Gå til innhold

Spørre legen?? Full undersøkelse

Anbefalte innlegg

nikkolina1365380795
Skrevet

Hei!

Kan jeg gå til fastlegen min og be om å få grundig undersøkelse?? Jeg har mye verk i bena, trolig fra ryggen et sted, føler meg sjelden opplagt eller har energi til noe og jeg har plager i nakke/skuldre og armen. Kan jeg be om at jeg vil sjekke "alt" itillegg til blod/urinprøver? Jeg begynner å bli lei av å gå å hangle etter å gått sånn i 2-3 år. Jeg vært hos fastlegen min for snart 2 år siden, men da var det mest "vi får se hvordan det går" og etter det har jeg fått enda høyere terskel for å gå til lege.

Fortsetter under...

Skrevet

Lite vits å gå til legen hvis du ikke vet hva det feiler deg da. Er nok ikke mye han kan gjøre da.

Gjest mange flinke allmennleger
Skrevet

Lite vits å gå til legen hvis du ikke vet hva det feiler deg da. Er nok ikke mye han kan gjøre da.

Klart han/hun kan, hvis det er en god allmennlege. Min tok masse prøver av meg når jeg hadde vært "ubestemmelig" uvel og dårlig lang tid, og det resulterte i stor hjerteoperasjon og at jeg ble helt frisk.

Jeg er klar over at mange har den erfaringen at man må selv komme med diagnosen, men veldig mange får god hjelp hos legen, så det er jo idiotisk å ikke gi det et forsøk eller to.

Og bytte fastlelege hvis man ikke er på bølgelengde med den man har.

Man bør bestille (og betale for) en dobbelttime hvis man skal ha en full sjekk, det tar mer enn noen få minutter.

Skrevet

Hva skal vi med leger hvis ikke _de_, etter ørti års utdannelse, kan finne ut hva som feiler deg? Det er jo det som er jobben deres, jo.

Gjest enig med deg
Skrevet

Hva skal vi med leger hvis ikke _de_, etter ørti års utdannelse, kan finne ut hva som feiler deg? Det er jo det som er jobben deres, jo.

Det finnes pasienter ikke noen leger vil finne ut hva som feiler, og det finnes leger som ikke er flinke til å diagnostisere.

Men jeg er ikke enig med Dorthes pessimisme, å ikke gi legene en sjanse, er jo det dummeste man kan gjøre. da har man gitt opp på forånd.

Annonse

Skrevet

Det er jo det folk tror helt til de erfarer noe annet :o)

Skrevet

Klart han/hun kan, hvis det er en god allmennlege. Min tok masse prøver av meg når jeg hadde vært "ubestemmelig" uvel og dårlig lang tid, og det resulterte i stor hjerteoperasjon og at jeg ble helt frisk.

Jeg er klar over at mange har den erfaringen at man må selv komme med diagnosen, men veldig mange får god hjelp hos legen, så det er jo idiotisk å ikke gi det et forsøk eller to.

Og bytte fastlelege hvis man ikke er på bølgelengde med den man har.

Man bør bestille (og betale for) en dobbelttime hvis man skal ha en full sjekk, det tar mer enn noen få minutter.

Det er klart man kan forsøke men min erfaring er at hvis jeg kommer til legen så vet de ingen ting. Men et forsøk verdt er det jo.

Gjest Been there - done that (jeg var visst ikke hypkonder likevel...)
Skrevet

Det er jo det folk tror helt til de erfarer noe annet :o)

Tro meg, jeg skjønner hva du mener, siden jeg har en stooor ryggsekk med masse lege-erfaring i.

Men vi kan jo ikke ta ifra folk håpet før de har begynt å søke hjelp. Noen er så heldige at de har en lege som hører på dem og tar dem på alvor, alle vi andre som ikke har vært så heldige må bare bytte til vi finner en som i det minste er villig til å høre på deg.

Dessuten har også mulige hypokondere krav på hjelp, slik at de kan få riktig hjelp for det som _egentlig_ feiler dem.

skorpion1975
Skrevet

Men det er da legen som skal finne ut hva som feiler henne. Hva skal vi med leger dersom vi selv skal finne ut hva som feiler oss. Liten vits det da...

skorpion1975
Skrevet

Det er klart man kan forsøke men min erfaring er at hvis jeg kommer til legen så vet de ingen ting. Men et forsøk verdt er det jo.

Da bør du bytte lege. Ikke alle er inkompetente.

Skrevet

Tro meg, jeg skjønner hva du mener, siden jeg har en stooor ryggsekk med masse lege-erfaring i.

Men vi kan jo ikke ta ifra folk håpet før de har begynt å søke hjelp. Noen er så heldige at de har en lege som hører på dem og tar dem på alvor, alle vi andre som ikke har vært så heldige må bare bytte til vi finner en som i det minste er villig til å høre på deg.

Dessuten har også mulige hypokondere krav på hjelp, slik at de kan få riktig hjelp for det som _egentlig_ feiler dem.

Jeg er egentlig bare forbannet for det dårlige helsevesenet vi har og som ikke funker i det hele tatt for dem som virkelig trenger det. Det er ikke meningen å ta fra folk håpet om å bli diagnostisert og kanskje få hjelp hvis det er mulig.

Skrevet

Men det er da legen som skal finne ut hva som feiler henne. Hva skal vi med leger dersom vi selv skal finne ut hva som feiler oss. Liten vits det da...

Nei, trenger vi dem egentlig?¨

De kan i hvert fall skrive ut resepter og en henvisning i ny og ne når man forlanger det men det er dog alt. Og så kan vi vente i åresvis på å få hjelp etterpå

Annonse

Skrevet

Da bør du bytte lege. Ikke alle er inkompetente.

Han er ikke mer inkompetent enn overlegen på nevrologen og legevaktslegene.

Har man lungebetennelse eller brukket armen får man hjelp, feiler man noe mer uvanelig så kan man nesten gi opp eller skrike seg ihjel for å få den hjelpen man trenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...