x-woman Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 Kan noen hjelpe meg med tips til hvem som skal ha beskjed når jeg skifter etternavn. Jeg har nemlig giftet meg og ønsker å ta hans etternavn. FIkser folkeregisteret beskjed til de ulike instansene eller må jeg gjøre det. Erfaring? MÅ jeg også få meg nytt pass og bank-kort? 0 Siter
noami Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 Folkeregisteret skal ha beskjed (du får et skjema du fyller inn). De skal også ha vigselsattesten din, men den sendes vanligvis automatisk fra presten til ditt lokale folkeregister (jeg fylte inn papiret dagen før tror jeg, og de sa det gikk fint de pleide å få inn attest automatisk). Gjelder nok ved andre typer vigsel. Banken og offentlige innsatser fikk automatisk beskjed om dette, selv om jeg selv måtte inn for å be om nytt kort (de hadde kanskje muligens sendt meg nytt uansett, nettbanken brukte iallefall det nye etternavnet mitt raskt men jeg måtte innom for kortet mitt ble stjålet kort før bryllupet). Hm, du må nok innom banken din uansett pga ny underskrift til kortet. Husker jeg fomla litt med det for hadde ikke "forberedt" meg på å skrive det nye etternavnet, måtte skrive det to ganger for jeg skrev så nølende første gangen Ellers, pass, førerkort etc må du nok ordne med selv, pga nytt etternavn/underskrift. Har selv ikke gitt beskjed til universitetet der jeg går, synes det går "greit" å bruke det gamle etternavnet i forskningssammenheng liksom. Bruker fortsatt det gamle etternavnet i brev, innlegg/artikler og emailadr. Skiller liksom mellom det private og det offentlige på en måte. Men det er bare meg, og jeg må nok forandre på den sånn etterhvert tenker jeg. 0 Siter
Gjest slik gjorde ihvertfall jeg det Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 Alle offentlige instanser får beskjed automatisk fra folkeregisteret, men bankkort og pass, samt andre forbindelser (bank, bokklubb etc. etc), må du varsel selv. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 Du må gjøre alt selv, og du bør gjøre det samtidig :-) 0 Siter
Babette Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 Nicket ditt antyder at du også bør skifte fornavn. 0 Siter
x-woman Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Skrevet 3. januar 2005 Nicket ditt antyder at du også bør skifte fornavn. hvorfor det? 0 Siter
Babette Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 hvorfor det? Jeg assosierer nicket ditt med kjønnsskifte, serru. X-woman= eks-woman. Altså tidligere kvinne. Hihi. 0 Siter
x-woman Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Skrevet 7. januar 2005 Jeg assosierer nicket ditt med kjønnsskifte, serru. X-woman= eks-woman. Altså tidligere kvinne. Hihi. he,he da skjønner jeg. Grunnen til mitt valg var at jeg forbinder x med det ukjente..... kan vel sikkert sees på flere måter 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.