Gå til innhold

FN: - Afrikas nød tilsvarer tre tsunamier i året

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke å glemme:

"Flodbølgen i Asia har ført til en giverglede utenom det vanlige i den vestlige verden. I Afrika kan like mange dø i en katastrofe uten at verden enser det, ifølge FN.

Hver dag dør det om lag 1.000 mennesker i den østlige delen av Kongo. Og i løpet av tre til fire måneder vil like mange ha mistet livet i denne regionen som i flodbølgekatastrofen 2. juledag."

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article940641.ece

Det er flott med en milliard eller 10 til Asia. Et liknende beløp burde følge til land i Afrika og f. eks. Bangladesh.

Med vennlig hilsen

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Jeg er en annen

7

• Grip

6

• Dorthe

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det jeg synes er verst å tenke på er at de aller fleste ikke ville merket noe fra eller til hvis vi delte våre goder med de fattige. Vi bruker glatt en 200-lapp til lørdagsgodt til ungene uten at vi må forsake noe resten i uka. En 200-lapp som kan brukes til nødhjelp blir plutselig så mye mer verd.

Selvfølgelig gjelder dette ikke alle, og ikke alltid, men folk flest.

Gjest Timari
Skrevet

Helt enig:) Lett å glemme Africa så lenge vi ikke ser dem på tv-skjermen hver dag.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det jeg synes er verst å tenke på er at de aller fleste ikke ville merket noe fra eller til hvis vi delte våre goder med de fattige. Vi bruker glatt en 200-lapp til lørdagsgodt til ungene uten at vi må forsake noe resten i uka. En 200-lapp som kan brukes til nødhjelp blir plutselig så mye mer verd.

Selvfølgelig gjelder dette ikke alle, og ikke alltid, men folk flest.

200 kr i lørdagsgodt? 800 pr måned? Bare i godteri til lørdagskvelden! DET sier jo noe om hvor godt vi har det i Norge.

Kjøper vi VG hver dag, og noen ganger Dagbla' kan vi plusse på 300.

Se og Hør pluss ett annet ukeblad, noen ganger to, kr 300.

Ett kafebesøk pr uke, kr 300.

Da er vi oppe i kr 1700 pr måned. Tatt av NETTO inntekt. Og vi har ikke MERKA at vi har brukt pengene en gang.

Hvor mange lever ikke slik? Og HVOR dårlig råd har vi egentlig i dette landet.

Skrevet

200 kr i lørdagsgodt? 800 pr måned? Bare i godteri til lørdagskvelden! DET sier jo noe om hvor godt vi har det i Norge.

Da er vi oppe i kr 1700 pr måned. Tatt av NETTO inntekt. Og vi har ikke MERKA at vi har brukt pengene en gang.

*kremt* - jo man merker jo at man ikke har lørdagsgodt eller aviser....

Skrevet

*kremt* - jo man merker jo at man ikke har lørdagsgodt eller aviser....

Sammenlignet med at man ikke har familie, ikke har noe hus, ikke har jobb, sykehus, livsgrunnlag, for ikke å snakke om mat og medisiner?

Nei, Flisa - i sammenligning så merker du ikke mangelen på lørdagsgodt eller "Se og Hør". Egentlig ikke.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jøss, åssen priser er det der du bor a :o)

fei1365380229
Skrevet

Ja så mye lørdagsgodt får ikke ungene mine. 15 kroner hver x 4 unger = 60 kroner.

Kafébesøk tar vi oss sjelden råd til, men det hender vi bestiller en ferdigpizza, men ikke for det, vi har det kjempebra stort sett her i Norge.

Skrevet

Ja så mye lørdagsgodt får ikke ungene mine. 15 kroner hver x 4 unger = 60 kroner.

Kafébesøk tar vi oss sjelden råd til, men det hender vi bestiller en ferdigpizza, men ikke for det, vi har det kjempebra stort sett her i Norge.

Akkurat nå er jeg dritsur og synes livet er kjipt og urettferdig og egentlig så burde jeg vært fornøyd men noen ganger har man skikkelig uflaks

Gjest rutangis netu
Skrevet

Er nok samme som hos deg det Dorthemor! Bare regn etter. VG sju dager i uka blir 70. Ganger fire er 280. Pluss litt Dagbladet.

Se og hør 30 x 4 = 120. (Mulig prisen er lavere nå, men mange kjøper det jo to ganger pr uke da). Ukeblader samme: 30 x 4 pr blad.

Et cafebesøk med kaffe og noe attåt blir fort kr 70. Fire besøk i måneden blir da fort 300.

Stemmer ikke det da? Sånn noenlunde ihvertfall.

Pluss alt det der godteriet da. Er en flere i familien som momser godteri så blir det vel fort en tohundrelapp i helga.

Skrevet

Er nok samme som hos deg det Dorthemor! Bare regn etter. VG sju dager i uka blir 70. Ganger fire er 280. Pluss litt Dagbladet.

Se og hør 30 x 4 = 120. (Mulig prisen er lavere nå, men mange kjøper det jo to ganger pr uke da). Ukeblader samme: 30 x 4 pr blad.

Et cafebesøk med kaffe og noe attåt blir fort kr 70. Fire besøk i måneden blir da fort 300.

Stemmer ikke det da? Sånn noenlunde ihvertfall.

Pluss alt det der godteriet da. Er en flere i familien som momser godteri så blir det vel fort en tohundrelapp i helga.

Jeg kjøper ikke ukeblader og nå på vinteren går jeg ikke på cafe heller. Det er for kaldt å sitte ute.

Minstemann får litt godis på lørdag og jeg er ikke noen godtemoms mer. Men det har jeg vært altså, slår nok de fleste der :o)

Og siden jeg ikke har assistent for tida får jeg nesten ikke handlet heller, minstemann handler melk og brød.

Så her blir det brukt minimalt for tida. Jeg har aldri hatt så mye penger på konto etter jul, den pleier å være helt skrapa på den tiden her.

Og så er jeg dritsur, jeg skulle hatt det hyggelig nå men så ble han jeg traff dårlig og det var ikke så kult heller, regner ikke med å se ham de neste to mnd så livet er kjipt :o(

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg kjøper ikke ukeblader og nå på vinteren går jeg ikke på cafe heller. Det er for kaldt å sitte ute.

Minstemann får litt godis på lørdag og jeg er ikke noen godtemoms mer. Men det har jeg vært altså, slår nok de fleste der :o)

Og siden jeg ikke har assistent for tida får jeg nesten ikke handlet heller, minstemann handler melk og brød.

Så her blir det brukt minimalt for tida. Jeg har aldri hatt så mye penger på konto etter jul, den pleier å være helt skrapa på den tiden her.

Og så er jeg dritsur, jeg skulle hatt det hyggelig nå men så ble han jeg traff dårlig og det var ikke så kult heller, regner ikke med å se ham de neste to mnd så livet er kjipt :o(

Uff da! Du pleier da ikke miste gnisten du. Men vent bare til typen er på banen igjen, DA tenker jeg!

Men enkelte perioder i livet er klart kjipere enn andre ja. Kjipt å ikke få sove også! Enda godt en ikke må opp i otta for å gå på jobb ihvertfall. Får ta med seg det positive som er når en først er sjuk.

Skrevet

Uff da! Du pleier da ikke miste gnisten du. Men vent bare til typen er på banen igjen, DA tenker jeg!

Men enkelte perioder i livet er klart kjipere enn andre ja. Kjipt å ikke få sove også! Enda godt en ikke må opp i otta for å gå på jobb ihvertfall. Får ta med seg det positive som er når en først er sjuk.

Det tar minimum 4 mnd, maximum 1 år så det var skikkelig uflaks. Hadde vært greiere om vi hadde kjent hverandre litt lenger. Det er selvfølgelig verst for ham men det er surt for meg også.

Så jeg kjenner at jeg datt litt sammen :o(

Skrevet

Når dette er et vedvarende problem i Afrika, sier det meg at befolkningstallet trenger å tilpasse seg den mat som er til disposisjon i området.

mil1365380270
Skrevet

Når dette er et vedvarende problem i Afrika, sier det meg at befolkningstallet trenger å tilpasse seg den mat som er til disposisjon i området.

Og de som har rømt fra maten p.g.a. krig kan man da bare avskrive, eller gir det rett til hjelp å ha kommet fra et sted med mat?

Skrevet

Det var da voldsomt til raushet med andres penger, da?

10 mrd her og 10 mrd der...det blir fort penger av det.

Skrevet

Det var da voldsomt til raushet med andres penger, da?

10 mrd her og 10 mrd der...det blir fort penger av det.

"Andres penger"?

De er da like mye mine penger som noen andres penger.

Skrevet

Hei,

"Tilpasningen" bør vel helst skje uten at man lar folk sulte ihjel, for jeg regner ikke med at du foreslår samme oppskrift for "Vardø"?

For øvrig, hvis du faktisk sjekker antall innbyggere per kvadratkilometer i Afrika, så er det faktisk svært lite. Det er vel kun Nigeria som har en stor befolkning, og kun Rwanda som har høy befolkningstetthet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Andres penger"?

De er da like mye mine penger som noen andres penger.

Joda, men det er ikke dine, alle sammen.

Dessuten har du vel også foreslått å finansiere eventyrene dine ved å skattlegge "de rike", underforstått de som er rikere enn deg selv?

Skrevet

Joda, men det er ikke dine, alle sammen.

Dessuten har du vel også foreslått å finansiere eventyrene dine ved å skattlegge "de rike", underforstått de som er rikere enn deg selv?

Pengene kan tas fra Oljefondet, uten at noen merker noe som helst av det. Økte oljepriser alene la 60 milliarder EKSTRA til oljefondet i 2004.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...