Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,jeg var hos legen med en urinprøve i dag fordi jeg har blod i urinen og smerter ved vannlating. Jeg fikk medisin (Selexid). Jeg har hatt en nyrebekkenbetennelse og 3 eller 4 urinveisinfeksjoner i løpet av et halvt år. Er dette normalt?? I dag sto det på en liten lapp jeg fikk: GLU NEGATIVE, BLD* 3 , PRO* 1 , NIT* POSITIVE, LEU* 3 . Hva betyr dette?Jeg er veldig glad for et svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169394-hva-betyr-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

urinprøve funnet betyr at du ikke har sukker i urinen ( ikke diabetes), blod ( tyder på irritert blære), proteiner gjenspeiler skade i urinveiene, nitritt gjenspeiler bakterier, det gjør Leukocytter også. Til sammen tyder dette på en urinveisinfeksjon. Sannsynligvis har legen sendt urinen til videre undersøkelse for å finne ut hvilken type bakterie det dreier seg om. Dersom Selexid ikke er riktig kur vil du få beskjed, men selexid er oftest den beste kuren. Du bør levere en kontroll-urin ca. 1 uke etter avsluttet kur. Du kangjerne bruke tranebærkapsler og C-vitamin daglig for å forebygge videre infeksjoner. Viktig å ikke fryse på bene eller i baken. Viktig å tisse rett etter samleier. Dersom infeksjonene stadig kommer tilbake bør du undersøkes nærmere hos en urolog som trolig vil titte opp i urinblæren for å se etter ujevnheter i selve blæreveggen, eller dårlige lukkemekanismer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169394-hva-betyr-dette/#findComment-1111760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...