Gå til innhold

Hvem skal betale...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet det! Men jeg blir så galen av og til på alle som sier "vårt, vårt, vårt!" Det er da bare tilfeldigheter som gjør at Norge har rike forekomster av olje? Vi har da ikke gjort oss fortjent til det på noen måte?

Det en har gjort deg fortjent til, er det en har jobbet for, ikke det som tilfeldigvis ligger utenfor kysten der du bor!

Mener selvsagt ikke at det hadde vært uproblematisk at hele verden skulle dele oljeformuen, men at den er "bare våre barn sine" irriterer meg... Tror dessuten at jeg har en oppfatning at "våre barn" faktisk er alles barn, "våre barns fremtid" egentlig betyr "alle barns fremtid" eller rett og slett "fremtiden"

mener i hvert fall

Skjønner hva du mener. Men det er nå engang norge som eier de områdene de selv pumper opp olje fra, og da er det jo norge som eier profitten av det. At det er tilfeldig hvilke land som har hvilke ressurser er selfølgelig sant.

Det jeg lurer på er hva som skjer når "vi" nå har tatt en milliard fra oljefondet og gitt til nødhjelp. Ikke at jeg er imot det, men politikerne har jo prosedert endeløst på at vi ikke kan bruke noe av oljefondet uten at vi får inflasjon, økonomien går til helvete etc.

"........................."

Skrevet

De aller, aller fleste av de som sover ute i Norge kunne hatt et tak over hode om de ville. Riktignok ikke et hjem de eier selv, men det er faktisk ikke slik i dag at folk _må_ sove ute i dagens Norge. Men noen tar valg i livet, som får konsekvenser. Og noen tar ikke i mot den hjelpen som er. Man blir ikke rik av sosialhjelp i Norge. Men man sulter ikke i hel på gaten!

Det blir uansett latterlig å sette opp uteliggere og fattige i Norge mot den totale utslettelsen av eksistensgrunnlag mange millioner mennesker opplevde som resultat av flodbølgen.

Jeg gremmes!

Beste hilsen fra

Helt enig - ingen MÅ ligge under åpen himmel i 30 minus i Norge - noen er det bare ikke "håp" for. Mulig de skulle hatt en HELT annen hjelp enn penger og suppe, tenker da på venner - støtteapparat - psykiatrisk institusjon, alkoholinstistusjon (hva nå det er) - etc. etc. Å gi suppe blir jo bare som å pisse i puksa en kald vinterdag.

Gjest ikke inflasjonsskapende
Skrevet

Skjønner hva du mener. Men det er nå engang norge som eier de områdene de selv pumper opp olje fra, og da er det jo norge som eier profitten av det. At det er tilfeldig hvilke land som har hvilke ressurser er selfølgelig sant.

Det jeg lurer på er hva som skjer når "vi" nå har tatt en milliard fra oljefondet og gitt til nødhjelp. Ikke at jeg er imot det, men politikerne har jo prosedert endeløst på at vi ikke kan bruke noe av oljefondet uten at vi får inflasjon, økonomien går til helvete etc.

"........................."

Inflasjon og "økomi til helvete" trenger vi jo ikke å bekymre oss over så lenge pengene ikke brukes i Norge. Det er derfor det omtrent ikke vil merkes hvis vi sender ti mrd ut av landet, men det vil skape stor inflasjon hvis vi bruker noen av disse pengene på å bygge skoler og sykehjem i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...