Gjest hsukerikkenik Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Jeg skrev inn i forrige uke om at jeg bare sover og sover og at det går utover mye. Det nye året skulle jeg starte på en bra måte. Begynte å jobbe klokken 09.00 og fikk masse ut av dagen. I tolv tiden var jeg litt trøtt, men klarte likevel ikke å legge meg. Jeg ble sittende oppe til fire i natt. Likevel var målet å stå opp klokken ni. Klokken halv to våknet jeg... Dagen ødelagt igjen... 0 Siter
Gjest tips Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Bor du i samme hus med noen som kan hjelpe deg å komme deg opp? Du må igjennom en periode hvos du tvinger deg opp, og hvor du har nokså lik døgnrytme hver dag, også i helgen. Mange har god hjelp av melatonin, det kan legen bestille for deg, eller du kan be noen som er på reise i utlandet (feks i USA) kjøpe det resptfritt. Søk på melatonin på nettet. Men det er absolutt enklest hvis du kan få noen til å hjelpe deg, og så må du være 100% konsekvent, og tvinge deg opp også i helgen. Gå til legen, og ta alle prøver slik at du vet at du ikke mangler noe. Spis sunt og regelmessig (måltidene er noe av det som styrer døgnrymen din, så spis frokost, lunsj, middag og aftens til regelmessige og "normale" tider, selv om du ikke er sulten til disse tidene nå i begynnelsen). Pass på at du går ut og er ute en stund mens det er litt dagslys. Dagslys er veldig viktig for at kroppen skal forstå at det er dag. (og derfor er det vanskelig å regulere dette her mot nord hvor det enten er natt hele døgnet eller dag hele døgnet..) Snakk med legen din, vær 100% konsekvent mht når du står opp hver dag, ikke planlegg sosiale aktiviteter sent om kvelden, spis sunt og regelmessig, få litt dagslys, få mosjon, kutt ut alkohol, prøv gjerne melatonin. Du må ofre noen av "godene" (som hyggelige sene kvelder og netter hvor du får gjort masse, og det å snu døgnet i helgen) for å få dagen tilbake. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.