Gå til innhold

Flomkatastrofen - Hvordan forberede barna?


lurulf

Anbefalte innlegg

Lokalavisen har offentlig-gjordt at et barn ved den skolen der barna mine går er savnet etter flomkatastrofen.

Hvordan skal jeg forberede barna mine på det? Det savnede barnet gikk ikke i klassen til barna mine, men i trinnet over den ene og under den andre.

Skal jeg gi dem håp om at barnet kan dukke opp, eller ta den "brutale" varianten at barnet nok desverre er død?

Første skoledag er tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell sannheten det er det som er best, men på en skjermet måte... du vet heller ikke hva lærerene kommer til å si på skolen, så da kan de kansje få dobbel reaksjon om du sier at de dukker sikkert opp igjen og lærerene sier noe annet:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell sannheten det er det som er best, men på en skjermet måte... du vet heller ikke hva lærerene kommer til å si på skolen, så da kan de kansje få dobbel reaksjon om du sier at de dukker sikkert opp igjen og lærerene sier noe annet:(

Jeg hadde uansett ikke tenkt å si at de "sikkert" ville dukke opp, jeg lurte mer på om jeg skulle si at "de er savnet, men ingen vet om de er døde eller lever."

Siden myndighetene stadig sier at de regner med at alle savnede er døde, så vil jo setningen over ikke være helt sannferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve klassen til minstemann er fra forskjellige land i Østen så jeg er ganske urolig for hva som skjer når han kommer på skolen. Han er forberedt da siden farens ektefelle er fra Thailand og har mistet flere av sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uansett ikke tenkt å si at de "sikkert" ville dukke opp, jeg lurte mer på om jeg skulle si at "de er savnet, men ingen vet om de er døde eller lever."

Siden myndighetene stadig sier at de regner med at alle savnede er døde, så vil jo setningen over ikke være helt sannferdig...

Det blir vanskelig uansett, men jeg mener at om du tar en bitteliten hvit løyn for å skåne barna så kan det gå så mye værre enn hva det kunne ha gått!

Vær ærlig, ærlighet det skjønner barna... kansje du kan si at det er ingen som vet om de er døde eller om de kommer til rette ennå, at det kan ta uker før det vet... iallefall til den eldste, den yngste er det litt værre med, men ærlighet i denne saken (skjermet) er helt klart det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig uansett, men jeg mener at om du tar en bitteliten hvit løyn for å skåne barna så kan det gå så mye værre enn hva det kunne ha gått!

Vær ærlig, ærlighet det skjønner barna... kansje du kan si at det er ingen som vet om de er døde eller om de kommer til rette ennå, at det kan ta uker før det vet... iallefall til den eldste, den yngste er det litt værre med, men ærlighet i denne saken (skjermet) er helt klart det beste!

Det er ikke lett, nei...

Uansett er jeg veldig glad for at vi ikke sendte opp noen raketter nyttårsaften, men snakket om flomkatastrofen og sa at også mennesker fra Norge hadde dødd der. Dermed har vi vært innom temaet selv om vi da ikke visste om det savnede barnet på skolen.

Jeg har lagt det eldste barnet mitt nå og ble spurt om hva som skjer med de døde som ikke blir funnet.

Jeg svarte at når det har gått så lang tid at man er sikker på at de er døde. så vil det bli holdt en begravelse der man begraver noe som den døde har hatt, slik at familien får en gravsten der de kan tenne lys, plante pene blomster og sørge.

Jeg mener at jeg har lest det på internett et sted - men klarer ikke å finne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...