Gå til innhold

Passer ikke inn i mønsteret.


Orio

Anbefalte innlegg

Går til angstbehandling, men føler meg kvalt i gruppa. Alle skal presses inn i samme mønster, det som er "typisk" for angst.

For eksempel forventningsangst. Den er jeg heldigvis ikke så plaget av, har klart å kvitte meg med det meste av den. Takk og pris. Men da passer jeg ikke inn i skjemaet, og siden det er første punkt er det vanskelig å komme videre. Føler meg totalt mislykket, klarer ikke en gang å ha angst på den rette måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Orio!

Så synd at du fikk en sånn start :( Har ikke prøvd gruppeterapi selv, men jeg synes det høres dumt ut det som foregikk, når du opplevde det på den måten. Uansett så kan jeg trygt si deg at det _ikke_ er du som skal føle deg mislykket - kanskje det bare ikke var din "greie" :) Du kan sikkert finne metoder som vil fungere fint for deg og ikke for andre. Jeg håper du kan klare å snu litt på tankegangen, jeg er helt uenig i at du er mislykket fordi opplegget ikke passet deg! :)

Kan du forklare noen som har med opplegget å gjøre? Det er jo også mulig at det vil gå bedre hvis du gir det en sjanse til, for din egen del. Men det må du avgjøre selv :)

Håper du har det bedre!

Klem, om du vil ha en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Orio!

Så synd at du fikk en sånn start :( Har ikke prøvd gruppeterapi selv, men jeg synes det høres dumt ut det som foregikk, når du opplevde det på den måten. Uansett så kan jeg trygt si deg at det _ikke_ er du som skal føle deg mislykket - kanskje det bare ikke var din "greie" :) Du kan sikkert finne metoder som vil fungere fint for deg og ikke for andre. Jeg håper du kan klare å snu litt på tankegangen, jeg er helt uenig i at du er mislykket fordi opplegget ikke passet deg! :)

Kan du forklare noen som har med opplegget å gjøre? Det er jo også mulig at det vil gå bedre hvis du gir det en sjanse til, for din egen del. Men det må du avgjøre selv :)

Håper du har det bedre!

Klem, om du vil ha en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ikke alle i gruppa er helt "like", kan gjøre at gruppa totalt sett kan gi mer utbytte for flere. Klarer du å fortelle gruppa at du føler at det er et mønster man forventes å passe inn i og at du ikke føler det stemmer for deg?

Du kan vel ikke helt vite om det ikke er andre i gruppa som føler noe av det samme som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ikke alle i gruppa er helt "like", kan gjøre at gruppa totalt sett kan gi mer utbytte for flere. Klarer du å fortelle gruppa at du føler at det er et mønster man forventes å passe inn i og at du ikke føler det stemmer for deg?

Du kan vel ikke helt vite om det ikke er andre i gruppa som føler noe av det samme som deg?

Tenkte ikke på de andre som er med i gruppa, men de som leder dem. Hadde flere samtaler med en av dem før vi startet, og prøvde å forklare at jeg ikke følte at jeg passet inn i det mønsteret som ble beskrevet. Men følte ikke at jeg ble hørt i særlig grad. Etter at den startet (og har pågått noen måneder) er det bare blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Orio!

Så synd at du fikk en sånn start :( Har ikke prøvd gruppeterapi selv, men jeg synes det høres dumt ut det som foregikk, når du opplevde det på den måten. Uansett så kan jeg trygt si deg at det _ikke_ er du som skal føle deg mislykket - kanskje det bare ikke var din "greie" :) Du kan sikkert finne metoder som vil fungere fint for deg og ikke for andre. Jeg håper du kan klare å snu litt på tankegangen, jeg er helt uenig i at du er mislykket fordi opplegget ikke passet deg! :)

Kan du forklare noen som har med opplegget å gjøre? Det er jo også mulig at det vil gå bedre hvis du gir det en sjanse til, for din egen del. Men det må du avgjøre selv :)

Håper du har det bedre!

Klem, om du vil ha en :)

Hei,

takk for svar.

Gruppen startet tidlig i høst, så det har pågått noen måneder nå. Hadde også samtaler med en av de som leder gruppen på forhånd. Prøvde å forklare hva jeg tenker, hva jeg opplever som problematisk etc. uten at det var noe særlig hjelp i, ser det ut for. Skal fortsatt presses inn i et mønster jeg ikke kjenner igjen.

Har jobbet mye kognitivt i forhold til angsten, så jeg har lært en del om hvordan tingene henger sammen for min del. Men nå forventes det liksom at jeg skal kaste alle tidligere erfaringer over bord, og heller tilpasse meg det mønsteret de venter å finne hos alle angstpasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte ikke på de andre som er med i gruppa, men de som leder dem. Hadde flere samtaler med en av dem før vi startet, og prøvde å forklare at jeg ikke følte at jeg passet inn i det mønsteret som ble beskrevet. Men følte ikke at jeg ble hørt i særlig grad. Etter at den startet (og har pågått noen måneder) er det bare blitt verre.

Du må bare fortsette å være ærlig på hvordan du opplever prosessen, og også formidle at du er usikker på om du blir hørt.

Håper du etterhvert har bedre utbytte av opplegget, hvis ikke må du diskutere med behandlerne - inkl. fastlegen - om dette er et godt behandlingsopplegg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare fortsette å være ærlig på hvordan du opplever prosessen, og også formidle at du er usikker på om du blir hørt.

Håper du etterhvert har bedre utbytte av opplegget, hvis ikke må du diskutere med behandlerne - inkl. fastlegen - om dette er et godt behandlingsopplegg for deg.

Det er bare så lett å gi opp å si noe når jeg ikke opplever at jeg blir hørt. Vet det ikke hjelper meg hvis jeg later som, spiller en rolle for å passe inn i det mønsteret som forventes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...