fra 15 og oppover) og mat i perioder de har fri. Jeg mener at når de sover mye lenger enn det vi foreldre gjør,og dermed ikke spiser frokost med oss, så må de ordne seg frokost selv.

Hvis de ikke gjør det, maser dere på dem da? Jeg har begynt å tenke at de får spise når de er sultne. Orker ikke mase mer. Men får litt dårlig samvittighet når de ikke spiser før langt ut på ettermiddagen. Og gidder ofte ikke ta 'ordentlig' mat.

Før i verden bodde ungdommer for seg selv fra de var 15 noen ganger, så jeg trøster meg med at jeg kan la dem klare seg selv med god samvittighet.

Vi har jo alltid et felles måltid på kvelden (sen middag) både helger og fridager, så mener jeg at de får klare seg selv i matveien utenom det. Enig?

Må si at det her er gutter, jenter er kanskje litt flinkere til å ordne mat selv?

Skrevet

Hei,

Jeg tror det er relativt få ungdommer som dør av sult, fordi de ikke kan veien til kjøkkenet... ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest vært der før
Skrevet

Sånt er unødvendig å bry seg med. De får i seg mat dersom de er sultne.

Å mase med dette fører kun til ubehagelig stemning og trass.

Harry21365380005
Skrevet

Den maten som ikke er "ordentlig" hvem kjøper den inn? Min erfaring så langt (mine barn er ikke så selvstendige ennå) er at det lønner seg å vri fokusen fra matbordet og inn på hvordan og hva man kjøper inn. Dette kan betyr at jeg også må avstå fra noen godsaker, og gjøre det mer tungvint å få tak i enkelte "ingredienser".

men hvis han ikke bedriver usunn slanking er jeg ellers enig med sør

grandiose hilsner

Skrevet

Hvorfor skulle du bekymre deg over det?

Jeg har aldri blitt mast på at jeg må spise frokost da jeg var tenåring, og hadde jeg det så skulle en sett hvem som ble irritert, ja. Så lenge det blir servert middag, så skulle vel det rekke.

Skrevet

Dersom det her er snakk om eller "normale " ungdommer så ville jeg nok tenke at de klarer fint å få i seg det de trenger.

Skrevet

Hm, så lenge du sørger for å ha ordentlig mat i huset, syns jeg de bør finne seg mat selv. Masing er ikke positiv for noen.

De sulter nok ikke ihjel, men de kan nok derimot bli temmelig gretne dersom noen maser på at de skal spise. (been there osv)

Gjest Tenåringsguttmor
Skrevet

Takk for svar! Det hjalp til å fjerne den dårlige samvittigheten jeg måtte ha.

Det er alltid tilgang til sunn (alt er relativt... kommer an på hvem du spør) mat i huset, men de gidder ikke 'ordne' noe. Det skal liksom bare være å pelle fram og stappe i munnen. Brød er jo alltid i frysa hvis det ikke er ferskt framme, men de gidder ikke tine i mikro'n. Da får de bare sulte. Vi har alltid knekkebrød i skuffen, men det er ikke 'god' mat. Vi har forskjellige frokostblandinger. Vi har nesten alltid frukt. Så det er ikke mangel på mat, men mangel på tiltak for å ordne seg et måltid selv.

Gjest presis
Skrevet

Jeg har en tenåring som rett og slett lar være å spise om h*n ikke blir servert maten.

Har prøvd "sulte-ut-til- h*n-finner-seg-mat-selv-metoden*, men den hjelper ikke.

Når tenåringen fikk servert kun middag, lot h*n det bli med bare det måltidet, og gikk ned flere kilo.

Jeg synes dette er rett og slett håpløst, og er livredd for spiseforstyrrelser. Derfor mener jeg(i motsetning til mange andre) at det er viktig å passe på så tenåringen får i seg mat.

Gjest Tenåringsguttmor
Skrevet

Jeg har en tenåring som rett og slett lar være å spise om h*n ikke blir servert maten.

Har prøvd "sulte-ut-til- h*n-finner-seg-mat-selv-metoden*, men den hjelper ikke.

Når tenåringen fikk servert kun middag, lot h*n det bli med bare det måltidet, og gikk ned flere kilo.

Jeg synes dette er rett og slett håpløst, og er livredd for spiseforstyrrelser. Derfor mener jeg(i motsetning til mange andre) at det er viktig å passe på så tenåringen får i seg mat.

Da har jo du prøvd at det ikke går for din tenåring! Den ene av mine er også en slik alt for tynn sak som trenger næring, men har funnet ut at eneste måten å lære de næringsvett på er å la dem bli sultne nok. Men har vært litt redd for å prøve det ut annet enn få dager av gangen. Men nå skal jeg være streng og la det stå til!

Skrevet

Hei,

Man får spiseforstyrrelser av overfokusering på mat, og ikke fordi de ikke gidder å finne seg noe å spise.

Med vennlig hilsen

Gjest presis
Skrevet

Hei,

Man får spiseforstyrrelser av overfokusering på mat, og ikke fordi de ikke gidder å finne seg noe å spise.

Med vennlig hilsen

Det er jeg ikke enig med deg i, det er ikke alltid slik!

Noen tenåringer er likegyldig til om de får i seg nok næring, de må nesten dyttes i mat.

Skrevet

Det er jeg ikke enig med deg i, det er ikke alltid slik!

Noen tenåringer er likegyldig til om de får i seg nok næring, de må nesten dyttes i mat.

Det er fremdeles ikke snakk om noen spiseforstyrrelse, men latskap. De spiser når de blir sultne nok, eller har du tenkt å lage mat for vedkommende resten av livet?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

jeg blir sulten av alt dette matpratet her inne.

Sender du en kalkun eller litt blaaskjell til meg? I posten? FedEx? (og litt norsk sjokolade!!) *venter*

Skrevet

jeg blir sulten av alt dette matpratet her inne.

Sender du en kalkun eller litt blaaskjell til meg? I posten? FedEx? (og litt norsk sjokolade!!) *venter*

Selvsagt skal jeg sende det til deg. :-)

Er det annet du savner?

*medgjørlig*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt skal jeg sende det til deg. :-)

Er det annet du savner?

*medgjørlig*

Med vennlig hilsen

Takk :) Nei.. jeg har MAO og bokkilden, saa mer savner jeg ikke.

Skrevet

Takk :) Nei.. jeg har MAO og bokkilden, saa mer savner jeg ikke.

Vi har et lokalt overskudd av storm, haggel og kulde, samt noe mørke som er igjen fra i fjor.

*frister*

Med vennlig hilsen

Gjest Tenåringsguttmor
Skrevet

Det er fremdeles ikke snakk om noen spiseforstyrrelse, men latskap. De spiser når de blir sultne nok, eller har du tenkt å lage mat for vedkommende resten av livet?

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner bekymringa jeg da! I den vekstfasen som du hører andre foreldre fortelle at ungen spiser et brød for målet nesten, så har mine bare spist smuler i forhold. Og hvis jeg da i tillegg skulle la dem spise bare når de ville, så... Balansegang det der, og unger er forskjellige.

Jeg skal nå prøve 'tar du ikke mat, så får du ikke mat'-taktikken. Utenom middagsmåltidet da. Den eldste er ferdigu tvokst, mulig det er hakkel for tidlig for yngstemann, men jeg har ikke mer energi å mase med. Han overlever nok.

Gjest tjohooo
Skrevet

Selvsagt skal de ordne mat selv. Smører de ikke mat og matpakke selv når dere har frokost samtidig de vanlige dagene, f.eks.?

Hvis de bare sitter inne dagen lang blir det vel så som så med matlysten uansett, men det går jo an å sette dem til å gjøre noe?

Gjest tjohooo
Skrevet

Takk for svar! Det hjalp til å fjerne den dårlige samvittigheten jeg måtte ha.

Det er alltid tilgang til sunn (alt er relativt... kommer an på hvem du spør) mat i huset, men de gidder ikke 'ordne' noe. Det skal liksom bare være å pelle fram og stappe i munnen. Brød er jo alltid i frysa hvis det ikke er ferskt framme, men de gidder ikke tine i mikro'n. Da får de bare sulte. Vi har alltid knekkebrød i skuffen, men det er ikke 'god' mat. Vi har forskjellige frokostblandinger. Vi har nesten alltid frukt. Så det er ikke mangel på mat, men mangel på tiltak for å ordne seg et måltid selv.

Så blir de feite eller får fordøyelsesbesvær til slutt... og da er de jo pent nødt til å spise sunt?

Driver de ikke med noe idrett av noe slag? Trives de ellers i familien?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...