Gå til innhold

Hva er kriteriene for å bli blodgiver?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

er man avhengig av å være medisinfri?

hvor mye/lite skal man veie?

Kan man være homofil?

Skrevet

En får spørsmål om homofili, og jeg har forstått at man ikke kan ha et homofilt forhold for å bli blodgiver. Det var ihvertfall hva som sto på skjemaet jeg har fylt ut.

Medisiner: det kommer an på hvilke, og hyppighet. F eks migrenemedisinen jeg tar er ok, siden jeg tar den så sjelden.

Ellers må man være frisk, og ikke ha enkelte sykdommer (husker ikke hvilke i farten).

...og så blir man ilagt karantene på et år dersom man har tatt piercing (blæh, det fant jeg akkurat ut, og må vente enda et år på å få lov til å gi *sukk* tåpelig regel.), piercing i slimhinner da får man ikke gi før den er tatt ut, og så venter 6 mnd. Hull i ørene er greit.

Gjest Timari
Skrevet

En får spørsmål om homofili, og jeg har forstått at man ikke kan ha et homofilt forhold for å bli blodgiver. Det var ihvertfall hva som sto på skjemaet jeg har fylt ut.

Medisiner: det kommer an på hvilke, og hyppighet. F eks migrenemedisinen jeg tar er ok, siden jeg tar den så sjelden.

Ellers må man være frisk, og ikke ha enkelte sykdommer (husker ikke hvilke i farten).

...og så blir man ilagt karantene på et år dersom man har tatt piercing (blæh, det fant jeg akkurat ut, og må vente enda et år på å få lov til å gi *sukk* tåpelig regel.), piercing i slimhinner da får man ikke gi før den er tatt ut, og så venter 6 mnd. Hull i ørene er greit.

Er det slik at man ikke kan ha utenlandsk/adoptert kjæreste heller for å gi?og hvis man har hatt det, hvor lang karantene får man da?

Skrevet

* Alder skal være mellom 18 og 65 år ved registrering. Man kan gi fram til man er 70, dersom de andre kriteriene oppfylles.

* Vekten hos en blodgiver skal være over 50 kg.

* Man skal ikke gi blod dersom man har hjerte-, lunge- eller leversykdom, eller hvis man har hatt kreft eller blødningstendens.

* Gravide og ammende kvinner skal ikke gi. Etter fødsel skal det gå minst 9 måneder før blodgivning gjenopptas.

* Personer som benytter medikamenter skal alltid vurderes av lege før blodgivning.

Følgende kriterier er med på å beskytte mottakeren:

* Blodgiveren skal være frisk og uten feber, og skal ikke ha nytt alkohol tappedagen.

* Dersom blodgiveren selv har fått blod, skal det gå minst 6 måneder før ny blodgivning skal skje.

* Ved vaksinasjoner/immuniseringer er karantenetiden avhengig av hvilken vaksine som er tatt.

* Dersom blodgiveren en eller flere ganger de siste 5 døgn har tatt medikamenter som kan hemme funksjonen til blodplatene (trombocyttene), skal ikke giverens blod brukes til framstilling av trombocyttkonsentrater.

Skrevet

Er det slik at man ikke kan ha utenlandsk/adoptert kjæreste heller for å gi?og hvis man har hatt det, hvor lang karantene får man da?

Jeg har utenlands mann, det må jeg svare ja på, og de har spurt hvor, hvordan osv, men det har ikke vært noe problem.

Har vært blodgiver i et par år, de ville bare ha det registrert.

Gjest Timari
Skrevet

Jeg har utenlands mann, det må jeg svare ja på, og de har spurt hvor, hvordan osv, men det har ikke vært noe problem.

Har vært blodgiver i et par år, de ville bare ha det registrert.

Men kommer mannen din fra et vestlig land? De er vel mer skeptiske hvis han kom fra Asia eller Afrika eller?

Skrevet

Men kommer mannen din fra et vestlig land? De er vel mer skeptiske hvis han kom fra Asia eller Afrika eller?

Ja, han er tysk.

Vet ærlig talt ikke hvordan det hadde vært dersom han kom fra Afrika eller Asia.

Skrevet

Kona til en kompis er russisk. Han får ikke gi blod siden han er gift med henne.

Tåpelig.

Skrevet

Kona til en kompis er russisk. Han får ikke gi blod siden han er gift med henne.

Tåpelig.

enig i at det det er tåpelig. Vet du hva begrunnelsen for det er?

Skrevet

Tåpelig.

Jeg er glad for strenge regler på det å få gi blod.

Har selv fått blodoverføring og jeg er rimelig trygg på at det var riskofritt.

Skrevet

Jeg er glad for strenge regler på det å få gi blod.

Har selv fått blodoverføring og jeg er rimelig trygg på at det var riskofritt.

Jeg er også glad for at det er strenge regler. Men å totalt utelukke partnere av russere syns jeg er diskriminerende. De bør i det minste være interessert i å teste blodet hans for eventuelle uhumskheter, ikke bare avvise han tvert. I alle fall i disse tider når mangelen på blodgivere er så stor.

Skrevet

Jeg er også glad for at det er strenge regler. Men å totalt utelukke partnere av russere syns jeg er diskriminerende. De bør i det minste være interessert i å teste blodet hans for eventuelle uhumskheter, ikke bare avvise han tvert. I alle fall i disse tider når mangelen på blodgivere er så stor.

Jo det kan jeg være enig i.

Men kanskje det kan være ting de er redde for likevel som er vanskelig å sjekke ut?

jeg er ihvertfall glad for at reglene er så strenge at de ikke tar noen sjangser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...