Gå til innhold

Redaksjon EN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det var ganske greit å skjønne at mannen er i sjokk. Jeg så ikke hans opptreden slik du gjorde.

Det er ikke mange dager siden Stålsett satt i det samme TV-studio og oppfordret og formanet mediene om å la de pårørende få fred til å sørge. Det fikk de ikke med seg, gitt.....

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

6

• MsSophie

5

• Ade|ina

3

• libra

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

petter smart
Skrevet

Jeg er fullstendig klar over det da.

Skjønner bare ikke at han klarte å sitte å prate så naturlig om det, så rolig og med et smil rundt munnen hele tiden ......

Hadde du vært der hadde ikke han skjønt hvordan du kunne sitte å grine og skjelve (eller hva du ville gjort).

Betyr det at din måte å være på er feil?

Gjest helt ubegripelig
Skrevet

Ikke reise hjem? Mener å ha lest at pårørende nå blir nektet av myndighetene der nede å fortsette å lete, pga infeksjonsfaren.

I tillegg trekker norske forsikringsselskaper forsikringen for de som ikke vil dra hjem.Blir de lenger så gjelder ikke forsikringen.

Hvordan skal han ha mulighet til å bli der da? Mulighetenf or å finne overlevende nå er jo også minimal.

Uansett mening om det ene eller det andre:

Konklusjonen er vel at denne mannen aldri burde vært på TV i hans tilstand.

Skrevet

Det var da veldig til forarget hønseflokk her, da!

Ja, beklager uttrykket, men når så mange kakler som dette, så.

Min mann smiler iblant når han blir såret, redd eller sint.

Han er ikke den eneste jeg har sett som gjør det.

Skal man "beskyttes mot seg selv", mao ikke bli "vist fram på tv" fordi man ikke oppfører seg følelsesmessig korrekt etter kvinnenormen?

Jøss, så du mener at fordi man stiller seg kritisk til pressens brudd på sine egne rettningslinjer så er det hønseflokk-kakling?

Imponert!

Not.

Skrevet

Jeg tenkte som deg, men skjønner jo at folk er forskjellige. Jeg tror det er verre for en mann å miste kona si, enn et ufødt barn.

Jeg reagerer egentlig mer på hun søsteren til en jente på 25 år som er savnet. Søsteren har vært på TV flere ganger, og alltid smilende, noen ganger leende.

Men jeg har aldri mistet noen, så jeg kan ikke engang forestille meg det. Er ihvertfall glad for at broren min er trygg. Men jeg vil helst ha han hjem nå, etter ett år i Asia.

Skrevet

....dessverre så jeg ikke innslaget, men hvis du så det og du reagerte, så synes jeg du burde skrive en mail til NRK hvor du påpeker overtrampet....!

Du kan være ganske så sikker på at det er gjort en grundig vurdering i NRK i forkant - sansynligvis i samråd med lege.

Synsingen er det nok vi her på DOL som driver med:-)

Skrevet

På ingen som helst måte.

Er han i sjokk, har han ingen forutsetninger for å ta en sånn avgjørelse selv, dermed burde han ha blitt vernet.

Har ikke sett innslaget, og aner ikke hvilke vurderinger som ble lagt til grunn, så jeg snakker vel strengt tatt på et uhyre generelt grunnlag.

Det er helt sikkert gjort et grundig arbeid når det gjelder en vurdering av hans deltakelse i dette programmet på forhånd.

Derimot er det tydeligvis (ut fra en del av innleggene her) en god del hobbypsykologer som mener å vite mye basert på særdeles lite her....:-)

Skrevet

Du kan være ganske så sikker på at det er gjort en grundig vurdering i NRK i forkant - sansynligvis i samråd med lege.

Synsingen er det nok vi her på DOL som driver med:-)

....det tror jeg ikke du skal være så veldig sikker på, selv om jeg også - i all min naivitet, gjerne vil like og tro det om NRK...

Skrevet

Hva vet dere egentlig om "hans tilstand"?

Og tror dere virkelig at han ikke har blitt evaluert i forkant av denne deltakelsen?

Det blir litt vel mye synsing og "syklubb" ut av denne tråden nå....

Skrevet

....det tror jeg ikke du skal være så veldig sikker på, selv om jeg også - i all min naivitet, gjerne vil like og tro det om NRK...

Det kan selvfølgelig alltid bli gjort feil, men med tanke på den erfaringen NRK har med å behandle personer som har vært utsatt for store psykiske påkjenninger (ikke minst blant deres egne reportere), og det interne apparatet som står til rådighet nettopp for disse/slike - så er jeg overbevist om at dette er noe som NRK ikke har tatt lett på, spesielt i denne saken.

Jeg vet også at alle NRKs ansatte som privat befant seg i de utsatte områdene har fått tilbud om profesjonell bistand i etterkant av det apparatet som NRK har til rådighet.

Jeg tror at det som er viktigst for NRK er å opptre troverdig og i henhold til de retningslinjer de er gitt og har påtatt seg - og at det faktisk går fremfor ønsket om høy seerrating.

Men selvfølgelig tar også NRK gale valg fra tid til annen, selv om jeg ikke tror at det var tilfelle denne gang.

Skrevet

Tja -jeg får alltid latterkrampe i begravelser.

Hvordan takler du det?

Skrevet

Hvordan takler du det?

Heldigvis ler jeg ikke høyt - det ser ut som jeg gråter. Det er jo bare nerver og en sånn ekkel tanke: "nå må man ikke le, nå må man ikke le" - rart.

Kanksje derfor denne mannen smilte også? -vet ikke -så ikke programmet så jeg aner ikke hvordan det "tok seg ut". Noen mennesker ER bare helt upåvirkede utenpå - lager ikke noen scener for å si det sånn.

Gjest helt ubegripelig
Skrevet

Det er helt sikkert gjort et grundig arbeid når det gjelder en vurdering av hans deltakelse i dette programmet på forhånd.

Derimot er det tydeligvis (ut fra en del av innleggene her) en god del hobbypsykologer som mener å vite mye basert på særdeles lite her....:-)

Og hvem innbiller du deg at du er?

Skrevet

Så det ikke, men mannen valgte jo selv å stille opp.

Skjønner ikke hva andre har med hans måte å reagere på i det hele tatt.

Det er forskjellige faser i en sorg. Skal ikke sitte å ramse opp og forklare her.

Hadde han andre barn f.eks. Da må han jo også sette på seg en slags maske for å klare å ta seg av dem.

Jeg aner som sagt ingenting om dette programmen, men bare satt å lurte.

Det er nå mye rart folk skal henge seg opp i også.

Skrevet

Så det ikke, men mannen valgte jo selv å stille opp.

Skjønner ikke hva andre har med hans måte å reagere på i det hele tatt.

Det er forskjellige faser i en sorg. Skal ikke sitte å ramse opp og forklare her.

Hadde han andre barn f.eks. Da må han jo også sette på seg en slags maske for å klare å ta seg av dem.

Jeg aner som sagt ingenting om dette programmen, men bare satt å lurte.

Det er nå mye rart folk skal henge seg opp i også.

Jeg er hjertens enig. Man kan da godt være knust av sorg og samtidig kunne smile og le på overflaten.

Skrevet

Heldigvis ler jeg ikke høyt - det ser ut som jeg gråter. Det er jo bare nerver og en sånn ekkel tanke: "nå må man ikke le, nå må man ikke le" - rart.

Kanksje derfor denne mannen smilte også? -vet ikke -så ikke programmet så jeg aner ikke hvordan det "tok seg ut". Noen mennesker ER bare helt upåvirkede utenpå - lager ikke noen scener for å si det sånn.

Jepp, noen er upåvirket utenpå, men har et helvete innvendig. Det går en stund akkurat det der, og så raser alt.

De få gangene jeg har vært i begravelse må jeg ta meg sammen for ikke å grine. Har en sånn sperre der - ingen skal se meg grine. Så glaner jeg rundt på mange rare hatter og alt mulig rart. Prøver å tenke på alt annet, og det har som regel gått greit.

Det er vel kun en gang jeg ikke klarte å la være å grine, men det var en som sto meg veldig nær. Så sårt, så leit.

Jeg har ikke vært i så mange begravelser heller, for det er tortur. Verst er det jo å holde tårene tilbake når man ser de nærmeste griner. Og jeg sitter da på en måte å føler at JEG har jo ikke noe rett til å grine her, det er ikke min sorg, så kanskje jeg blir sett på som rar, hvis jeg griner her - skjønner du?

Sist jeg var i begravelse var til tanta mi, og det jeg husker best var da søskenbarnet mitt sa til meg. "Jaja, det er sånn det går med oss alle til slutt" Der sto hun full av kreft, og et halvt år etterpå var hun borte.

Skrevet

Og hvem innbiller du deg at du er?

En som forsøker å dempe hylekoret som er i full gang her.

Intet av det som til nå har kommet frem her er basert på annet enn ren synsing ut i fra hvordan den enkelte mener selv å reagere i en slik situasjon.

Og ingen av dere har noen aning om hva som er denne mannens grunn til å ville delta i dette programmet, like lite som dere vet hva som er gjort av vurderinger av hans mentale helse og tilstand i forkant av programmet.

Men du synes kanskje det er "enklest" å hive seg på hylekoret og følge det som en hvilken som helst annen sau - hvem du nå enn måtte være som ikke en gang tør stå frem med ditt vanlige nick?

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det var da veldig til forarget hønseflokk her, da!

Ja, beklager uttrykket, men når så mange kakler som dette, så.

Min mann smiler iblant når han blir såret, redd eller sint.

Han er ikke den eneste jeg har sett som gjør det.

Skal man "beskyttes mot seg selv", mao ikke bli "vist fram på tv" fordi man ikke oppfører seg følelsesmessig korrekt etter kvinnenormen?

Det hadde ikke noe med hans reaksjoner, for de er fullt ut forståelige i en slik sjokkartet situasjon, Jeg mener mediene, i sin iver etter gode fortellinger fra katastrofeområdet, intervjuer folk som egentlig ikke er modne for slik offentlig prat om temaet.

Jeg mente ikke at det var noe 'galt' med hans reaksjon, den var nok veldig normal, men selv om han som voksen og myndig person sa ja til å være med i programmet, burde redaksjonen tenke så fornuftig at de skjønte at et ja i en slik situasjon kan utnyttes.

Blir på samme måten som at en snakker om at andre (av helt andre grunner) bør beskyttes mot seg selv, og ikke eksponeres i mediene hele tiden. Det har jo også noe med at disse personene faktisk har familie og andre som kanskje ikke synes det er så ok at pappa, bror eller samboer sier akkurat hva han mener i full offentlighet.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Nettopp! DET er jo hele essensen i det her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...