Gå til innhold

Fra 1000 til 150 savnet.....

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å tro at ca. 1000 personer muligens er omkommet når det ikke er "mer" enn 150. Ikke det at det ikke er mange det også altså, men det var en vanvittig differanse.

Nå er 7 fra vårt fylke allikevel ikke savnet og flott er det. Det var en stund en "gammel" kollega av meg og hennes to barn som stod på listen, hun er nå heldigvis strøket.

Hvorfor kunne de ikke ha ringt disse 275 før de la dem ut på savnet listen?

Skrevet

Det er visst forskjell på savnet-listen og de 900..som de ikke vet noe om. De er ikke meldt savnet tror jeg.

fei1365380229
Skrevet

Det er visst forskjell på savnet-listen og de 900..som de ikke vet noe om. De er ikke meldt savnet tror jeg.

Hvordan har de kommet fram til det tallet hvis de ikke er meldt savnet da?

Etter all den publisitet som saken har hatt så skjønner jeg ikke hvorfor folk som er ute og reiser ikke gir lyd fra seg hjem til familie og venner.

Skrevet

Etter all den publisitet som saken har hatt så skjønner jeg ikke hvorfor folk som er ute og reiser ikke gir lyd fra seg hjem til familie og venner.

det kom vel akkurat en telefon fra en sønn til en mor, var det ikke sånn? - en som var et sted hvor det ikke var mulgheter for å få tak i telefon, men som fikk sendte beskjed via en annen. Atter andre kan jo være på steder hvor det ikke har skjedd noe som helst - og de tror vel ikke at de er savnet på noen måte da?

Skrevet

Jeg har tenkt på det samme! Det er utrolig flott at listen krymper, og jeg er helt enig i at listen legges ut.

Men jeg begriper ikke hvorfor det skal være så vanskelig å registrere savnede! Først har UD jobbet med listene i nesten en uke. Og leverer fra seg en liste full av feil og dobbeltregistreringer.

Hvor vanskelig kan det være å legge navnene inn i et excelark og sørge for at det er _en_ versjon som oppdateres og som alle andre lister samkjøres med?? Det er jo utrolig at folk som har ringt til UD og gitt beskjed om at de er i live, fremdeles står på listen!

Og så sier Kripos at de har hatt ca 50 mann som har jobbet med listene i et døgn. 50 mann burde være i stand til å ringe de som stod på listen - eller familien deres - for å sjekke at de skulle stå på listen.

Det er noe som er alvorlig galt med rutiner (kanskje det at de ikke eksisterer...) når folk som ikke har vært i nærheten av katastrofeområdet står på listen, sammen med folk som har ringt og sagt at de er ok. Mens folk som _er_ savnet, ikke står der der...

Jeg forstår frustrasjonen til de som står der feilaktig, men det er bra at listen ble lagt ut - med sine feil - slik at man finner ut hvem som virkelig er savnet.

Jeg gleder meg over hvert navn som strykes. Syntes forresten at det var litt rart at det var så sinnsykt stort sprik mellom tallene på savnede som reisebyråene opererte med, og tallene som UD hadde.

Og forhåpentligvis fører dette til at noen evaluerer arbeidet som er gjort og lager et skikkelig opplegg som man forhåpentligvis aldri får bruk for...

Beste hilsen fra

Skrevet

Det var likevel et ganske stort sprik fra de 460 som UD opererte med og de 275 som Kripos gikk ut med.

Og nå er tallet enda lavere. Man kan jo lure på om når de har latt folk stå, som er meldt fra at er i god behold, hvor mange feil har de da gjort motsatt vei...?

Det er godt at listen blir offentlig, slik at de som vet hvem som er og ikke er savnet - de pårørende - får anledning til å melde. Noen burde ha kontaktet dem for lenge siden....

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

fei1365380229
Skrevet

det kom vel akkurat en telefon fra en sønn til en mor, var det ikke sånn? - en som var et sted hvor det ikke var mulgheter for å få tak i telefon, men som fikk sendte beskjed via en annen. Atter andre kan jo være på steder hvor det ikke har skjedd noe som helst - og de tror vel ikke at de er savnet på noen måte da?

Hun "gamle" kollegaen min og barna hadde vært i Thailand for_2 år_ siden. Utrolig at de kunne ende opp på listen.

Skrevet

Det vitner jo bare om at UD og Kripos ikke engang klarer å ringe mobilnumrene til de savnede for å sjekke om de svarer!

Ca 150 personer er "kommet tilrette" i løpet av de 3 første timene etter at lista ble offentliggjort.

Duste-Norge.

Gjest de vet ikke alltid om det
Skrevet

Mange får lite nyheter der de er ute og reiser. Min bror som er i Zansibar, fikk ikke vite nesten noe, bare en bagatellisert versjon. Så det er egentlig ikke så rart om ikke alle ringer og melder seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...