Gå til innhold

gjelds slave

Gjest lei av å leve sånn

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å leve sånn
Skrevet

Jeg har vært så utrolig dum og kommet i en vanskelig situasjon.Har masse incasso saker.Tjener bare nok til å forsørge oss.Økonomien blir ikke bedre i årene som kommer.Jeg tjener ikke så veldig mye.Jeg har prøvd å betale det jeg klarer på incasso sakene med jeg klarer bare noen hundre i mnd og med det blir jeg ikke ferdig før jeg er 100 år.jeg sover ikke på nettene.ligger bare å tenker på det og kjefter på meg selv for at jeg havnet oppi dette.Er sliten av det og det går utover den lille sønnen min.Noen nevnte til meg at man kan søke om å få slettet incasso sakene når man tjener for lite og klarer ikke å betale.Stemmer dette??

Gjest drømmedrømme
Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt her i livet....

Gjest verdier?
Skrevet

Eier du noe?

Mange gjeldsslaver eier ingenting. De leier der de bor, eier ikke bil eller andre formuesgoder/eiendommer.

Hvis du har det sånn, så er det vel begrenset hva de kan gjøre om du ikke klarer å betale, annet enn å øke gjelda di?

Du kan da bare la være å betale noe som helst. leve fra måned til måned på sosialen og klare deg på det viset.

Det er ikke lagt opp til at gjeldsslaver noensinne skal komme ut av hengemyra her i landet.

Det finnes en gjeldsordningslov, men det er sterkt begrenset hvem som har nytte av den. Kontakt lensmannen/namsmannen, han kan hjelpe deg å se på om det er noe for deg.

Hvis du skulle eie noe, så må du selge det og betale ned på sakene, og deretter leve på sosialen for å klare deg. Som gjeldsoffer nytter det skjelden å jobbe, for det legges inn trekk i lønna.

Gjest trønderen
Skrevet

Eier du noe?

Mange gjeldsslaver eier ingenting. De leier der de bor, eier ikke bil eller andre formuesgoder/eiendommer.

Hvis du har det sånn, så er det vel begrenset hva de kan gjøre om du ikke klarer å betale, annet enn å øke gjelda di?

Du kan da bare la være å betale noe som helst. leve fra måned til måned på sosialen og klare deg på det viset.

Det er ikke lagt opp til at gjeldsslaver noensinne skal komme ut av hengemyra her i landet.

Det finnes en gjeldsordningslov, men det er sterkt begrenset hvem som har nytte av den. Kontakt lensmannen/namsmannen, han kan hjelpe deg å se på om det er noe for deg.

Hvis du skulle eie noe, så må du selge det og betale ned på sakene, og deretter leve på sosialen for å klare deg. Som gjeldsoffer nytter det skjelden å jobbe, for det legges inn trekk i lønna.

Jeg eier ingen ting og leier en liten leilighet.Vil jo gjerne jobbe også.Blir gal av å sitte hjmme

Gjest Verdier?
Skrevet

Jeg eier ingen ting og leier en liten leilighet.Vil jo gjerne jobbe også.Blir gal av å sitte hjmme

Da må du, dersom ikke alt skal gå til kreditorene dine, jobbe svart.

Eller være lovlydig og blakk hele livet.

Du kan ha en inntekt hvis du har høye levekostnader, men da må du møte i forliksrådet hver gang du blir innkalt, og fortelle hvor lite av inntekten du har å leve for etter at husleie/strøm og de faste utgiftene de godtar til din beskjedne bolig er betalt. De har satser for hvor mye du og barna dine skal leve av, og bare det som kommer over det minstebeløpet kan de trekke fra på lønna di.

Du kan altså ha en viss lovlig inntekt å få pensjonspoeng fra, så må du supplere med resten svart.

Pass på om du har arv i vente. Kan de som skal gi deg arv (foreldre) testamentere det til deg med påtegning om at det ikke skal gå til kreditorer. Eller kan de hoppe over deg og la det gå rett til barnebarna (dine barn?). Hør med advokat (gratis juss-hjelp fra universitetene?)

mil1365380270
Skrevet

Da må du, dersom ikke alt skal gå til kreditorene dine, jobbe svart.

Eller være lovlydig og blakk hele livet.

Du kan ha en inntekt hvis du har høye levekostnader, men da må du møte i forliksrådet hver gang du blir innkalt, og fortelle hvor lite av inntekten du har å leve for etter at husleie/strøm og de faste utgiftene de godtar til din beskjedne bolig er betalt. De har satser for hvor mye du og barna dine skal leve av, og bare det som kommer over det minstebeløpet kan de trekke fra på lønna di.

Du kan altså ha en viss lovlig inntekt å få pensjonspoeng fra, så må du supplere med resten svart.

Pass på om du har arv i vente. Kan de som skal gi deg arv (foreldre) testamentere det til deg med påtegning om at det ikke skal gå til kreditorer. Eller kan de hoppe over deg og la det gå rett til barnebarna (dine barn?). Hør med advokat (gratis juss-hjelp fra universitetene?)

Forklar hvorfor du oppfordrer til svart arbeid for å unngå å betale tilbake til kreditorene? Vet du hvem kreditorene er, siden du mener man ikke skal betale tilbake?

Gjest verdier?
Skrevet

Forklar hvorfor du oppfordrer til svart arbeid for å unngå å betale tilbake til kreditorene? Vet du hvem kreditorene er, siden du mener man ikke skal betale tilbake?

Jeg vet vel ikke hvem kreditorer "lei av å leve sånn" har.

Min vinkel til dette er at jeg vet at mange som havner i kreditorfella aldri kommer ut igjen, fordi det ikke bare er det man skylder som blir gjelda, men gebyrer, på gebyrer.

Du starter kanskje med å skylde kr 100.000,- så blir du syk eller arbeidsledig og klarer ikke å betale, da med renter, og renters renter, purregebyrer, straffegebyrer og inkassogebyrer, inndrivningskostnader og så videre. Etter noen år skylder du en million. Du klarer ikke å betale og etter noen år sitter du med flere millioner i gjeld.

Det er en sump de ikke kommer ut av.

Greit for oss som har ordnet økonomi og verdier å leve på å sette oss opp å si at alle må betale gjelda si, og at det er bare dårlige mennesker som blir gjeldsslaver. Det kan skje den beste som kommer skjevt ut det. Vi som tjener penger og betaler våre regninger og skatten vår som vi skal, vi ser ofte ikke lenger enn til nesetippen, og ser ikke at andre havner i situasjoner de ikke kan komme ut av.

Jeg skjønner at enkelte lever på sosialen og jobber svart for å kunne overleve økonomisk, og er sjeleglad jeg slipper. Sjeleglad jeg eier noe, og kan gi mine barn en god start i livet.

mil1365380270
Skrevet

Jeg vet vel ikke hvem kreditorer "lei av å leve sånn" har.

Min vinkel til dette er at jeg vet at mange som havner i kreditorfella aldri kommer ut igjen, fordi det ikke bare er det man skylder som blir gjelda, men gebyrer, på gebyrer.

Du starter kanskje med å skylde kr 100.000,- så blir du syk eller arbeidsledig og klarer ikke å betale, da med renter, og renters renter, purregebyrer, straffegebyrer og inkassogebyrer, inndrivningskostnader og så videre. Etter noen år skylder du en million. Du klarer ikke å betale og etter noen år sitter du med flere millioner i gjeld.

Det er en sump de ikke kommer ut av.

Greit for oss som har ordnet økonomi og verdier å leve på å sette oss opp å si at alle må betale gjelda si, og at det er bare dårlige mennesker som blir gjeldsslaver. Det kan skje den beste som kommer skjevt ut det. Vi som tjener penger og betaler våre regninger og skatten vår som vi skal, vi ser ofte ikke lenger enn til nesetippen, og ser ikke at andre havner i situasjoner de ikke kan komme ut av.

Jeg skjønner at enkelte lever på sosialen og jobber svart for å kunne overleve økonomisk, og er sjeleglad jeg slipper. Sjeleglad jeg eier noe, og kan gi mine barn en god start i livet.

Sier ikke at folk som har opparbeidet seg for mye gjeld til å betale er dårlige mennesker, de er enten dumme eller har rett og slett vært uheldige.

Du har rett i at jeg ikke snakker om meg selv når jeg mener man skal ordne opp på skikkelig vis. Men jeg kjenner folk som har benyttet begge løsningene. Tror man kommer best ut av å ordne opp. Ellers har man ikke mulighet til å få lån når man kommer til null. Og det er jo greit for psyken å vite at man ikke skal være svartelistet resten av livet.

Så lenge du ikke kjenner kreditorene, vet du ikke om det er mer synd på de enn på skyldner.

Skrevet

Det finnest forskjellige ordninger man kan ta til på, den ene er å gå til en kurator på et sosialkontor (økonomisk rådgiver) der du kan få dem til å hjelpe deg med å få oversikten på alle regningene dine, skrive brev til kreditorer om at du har henvendt deg dit for hjelp til en vanskelig situasjon, de kan skrive brev der de legger ved bevis på samlet gjeld osv... betingelsene er at du selv har prøvd å kontakte kreditorene selv og ikke kommer noen vei, det samme krever namsmannen eller i visse kommuner så har det personer som kun behandler gjeldssaker på politikontorene:) de er som oftest hjelpsome og forståelsesfulle, og er bedre å få snakket med enn de fleste utslitne gamle kuratorer:)

Ta kontakt med sosial konotret og hør hva dine rettigheter til bostøtte osv kan være... Holder selv med på prosessen, og den tar tiiid... men regningene går da gjevnt og trutt nedover, har tilogmed fått slettet litt gjeld, flyttet gjeld, låst renter, skviset ut regninger som er betalt men som jeg fortsatt får purringer på(VIKTIG) og de som har gått ut på dato... ser ikke bra ut ennå, men herregud så godt å se at det går nedover:)

Skrevet

Ville kontaktet en økonomisk rådgiver. Få hjelp til å finne ut av om du kan ha rett på noen ytelser du ikke får i dag blant annet.

Dokumenter det du har å leve for og prøv å kom fram til en ordning med kreditorene. Økonomiske rådgivere i kommunen kan sikkert hjelpe deg. Banken har og øk. rådgivere, men jeg vet ikke om de hjelper deg med brevskriving osv ift kreditorer og om de kjenner til ytelser du kan ha rett på..

Gratis jusshjelp kan og være til hjelp. (Søk på jussbuss eller fri rettshjelp i kvasir)

Skrevet

Ville kontaktet en økonomisk rådgiver. Få hjelp til å finne ut av om du kan ha rett på noen ytelser du ikke får i dag blant annet.

Dokumenter det du har å leve for og prøv å kom fram til en ordning med kreditorene. Økonomiske rådgivere i kommunen kan sikkert hjelpe deg. Banken har og øk. rådgivere, men jeg vet ikke om de hjelper deg med brevskriving osv ift kreditorer og om de kjenner til ytelser du kan ha rett på..

Gratis jusshjelp kan og være til hjelp. (Søk på jussbuss eller fri rettshjelp i kvasir)

Det er dumt å betale en økonomisk rådgiver for økonomisk rådgivning man får gratis på sosialkontoret.

Gjest lys i tunnelen
Skrevet

Ja, Staten har en ordning for gjeldsofre der man etter 5 år kan få slettet gjelden. Alle med mer gjeld enn de kan greie, kan søke denne, men det er ikke sikkert den blir innvilget, altså. Jeg husker ikke hva kontoret heter som har det, men spør gjeldsoffer-alliansen eller hva det heter, så får du nok hjelp.

Gjest lei av å lev sånn
Skrevet

Ja, Staten har en ordning for gjeldsofre der man etter 5 år kan få slettet gjelden. Alle med mer gjeld enn de kan greie, kan søke denne, men det er ikke sikkert den blir innvilget, altså. Jeg husker ikke hva kontoret heter som har det, men spør gjeldsoffer-alliansen eller hva det heter, så får du nok hjelp.

takk for alle svar.jeg skal kontakte sosialen og spørre om råd,for jeg vil jo gjerne betale gjelden min men veit ikke hvordan.Grunnen til dette er at jeg ble innlagt på sykehus i 4 uker for noen år siden.Sønnen min var da nyfødt og hadde kolikk og mannen min var utslitt og selvfølgelig skulle trygdekontoret slå seg vrange angende utbetalinger.da ble vi hengene etter når der gjaldt regninger og kom oss aldri på rett kjør igjen.men en ting er klart:jeg skal aldri havne i samme situasjon igjen vist jeg kommer ut av denne.

Skrevet

Det er dumt å betale en økonomisk rådgiver for økonomisk rådgivning man får gratis på sosialkontoret.

Ikke alle er fornøyd med de økonomiske rådgiverne som jobber i kommunen. Alternativet er feks andre steder man har kundeforhold feks. banken. Og andre gratis-muligheter som jeg nevnte feks fri rettshjelp, jussbuss osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...