Gå til innhold

bechterevs

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke trygderettigheter har man ved diagnose bechterevs? Vanlige sykepenger vet jeg , men er det mere. Har nettop fått en diagnose. Plages endel og er derfor nysskjerrig.

Skrevet

Ikke noe særlig tror jeg. Du kan søke om skikkelig seng og madrass på hjelpemiddelsentralen og en god stol å sitte i.

Og så kan du trekke av ekstra fyringsutgifter på skatten hvis det overstiger rundt 8000 kr i året.

Og så tror jeg du har fri fysioterapi. Det er sikkert noen som vet litt mer men det er dette jeg kan komme på i farten.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Ikke noe særlig tror jeg. Du kan søke om skikkelig seng og madrass på hjelpemiddelsentralen og en god stol å sitte i.

Og så kan du trekke av ekstra fyringsutgifter på skatten hvis det overstiger rundt 8000 kr i året.

Og så tror jeg du har fri fysioterapi. Det er sikkert noen som vet litt mer men det er dette jeg kan komme på i farten.

Der er du jo.

Jeg trodde det var du som hadde skiftet nick.

(Sikter til beskjeden inne på meldinger)

Men det var det altså ikke.

Har du hatt en fin tur?

Skrevet

Der er du jo.

Jeg trodde det var du som hadde skiftet nick.

(Sikter til beskjeden inne på meldinger)

Men det var det altså ikke.

Har du hatt en fin tur?

Nei, jeg har ikke skiftet nick. Jeg hadde en kjempehyggelig tur og han var bare så snill men han ble dårlig så nå er jeg hjemme igjen og vet ikke når jeg ser ham neste gang. Håper på et par mnd men tida får vise. Men vi hadde noen kjempefine dager sammen :o)

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Nei, jeg har ikke skiftet nick. Jeg hadde en kjempehyggelig tur og han var bare så snill men han ble dårlig så nå er jeg hjemme igjen og vet ikke når jeg ser ham neste gang. Håper på et par mnd men tida får vise. Men vi hadde noen kjempefine dager sammen :o)

Det er godt å høre.

Synd at han ble syk da, men det er slikt som skjer.

Skrevet

Du har krav på fysikalsk behandling uten å måtte betale egenandel, 40 timer i året etter henvisning fra fastlege.

Ellers kjenner jeg ikke til spesielle trygderettigheter ut over de rettighetene "alle" har.

Skrevet

Fri trening og fysioterapi er nevnt, i tillegg kan du, hvis du har mye fravær, søke trygdekontoret om dekning av sykedager fra første dag. Skjema får du hos arbeidsgiver, og du sender det selv til trygdekontoret. Jeg fikk det uten problemer, og da dekker trygdekontoret også de første 16 fraværsdagene.

Også de viktigste tre ordene for Bechterewere: TRENING - TRENING - TRENING

Skrevet

Du har krav på fysikalsk behandling uten å måtte betale egenandel, 40 timer i året etter henvisning fra fastlege.

Ellers kjenner jeg ikke til spesielle trygderettigheter ut over de rettighetene "alle" har.

I tillegg 80 timer etter henvisning fra spesialist.

Skrevet

du kan også søke på behandlingsreiser gjennom rikshospitalet.

Er å anbefale:)

Skrevet

Hei, kan man trekke fra fyringsutgifter hvis man har andre revmatiske sykdommer også?

Hvor kan jeg finne informasjon om dette?

Skrevet

Hei, kan man trekke fra fyringsutgifter hvis man har andre revmatiske sykdommer også?

Hvor kan jeg finne informasjon om dette?

Det tror jeg du kan. Jeg kan også trekke fra elektrisitet pga at jeg trenger det varmt selv om det ikke er reumatisk.

Du må sjekke hvor mye mer du bruker i strøm enn budsjettet til SIFO. Men det er nye regler fra i år så for å få fradrag for sykdomsutgifter må det overstige noe over 8000 kr, får var det ca 5000

Skrevet

Det tror jeg du kan. Jeg kan også trekke fra elektrisitet pga at jeg trenger det varmt selv om det ikke er reumatisk.

Du må sjekke hvor mye mer du bruker i strøm enn budsjettet til SIFO. Men det er nye regler fra i år så for å få fradrag for sykdomsutgifter må det overstige noe over 8000 kr, får var det ca 5000

Et spørsmål til.... (hvis du gidder) vil det si at strøm går under posten for "store utgifter ved kronisk sykdom"? Det er altså ikke noe eget fradrag for strøm?

Skrevet

Et spørsmål til.... (hvis du gidder) vil det si at strøm går under posten for "store utgifter ved kronisk sykdom"? Det er altså ikke noe eget fradrag for strøm?

Nei, det er ikke noe eget fradrag for strøm. Så du må legge det sammen med alle de andre ekstrautgiftene du har.

Det er ikke noe maksgrense på det fradraget, du kan trekke fra alle utgiftene, jeg trakk for 70 000 kr et år og fikk det innvilget men da hadde jeg kvitteringer på alle utgiftene.

Skrevet

Nei, det er ikke noe eget fradrag for strøm. Så du må legge det sammen med alle de andre ekstrautgiftene du har.

Det er ikke noe maksgrense på det fradraget, du kan trekke fra alle utgiftene, jeg trakk for 70 000 kr et år og fikk det innvilget men da hadde jeg kvitteringer på alle utgiftene.

Ønsker likningskontoret seg legeerklæring i forhold til dette fradraget?

Og hvor spesifikk bør en slik erklæring i såfall være?

Skrevet

Ønsker likningskontoret seg legeerklæring i forhold til dette fradraget?

Og hvor spesifikk bør en slik erklæring i såfall være?

Ja, de skal ha legererklæring også og den skal være ganske spesifikk. Jeg har sendt med epikrise fra sykehuset, den er ganske utfyllende.

Men det er de jævla kvitteringene som tar knekken på meg. Jeg bestemmer meg hvert nyttår for å samle og så klarer jeg ikke å gjennomføre det :o) Så da blir det standardfradraget.

Skrevet

Ja, de skal ha legererklæring også og den skal være ganske spesifikk. Jeg har sendt med epikrise fra sykehuset, den er ganske utfyllende.

Men det er de jævla kvitteringene som tar knekken på meg. Jeg bestemmer meg hvert nyttår for å samle og så klarer jeg ikke å gjennomføre det :o) Så da blir det standardfradraget.

Takk for svar.

Håper de klarer å godta erklæring fra fastlegen da - for spesialisten på sykehuset har mer enn nok med å følge opp behandlingen.....

Kopi av epikrise er vel heller ikke så dumt nei :)

Planlegger å "overøse" dem med annen informasjon også - slik som felleskatalogteksten til medikamenter som har gitt bivirnkinger som har ført til at jeg har trengt hjelpemidler, osv osv.

Og så hauger av kvitteringer da, selvsagt.

Nå er det nytt år, nye muligheter..,. *putte årets første kvittering i plastlomme*

Skrevet

Takk for svar.

Håper de klarer å godta erklæring fra fastlegen da - for spesialisten på sykehuset har mer enn nok med å følge opp behandlingen.....

Kopi av epikrise er vel heller ikke så dumt nei :)

Planlegger å "overøse" dem med annen informasjon også - slik som felleskatalogteksten til medikamenter som har gitt bivirnkinger som har ført til at jeg har trengt hjelpemidler, osv osv.

Og så hauger av kvitteringer da, selvsagt.

Nå er det nytt år, nye muligheter..,. *putte årets første kvittering i plastlomme*

Jeg har lagt unna første bensinregning og bilforsikringa :o)

Skrevet

Øy! Du er jo kjempesmart!

Jeg har hatt "trygdebil" i tre år nå... har ikke tenk tanken engang.... Det er først den nyeste diagnosen og alle dens utgifter som har fått meg til å se at jeg har rett på et slikt skattefradrag i det hele tatt. Men siden bilen hører til "den andre diagnosen" hadde jeg aldri i livet kommet på det.

*finne fram kvittering på bil-service fra ifjor*

(Både du og jeg vet jo meget godt at bilen er mye dyrere å ha enn grunnstønaden man får til det formålet...)

Skrevet

Du kan skrive av forsikringer også, rekvisita til bilen, dyrere service, vasking og det du ev. kjører mer. Det gjør jeg. Jeg legger sammen alle utgifter jeg har på bilen, trekker fra det jeg får i grunnstønad pluss litt til (det jeg ville ha brukt om jeg hadde hatt mindre bil etc.) Det jeg sitter igjen med fører jeg opp som særfradrag. Dessuten det er ikke noe krav i skattelovgivningen at utgiftene skal dokumenteres (det lønner seg med kvitteringer, selvfølgelig), men det står at utgiftene skal sansynliggjøres. Ber ligningskontoret deg om å sende kvitteringer/dokumentasjon så spør dem om lovhjemmelen for det!

Gjest revmatikeren
Skrevet

jeg søkte tempurmadrass, men fikk ikke dette innvilget. har hatt leddgikt i 32 år...

Skulle gjerne ha fått innvilget dette..

det er nå noen år siden jeg søkte.. kanskje jeg skulle søke på nytt???

Kjenner du noen med leddgikt/bechterew som har fått innvilget dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...