Gå til innhold

Søvnproblemer og medikamentbruk

Anbefalte innlegg

Jeg er 49 år, man, har svak grad ov CP og et moderat hørselstap. Jeg har tatt medisiner mot søvnløshet i minst tre år. I tillegg tar jeg medisin mot hodepine, dels som en følgetilstand av mangel på søvn. Jeg begynner å bli sliten nå. Jeg har prøvd et utall typer medisiner. Antidepressiva, direkte sovemedisin og diverse smertestillende.For å være mer konkret har jeg brukt (eller bruker) Cipramil, Tolvon, Sarotex, Nozinan, Vallergan, Rivotril, Somadril, Tramagetic, Nobligan, Paracet. Jeg nyter en del rødvin (ikke sterkere)på kveldstid, noe jeg mener har avslappende effekt på musklatur og gjør at jeg tar mindre smertestillende.Det jeg tar nå for å sove er: 4 Rivotril (2 mg), altså tilsammen 8 mg. og 2 Tramagetic 100 mg. Dette virker sånn passe. I tilleg tar 1 til 2 glass rødvin (svak, hjemmelaget). Jeg vet at 8 mg. Rivotril er mye, men de andre sovemedisinene har enten ingen effekt lenger, eller såvidt store bivirkninger at det ikke tør å disse mer. Bivirkningene kan være hangover (Tolvon m.fl), nervøsitet (Sarotex), nedsatt forbrenning (gir kraftig vektøkning) Nozinan). Som smertestillende mot hodepinen tar jeg Nobligan (på de verste dagen går det ett helt brett!! og 1 til 2 Tramagetic på dagtid. I tillegg skal jeg ta 8 Paracet daglig. Dette synes jeg er mye, så jeg halverer dosen. Jeg er noe sliten og treng hjelp.

- balnes

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169476-s%C3%B8vnproblemer-og-medikamentbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpion1975

Dette har vært vurdert gang på gang, i alle disse tre årene, og som du leser av mitt forrige brev så har svært mye allerede vært prøvd. Jeg er lei av å være "prøvekanin" også.

Håper du snart får svar fra en lege her. Høres ikke bra ut. Lykke til.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Litt vanskelig å svare på. Du har prøvd mange typer medikamenter, hvor ingen synes å gi tilfredsstillende effekt. I ditt tilfelle synes jeg det ville være rimelig at en psykiater ble innvolvert for å justere dosene. Det har kommet en ny antidepressiva som heter remeron, denne gir hos de fleste god søvn. kan kombineres med f.eks litt mindre doser Fluanxol. Det er viktig å finne ut om søvnvanskene hovedsaklig skyldes depresjon eller andre psykiske vansker. Ville vel foretrukket Imovane fremfor så store doser av de andre medisinene. Synes at en nevrolog burde undersøke hodepinen din. kanskje burde du prøve medisiner av typen Ibux fremfor så store doser paracet, eventuelt kombinere disse. synes som sagt at fastlegen din burde henvise deg til spesialist dersom dette ikke har vært gjort. Det finnes et godt alternativ i Oslo som heter smertemedisinsk senter. Her jobber psykiater sammen med anestesilege. Viktig å finne medisiner som ikke gir trøtthet om dagen. Kanskje vil du også ha nytte av psykomotorisk fysioterapi, og jevnlig trening under veiledning av fysioterapeut vil uansett være gunstig for deg.

Annonse

Litt vanskelig å svare på. Du har prøvd mange typer medikamenter, hvor ingen synes å gi tilfredsstillende effekt. I ditt tilfelle synes jeg det ville være rimelig at en psykiater ble innvolvert for å justere dosene. Det har kommet en ny antidepressiva som heter remeron, denne gir hos de fleste god søvn. kan kombineres med f.eks litt mindre doser Fluanxol. Det er viktig å finne ut om søvnvanskene hovedsaklig skyldes depresjon eller andre psykiske vansker. Ville vel foretrukket Imovane fremfor så store doser av de andre medisinene. Synes at en nevrolog burde undersøke hodepinen din. kanskje burde du prøve medisiner av typen Ibux fremfor så store doser paracet, eventuelt kombinere disse. synes som sagt at fastlegen din burde henvise deg til spesialist dersom dette ikke har vært gjort. Det finnes et godt alternativ i Oslo som heter smertemedisinsk senter. Her jobber psykiater sammen med anestesilege. Viktig å finne medisiner som ikke gir trøtthet om dagen. Kanskje vil du også ha nytte av psykomotorisk fysioterapi, og jevnlig trening under veiledning av fysioterapeut vil uansett være gunstig for deg.

Takk for godt svar. Dette sendes nå til min fastlege. Noe av dette du nevner er på gang, men ikke effektuert ennå.

B.

Har själv slitit med stora problemer på denna front men det vi glömmer ofta är att med tiden blir biverkningarna så stora att vi glömmer bort att faktiskt medisinen är orasaken till att inte kunna sova. slutade med all sov medisin efter tio års bruk tog en månad men nu sover jag som en bebis :-)

Har själv slitit med stora problemer på denna front men det vi glömmer ofta är att med tiden blir biverkningarna så stora att vi glömmer bort att faktiskt medisinen är orasaken till att inte kunna sova. slutade med all sov medisin efter tio års bruk tog en månad men nu sover jag som en bebis :-)

Takk for innlegget og jeg er klar over problemstillingen. Alt i alt har jeg svært lenge hatt problemer med å sovne skikkelig (som ble kompensert med god fysisk form), faktisk lenge før jeg begynte med medisiner. De virkelige problemene begynte vel med en vanskelig jobbsituasjon, noe som gjorde at jeg ikkje sov i det hele tatt. Den jobben er jeg ferdig med forlengst, men likevel, - tar jeg ikke medisiner , så sover jeg i alle fall ikke. Så kan en stille seg spørsmål om dette "bare" er psykologi som har "bitt seg fast", eller om der er noe mer.... Inntil jeg får en løsning på søvnproblemet, er jeg faktisk nødt til å fortsette med medisinene. Det er noe pussig et søvnproroblemer ikke blir tatt mer alvorlig eller satt høyere på dagsorden enn det faktisk blir, innen de ulike miljøene som bedriver helse eller helseforebyggende tiltak i en eller annen form.

Takk for innlegget og jeg er klar over problemstillingen. Alt i alt har jeg svært lenge hatt problemer med å sovne skikkelig (som ble kompensert med god fysisk form), faktisk lenge før jeg begynte med medisiner. De virkelige problemene begynte vel med en vanskelig jobbsituasjon, noe som gjorde at jeg ikkje sov i det hele tatt. Den jobben er jeg ferdig med forlengst, men likevel, - tar jeg ikke medisiner , så sover jeg i alle fall ikke. Så kan en stille seg spørsmål om dette "bare" er psykologi som har "bitt seg fast", eller om der er noe mer.... Inntil jeg får en løsning på søvnproblemet, er jeg faktisk nødt til å fortsette med medisinene. Det er noe pussig et søvnproroblemer ikke blir tatt mer alvorlig eller satt høyere på dagsorden enn det faktisk blir, innen de ulike miljøene som bedriver helse eller helseforebyggende tiltak i en eller annen form.

Med all respekt för dej och ditt problem så är jag helt enig att detta inte får den uppföljningen som den borde. Och jag menar inte på något vis att all har ett psykiskt problem med att sova, själv var det inte där saken låg. Men det är viktigt att förstå att sövn problem som oftas är något som kommer och går när man då brukar sömntabletter är det svårt att veta om man fortfarande har ett problem med att sova. som jag också skrev till dej så är det inte gjort på ett par dagar att ta sej ur ett beronde man skapt sej under många år, man kan nästan likna det med ett rus missbruk. För det som sker är ju att man vänjer sej med att ta en tabl för att kunna sova och alla vet vi ju att de ger en såkallad "hengover" effekt eller på ren svenska "Bakfylla" Nu är det ju sånn att ibland har man inget val men jag har inte mött någon än som faktiskt menat att de sover bra på sömn tabl. Och för mej men det är ju för mej så visade det sej att jag hade mer plager än fördelar av tabl, så i ställe för att sova halvdårligt 7 dagar i veckan så sover jag helt fantastiskt i 5 och sliter i 2 men det tog mej en månad innan jag vant mej av och kunde börja sova ganska normalt. Ett tips som jag fick av min läkare var att sova när jag fick sova det vill säga mitt på dagen eller morgonen eller när det kunde tänkas va möjligt. För man måste avdramatisera själva sovandet och inte sätta så stor press på sej och om det behövs så får man sjukskriva sej under en period för att få det till. Hoppas verkligen att du kan få en lösning på dina problem för att ligga där och se timmarna rinna i väg utan att John Blund kommer ger en om man inte redan har det Psykiska problemer

MVH Thomas

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...