Gå til innhold

Sytete nordmenn !

Gjest Flau over å være nordmann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fulgt med i media om denne fæle flommen og all kritikken som har kommet.

Jeg kan skjønne at de som har overlevd har hatt det ganske tøft. I alle fall dem som har overlevd, men samtidig mistet noen av sine.

Det jeg ikke skjønner er de som syter og klager over at ting ikke har gått sånn som de ønsker etterpå. Det har kun vært kritikk å høre og at Norge har takla dette klossete osv. Og de listene da! De tar kaka.

Hva skal man gjøre når halve Norge ringer å etterlyser?

Om jeg foreksempel visste at naboen min var på ferie i Thailand, så hadde jeg kanskje også lurt på om h*n var savnet. Jeg aner ikke hvilket etternavn h*n har. Det er vel derfor det har blitt rot i listene også. Tenk deg om du selv satt og skulle registrere folk som ringte inn og så måtte du si "nei, vi kan ikke registrere din etterlysning for du vet ikke etternavnet?" Synes jeg hører klaginga da ja...."Jeg ble jo ikke tatt på alvor". Det faller på sin egen urimelighet mener nå jeg.

Det går mennesker der borte som har mista alt av slekt og har heller ikke hus igjen, og så kommer nordmenn og syter over at ingen møter de på flyplassen når de kommer hjem?

HERREGUD sier nå jeg.

Skrevet

Jeg synes ikke at UD skulle registrert noen som savnet hvis innringeren ikke hadde etternavnet, nei.

Et minimum av kjennskap til den som er savnet bør en som melder fra ha. Helst bør det være nær familie.

Hvis ikke kan jo gud og hverman ringe inn, og det burde UD skjønt for lenge siden..

Er naboen savnet, skal da ikke jeg ringe inn!

Gjest synes de gjør en god jobb
Skrevet

Jeg synes ikke at UD skulle registrert noen som savnet hvis innringeren ikke hadde etternavnet, nei.

Et minimum av kjennskap til den som er savnet bør en som melder fra ha. Helst bør det være nær familie.

Hvis ikke kan jo gud og hverman ringe inn, og det burde UD skjønt for lenge siden..

Men det er faktisk ikke alle som har nær familie. Da ville ingen ha meldt de som savnet da? Er det riktig da.

Jeg synes det er helt håreisende når du ser all kritikken UD får i denne saken. De har (takk og lov for det) ikke vært borti en så stor katastrofe før.

Uansett hva de hadde gjort ville de vel hå fått en haug med kritikk etterpå. Og andre politikere står på gjerdet og venter på å bruke dette i sin favør når det gjelder valgkamp.

Jeg må si jeg synes UD og norske myndigheter har gjort en storartet innsats.

Skrevet

Naboen vår har ingen familie, så hvem skal ringe inn da?

Skrevet

Det er sikkert endel ting man kan kritisere i ettertid, men jeg er ganske sikker på at UD har gjort så godt de har kunnet på nåværende tidspunkt. Faktisk synes jeg synd på dem som skal imøtegå kritikken. De er sikkert rimelig slitne og sjokkerte over omfanget av denne katastrofen og trenger nok aller mest støtte og forståelse nå. Hva som har blitt gjort feil får man heller kanskje ta opp til evaluering litt senere, og håpe på at ting blir mye bedre om vi skulle bli utsatt for noe lignende en annen gang.

Skrevet

Og det er mer enn over rimelig pinlig med alle de som står frem og hyler over at de faktisk LEVER selv om de står på savnet-listen - som om det har gjort dem noe vondt!

Om myndighetene har taklet dette dårlig vil kun ettertiden vise. Men jeg må si at folk godt kunne holde kjeft og være glade for at vi i det heletatt har noen som gidder prøve!

Gjest tjohooo
Skrevet

Og det er mer enn over rimelig pinlig med alle de som står frem og hyler over at de faktisk LEVER selv om de står på savnet-listen - som om det har gjort dem noe vondt!

Om myndighetene har taklet dette dårlig vil kun ettertiden vise. Men jeg må si at folk godt kunne holde kjeft og være glade for at vi i det heletatt har noen som gidder prøve!

Ja som om det er så jævlig traumatisk! :(

Gjest stoiker
Skrevet

Men det er faktisk ikke alle som har nær familie. Da ville ingen ha meldt de som savnet da? Er det riktig da.

Jeg synes det er helt håreisende når du ser all kritikken UD får i denne saken. De har (takk og lov for det) ikke vært borti en så stor katastrofe før.

Uansett hva de hadde gjort ville de vel hå fått en haug med kritikk etterpå. Og andre politikere står på gjerdet og venter på å bruke dette i sin favør når det gjelder valgkamp.

Jeg må si jeg synes UD og norske myndigheter har gjort en storartet innsats.

Helt enig! Jeg etterlyser også opposisjonen her - hvor er den? Sitter den på gjerdet og venter til den kan kritisere og overta makta ved neste valg?

Jeg etterlyser norsk dugnadsånd her, jeg - at alle partier brettet opp ermene og gjorde det de kunne! Vist at når det er krise, da står vi last og brast med regjeringen, selv om vi tilhører et annet parti!

Kanskje er det det jeg kan kritisere regjeringen for, også - mangelen på fantasi - er ikke vi norske stolte av at vi klarer alt mulig fordi vi har fantasi og ikke bare er byråkrater, da? Jeg husker under krigen, jeg....da brydde vi oss ikke om regler, bare jobben ble gjort! Tror jeg da - det er jo så lenge siden...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Ser på Petersen, Dørum og co. De blir gråere i fjeset for hver dag. De blir utsatt for et vanvittig press akkurat nå. Klart at ting sikkert kunne vært gjort annerledes, men jeg er sikker på at de har gjort det beste de kan. Synes at dette er journalister på sitt verste. Det er ikke almennheten sin mening tror jeg. Enten jeg diskuterer dette på jobb, med venner, familie etc. så er de fleste enige med at de gjør en kjempejobb med tanke på omfanget av dette. Hvor kan vi henvende oss for å "gi ros og støtte" til det arbeidet de og alle de frivillige gjør?Forsidene på avisene skulle flommet over av denslags heller istedet for all dritten.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Beviser jo bare at vi nordmenn har blitt noen store unger.Vant til at det offentlige tar ansvar for ALT. Unger, sykdom, jobb, våre gamle. Gir oss gjeldsforsikring og sykelønn og bostøtte og barnetrygd og... i lange baner. Pluss at de er forventet å ordne opp i naturkatastrofene. Så lett som bare det. Selv om det skjer på et annet kontinent.

fei1365380229
Skrevet

Reagerer også på alle syte repotasjer. Listene burde kanskje vært litt mer oppdatert, rart når noe som aldri har vært i Thailand står på savnet-liste.

Om man var på listen så er det vel ikke noe å sutre for når man har overlevd, de burde heller vært lettet.

Skrevet

Reagerer også på alle syte repotasjer. Listene burde kanskje vært litt mer oppdatert, rart når noe som aldri har vært i Thailand står på savnet-liste.

Om man var på listen så er det vel ikke noe å sutre for når man har overlevd, de burde heller vært lettet.

Enig i at man burde være lettet over å leve. Men jeg kan forstå frustrasjonen til de som aldri har vært i nærheten av katastrofeområdet. De som var der, og overlevde, har nok fått varslet alle de kjenner om at de er i godt behold.

Men om jeg eller min familie hadde stått på listen så hadde vi og den nærmeste familien vår nok fått mange bekymra telefoner fra venner og slekt som ikke har oversikten over hvor vi til en hver tid befinner oss. For folk som ikke har vært i Thailand (eller et av de andre stedene) har jo ikke fortalt at de er ok...

Samtidig så _er_ det jo i denne sammenhengen en bagatall, og det viktigste er jo at de får orden på listene. Selv om jeg nok synes de skulle tatt et par telefoner før de la ut listene...

Beste hilsen fra

skorpionfisken
Skrevet

For ikke å snakke om alle sytereportasjene nå om de som sto på lista men som likevel ikke var savnet.

Big deal. Det sto at de var savnet, ikke døde. Det var en telefon til politiet for å oppklare det så var de ute av lista helt kjapt. Det er da ikke noe å stå fram i avisa og på nettet og sutre om. Noen har savnet meg og meldt fra, gruuuuuusomt. Og så sier de at familien ble redd da de så at de var på savnetlista. Da har du ikke mye kontakt med familien da, og til pass at de ble redde.

Tenk om det finnes en ensom stakkar som er på ferie i Thailand og som INGEN har savnet eller meldt fra om. Det hadde vært noe å sutre om det.

Skrevet

Jeg har sagt det samme i flere dager.

Ja - de berørte er... sterkte berørte.

Men faen heller, en gedigen naturkatastrofe og så er det himmel og jord i bevegelse for at ikke logistikk og papirer fungerer like bra som på en vanlig hverdag.

Det er noe med virkelighetsforståelsen som er helt merkelig her.

Norske myndigheter spesielt ved UD, Kripos og andre gjør en formidabel jobb og så er det bare åndssvak kjeft å få. Uff.

Aviser og tv bør ikke bare beskytte folk mot seg selv, men også beskytte oss mot dem (mediene).

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Ser på Petersen, Dørum og co. De blir gråere i fjeset for hver dag. De blir utsatt for et vanvittig press akkurat nå. Klart at ting sikkert kunne vært gjort annerledes, men jeg er sikker på at de har gjort det beste de kan. Synes at dette er journalister på sitt verste. Det er ikke almennheten sin mening tror jeg. Enten jeg diskuterer dette på jobb, med venner, familie etc. så er de fleste enige med at de gjør en kjempejobb med tanke på omfanget av dette. Hvor kan vi henvende oss for å "gi ros og støtte" til det arbeidet de og alle de frivillige gjør?Forsidene på avisene skulle flommet over av denslags heller istedet for all dritten.

Helt, helt enig med deg.

De kunne trent å få litt ros for jobben de har gjort.

Man ser de i media fra morgen til kveld, så det er jo tydelig for enhver at de står på.

Synes det er helt uhørt all den kritikken som kommer til de nå.

Skrevet

Enig i at man burde være lettet over å leve. Men jeg kan forstå frustrasjonen til de som aldri har vært i nærheten av katastrofeområdet. De som var der, og overlevde, har nok fått varslet alle de kjenner om at de er i godt behold.

Men om jeg eller min familie hadde stått på listen så hadde vi og den nærmeste familien vår nok fått mange bekymra telefoner fra venner og slekt som ikke har oversikten over hvor vi til en hver tid befinner oss. For folk som ikke har vært i Thailand (eller et av de andre stedene) har jo ikke fortalt at de er ok...

Samtidig så _er_ det jo i denne sammenhengen en bagatall, og det viktigste er jo at de får orden på listene. Selv om jeg nok synes de skulle tatt et par telefoner før de la ut listene...

Beste hilsen fra

De tok nok _mange_ telefoner før de la ut listen.

Tenk hvordan det hadde blitt hvis de som ringte inn savnet-melding, hvis de ikke skulle blitt trodd.

Skrevet

For ikke å snakke om alle sytereportasjene nå om de som sto på lista men som likevel ikke var savnet.

Big deal. Det sto at de var savnet, ikke døde. Det var en telefon til politiet for å oppklare det så var de ute av lista helt kjapt. Det er da ikke noe å stå fram i avisa og på nettet og sutre om. Noen har savnet meg og meldt fra, gruuuuuusomt. Og så sier de at familien ble redd da de så at de var på savnetlista. Da har du ikke mye kontakt med familien da, og til pass at de ble redde.

Tenk om det finnes en ensom stakkar som er på ferie i Thailand og som INGEN har savnet eller meldt fra om. Det hadde vært noe å sutre om det.

Helt enig med deg!

Skrevet

De tok nok _mange_ telefoner før de la ut listen.

Tenk hvordan det hadde blitt hvis de som ringte inn savnet-melding, hvis de ikke skulle blitt trodd.

Selvfølgelig skal alle som ringer inn og melder noen savnet bli registrert og trodd.

Og Kripos har nok tatt ganske mange telefoner - de fikk jo en liste på omtrent 1500 fra UD...

Men det er jo veldig tydelig at de ikke tok mange nok telefoner, så lenge listen inneholder bla flere som aldri har vært i katastrofeområdet, flere som har ringt både en og to og tre ganger og sagt at de er ok. Og til og med en fyr som ringte inn for å fortelle at faren var ok er jo blitt registrert selv som savnet!!

UD har sikkert gjort så godt de kunne under de forutsetningene de hadde (bl.a tilgang på utstyr som telefoner, pc og programvare). Men det endrer ikke det faktum at det likevel ikke var godt nok, dessverre.

Og det blir ekstra vemmelig når leder i UD står fram og sier at det ikke er UD sin feil, men pårørende som har gitt "mangelfulle opplysninger". Hallo - hvis noen ringer inn og melder "Per" savnet, er det ikke da naturlig å spørre litt mer om denne Per? Som feks hvor han bor, om han har noen pårørende som kan kontaktes etc.? Mulig alt ser mye klarer ut i etterpåkloksapens lys, men jeg håper virkelig at det hele granskes kritisk, slik at man takler en tilsvarende situasjon bedre i framitden. Men måtte Gud forby at noe tilsvarende skjer igjen

Det sier ganske mye når media klarer å redusere listen med omtrent 100 personer bare på et par timer etter at listen er lagt ut...

Beste hilsen fra

Skrevet

Enig i at det ikke burde sytes så mye for at det står noen for mange på lista.

MEN - jeg synes nok det er noe uproft håndtert. Hvis noen ringer og sier at nabo Per et eller annet er savnet, så tar det jo 5 sekunder å slå opp adressen og få det etternavnet. Og Per har antageligvis både telefon og mobiltelefon som han kan kontaktes på.

De innrømmer jo nå (i alle fall anonyme UD'ere) at opplysningene ble samlet på løse lapper (post-it-lapper,tro??).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...