Gå til innhold

Redd for Tsunami-bølger i Spania..

Anbefalte innlegg

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• serendipity

10

• Atene

1

• nordina

1

• fyrlykt

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Husk at det er jordskjelv i norge hver dag: http://www.jordskjelv.no/siste/auto/

Hvor mange av de var i Norge sa du?

Uansett, de fleste skjelv som faktisk registreres i Norge, de er jo på 1.0-2.6 på richters skala. Hver desimal er en fordobling av styrke, så det er SVÆRT langt unna skjelv på 9.0 (eller for den saks skyld andre skjelv som faktisk utgjør særlig skade).

Men det er vel heller sjelden det er skjelv i nevneverdig grad i Europa i det store og hele. Det nærmeste er vel noen få skjelv i Hellas og særlig Tyrkia de senere årene?

Gjest Dame55
Skrevet

Terrorangrep og flystyrt kanskje? Hadde nok alltids skulle klart å finne noe å bli redd for ,o)

"Hadde nok alltids hatt noe å være redd for" skriver du.....de ordene passer også meg veldig godt. Tror vi er ganske like, bra det er flere av oss! Ha det godt! Klem.

Gjest Dame55
Skrevet

Damer blir, tror jeg, ofte litt mer forsiktig etter at de har fått barn.

Helt naturlig!!

-Og ihvertfall etter man har mistet et barn, for de som har det!

Jeg har merket på kroppen hvor kort tid det kan være mellom liv og død, har hele tiden måtte jobbe med å ikke overbeskytte de nye barna mine, men ikke alltid like lett.

Gjest Dame55
Skrevet

Ja, grøss...Vi skal heldigvis bo i 4.etasje. Får bare håpe det ikke blir brann eller noe sånt da, ikke sant? ;o)

Sånn hadde jeg tenkt også, togli. Ikke lett for oss som har det sånn, men jeg har blitt noe bedre nå etterat jeg startet med SSRI. Har allikevel ikke turt å bestemme noen ferieturer med fly eller båt...!

Vi får tenke slik at "er tiden inne" så er den det uansett hvor vi er.

Skrevet

Ja, sant nok det... På ferien i Spania for to år siden var det terror jeg var redd for. I år har tsunamien overskygget terror-redselen (foreløpig iallefall...).

Jeg høres jammen meg helt angstbefengt ut, men klarer stort sett å slappe av da ;o)

Vi var på Costa Blanca nå i mai 2004. Da hadde det vært uro og diverse terror-aksjoner vinteren før.

Alt var helt rolig i ferien. Ingen bølger eller bomber å se.

Antakelig var det farligste vi foretok oss, å kjøre leiebil på diverse fjellveier, bl.a. til Guadalest.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det kan skje i alle havområder har det blitt sagt. Også her i Norge. Så kanskje unngår du å bli tatt av bølgen her i Norge siden du drar til Spania...

Du, det nytter ikke å vente på at slike ting kan skje. Det kan ikke forutsies, men sannsynligvis er det maaaaaaange år før en får en slik bølge et sted i verden neste gang. Varslingssystemene vil helt sikkert også bli bygd ut fremover.

Skrevet

Ja, sant nok det... På ferien i Spania for to år siden var det terror jeg var redd for. I år har tsunamien overskygget terror-redselen (foreløpig iallefall...).

Jeg høres jammen meg helt angstbefengt ut, men klarer stort sett å slappe av da ;o)

Uff.. Høres jo nesten ut som du leter etter noe å være redd for ;-)

Gjest rutangis netu
Skrevet

For ikke snakke om en terror aksjon fra en ytterligående gruppe ;-) He he.. Mener ikke å skremme deg, men innerst inn så tror man at ting går helt fint (ellers hadde du ikke reist). Men vi er flinke til å konstruere bilder av de grusomte ting i hodene våre...

Ja, en MÅ bare ikke tenke at alt vi ser på TV kan hende oss. Da vil jo en gærning skyte vilt om seg i klasserommet til barna våre, og en annen vil skyte oss når vi er i butikken, vi vil vli kapret hvis vi flyr, i hovedstader vil vi bli utsatt for terrorister, toget vil kræsje, bilen vil iallefall helt garantert kollidere og båter vet jo alle at går ned pga baugporter og andre ting... For ikke å snakke om i hjemmet! DER begynner det jo alltid å brenne pga feil i det elektriske systemet, innelufta er full av dritt fra grunnfjellet som gir oss kreft, med god hjelp av det som moderne tekstiler rundt oss er satt inn med. Forresten, SPISER du? For det er ihvertfall kjempefarlig. Du får jo kreft av alt som en får kjøpt i butikkene av spiselig nå til dags. Og hvilke slags kasseroller bruker du. Aluminium er FARLIG, og teflon, ja, har hørt noe om det også. Og mikrobølgeovn, DEN mpå du iallefall slutte å bruke. ER visst noe dritt i kjølevannet i kjøleskapet også. Og i rengjøringsmidler da...

Skrevet

Jeg reiser med familien til Tenerife 9. januar, og engstelsen for flyturen og eventuell brann på hotellet (!) - er nå (nesten) helt erstattet av bølgeskrekk.

Jeg vet at jeg kommer til å sitte på stranden og se etter bølger.

Gleden over turen har vært helt borte siden sist søndag, men nå kjenner jeg at jeg begynner å glede meg litt igjen.

-Kjenner meg veldig igjen i det at engstelsen over alt som kanskje muligens kan komme til å skje er overveldende etter at jeg fikk barn. Jeg var da faktisk ikke sånn før!!

Jeg vil trøste deg med at det fortsatt er en stund til dere skal reise, og mest sannsynlig vil du ha fått dette forferdelige som har skjedd litt mer på avstand da.

Da er du akkurat som meg tror jeg... Enig med deg i at vi nok får dette på avstand etterhvert. God tur :o)

Skrevet

Det kunne jo også hende at flyet falt ned, eller en bombe smalt eller dere kolliderer på vei til flyplassen.

Vi kan ikke stoppe å leve av redsel for å dø.

Det er jeg heldigvis fullstendig klar over. Hadde bare håpet at noen kanskje kunne sagt at en Tsunami umulig kan ramme Europa, så hadde jeg liksom kunnet slå det helt fra meg:o)

Skrevet

Det kan skje i alle havområder har det blitt sagt. Også her i Norge. Så kanskje unngår du å bli tatt av bølgen her i Norge siden du drar til Spania...

Du, det nytter ikke å vente på at slike ting kan skje. Det kan ikke forutsies, men sannsynligvis er det maaaaaaange år før en får en slik bølge et sted i verden neste gang. Varslingssystemene vil helt sikkert også bli bygd ut fremover.

Okei, sikkert aller tryggest å grave seg ned først som sist ;o)

Skrevet

Husk at det er jordskjelv i norge hver dag: http://www.jordskjelv.no/siste/auto/

Jepp, men vi kan nok ikke "skryte" på oss fullt så kraftige skjelv som asiatiske kand..

Jeg reiste til Kairo en uke etter at 1500 mennesker omkom i jordskjelv der. På den tiden var det også mange angrep på vestlige turister der nede. Jeg tvilte faktisk aldri på å reise da, men da hadde jeg ikke fått barn ennå heller. Det å bli mamma gjør nok noe med mange av oss...

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvor mange av de var i Norge sa du?

Uansett, de fleste skjelv som faktisk registreres i Norge, de er jo på 1.0-2.6 på richters skala. Hver desimal er en fordobling av styrke, så det er SVÆRT langt unna skjelv på 9.0 (eller for den saks skyld andre skjelv som faktisk utgjør særlig skade).

Men det er vel heller sjelden det er skjelv i nevneverdig grad i Europa i det store og hele. Det nærmeste er vel noen få skjelv i Hellas og særlig Tyrkia de senere årene?

Rista godt da jeg var i Tyrkia i sommer ja, men det var bare 5.4, ca 10 000 ganger svakere enn det som var nå, hvis jeg har skjønt ting rett...

Skrevet

"Hadde nok alltids hatt noe å være redd for" skriver du.....de ordene passer også meg veldig godt. Tror vi er ganske like, bra det er flere av oss! Ha det godt! Klem.

Jada, kan like godt innrømme det først som sist ;o)

Skrevet

Hørt om Santorini ? En av teoriene om hvordan den minoiske sivilisasjonen på Kreta ble utslettet, dreier seg om vulkanutbruddet på Santorini, med påfølgende flodbølge.

Skal til Alicante til sommeren selv, og tar det med knusende ro. Det er betydelig farligere å kjøre til flyplassen.

Hallo!! Nå må du ikke gi meg enda en grunn til å være redd nå da ;o)

Skrevet

Ja, en MÅ bare ikke tenke at alt vi ser på TV kan hende oss. Da vil jo en gærning skyte vilt om seg i klasserommet til barna våre, og en annen vil skyte oss når vi er i butikken, vi vil vli kapret hvis vi flyr, i hovedstader vil vi bli utsatt for terrorister, toget vil kræsje, bilen vil iallefall helt garantert kollidere og båter vet jo alle at går ned pga baugporter og andre ting... For ikke å snakke om i hjemmet! DER begynner det jo alltid å brenne pga feil i det elektriske systemet, innelufta er full av dritt fra grunnfjellet som gir oss kreft, med god hjelp av det som moderne tekstiler rundt oss er satt inn med. Forresten, SPISER du? For det er ihvertfall kjempefarlig. Du får jo kreft av alt som en får kjøpt i butikkene av spiselig nå til dags. Og hvilke slags kasseroller bruker du. Aluminium er FARLIG, og teflon, ja, har hørt noe om det også. Og mikrobølgeovn, DEN mpå du iallefall slutte å bruke. ER visst noe dritt i kjølevannet i kjøleskapet også. Og i rengjøringsmidler da...

For ikke å snakke om det muligens farlige strålene som kommer ut av laptopen min nå *grøss*

Skrevet

Vi var på Costa Blanca nå i mai 2004. Da hadde det vært uro og diverse terror-aksjoner vinteren før.

Alt var helt rolig i ferien. Ingen bølger eller bomber å se.

Antakelig var det farligste vi foretok oss, å kjøre leiebil på diverse fjellveier, bl.a. til Guadalest.

Vi var i Albir samme dag terroren i Benidorm skjedde (3 km unna). Jeg takler i grunnen ganske greit slike ting, men den bølgen i Asia og alt det grusomme den har medført (barn som var igjen alene, barn man ikke finner igjen osv) overgår alt :-(

Skrevet

Og for all del, kast mobilen ;-) !!!!!

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Når det gjelder akkurat Spania ville jeg vært mer redd for terrorattentater enn tsunami. Virker som det er et yndet land for terrorister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...