Gå til innhold

Finanisering av bil

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje ny bil
Skrevet

Vi vurderer å kjøpe ny "gammel" bil. Bilen vi har nå skal brukes som nr. 2 bil så vi har ingen innbyttebil.

Er det lurt å låne på huslånet eller ta billån?

Bilen vi har sett på koster 200 000 og vi har ingen penger å spytte i. Dvs. alt må lånes.

(Økonomisk er dette ikke noe problem).

Skrevet

Du får selvsagt langt bedre betingelser (renter) i banken hvis du låner mot huset.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Baker du bilen inn i huslånet, så betaler du jo bilen inntil huset er betalt. Om det faller så heldig ut hvis du har, la oss si 15 år igjen av huslånet, skal ikke jeg påstå, men sjekk hvordan du kommer ut med huset som sikkerhet for et forbrukslån på 5 eller 7 år.

Det skulle ikke forundre meg om banken kan bistå med gode råd og vink heller.

Skrevet

Nå som renta er så lav så spiller det ikke så stor rolle generelt sett.

MEN siden du ikke har 35% egenkapital, så vil du nok ikke oppnå så gode rentebetingelser på et rent billån med pant i bilen. For da vil 35% av lånet bli betraktet som forbrukslån uten pant, og DET er dyrt.

Så for deg er nok det gunstigste å ta opp et lån på 200.000 med pant i huset.

Siden det er et billån så vil jeg anbefale deg å sette en nedbetalingstid på max 5 år.

Skrevet

Nå som renta er så lav så spiller det ikke så stor rolle generelt sett.

MEN siden du ikke har 35% egenkapital, så vil du nok ikke oppnå så gode rentebetingelser på et rent billån med pant i bilen. For da vil 35% av lånet bli betraktet som forbrukslån uten pant, og DET er dyrt.

Så for deg er nok det gunstigste å ta opp et lån på 200.000 med pant i huset.

Siden det er et billån så vil jeg anbefale deg å sette en nedbetalingstid på max 5 år.

Men hadde det ikke vært mer fornuftig å låne 35% med pant i huset og resten med pant i bil?

De fleste har jo tross alt begrenset pantemuligheter, og da kan det jo være kult å ha litt pantemuligheter hvis det dukker opp en feet båt, en sexy plasmaskjerm eller noen klassiske møbler. Slikt blir jo ellers dyrt å lånefinansiere.

Altså; med så lav rente som det er nå, er det greit å bruke pant i bil, og heller holde av pantemuligheter til litt mer morsomme og spontante innfall.

Skrevet

Men hadde det ikke vært mer fornuftig å låne 35% med pant i huset og resten med pant i bil?

De fleste har jo tross alt begrenset pantemuligheter, og da kan det jo være kult å ha litt pantemuligheter hvis det dukker opp en feet båt, en sexy plasmaskjerm eller noen klassiske møbler. Slikt blir jo ellers dyrt å lånefinansiere.

Altså; med så lav rente som det er nå, er det greit å bruke pant i bil, og heller holde av pantemuligheter til litt mer morsomme og spontante innfall.

Det har du helt rett i.

Da står man noe friere til å bruke pant i huset om det er noe annet man har behov for å investere i fremover.

Selv har jeg et billån med pant i bilen og betaler 3,2% rente (knyttet opp mot medlemskap i NAF).

Tror det er leeeenge siden man så slike renter på billån - om noen sinne?

skorpionfisken
Skrevet

Baker du bilen inn i huslånet, så betaler du jo bilen inntil huset er betalt. Om det faller så heldig ut hvis du har, la oss si 15 år igjen av huslånet, skal ikke jeg påstå, men sjekk hvordan du kommer ut med huset som sikkerhet for et forbrukslån på 5 eller 7 år.

Det skulle ikke forundre meg om banken kan bistå med gode råd og vink heller.

Den der kan man se på to måter. Enten betaler man på bilen på hele lånets nedbetalingstid, eller så betaler man ned bilen rimelig kjapt.

Jeg tenker som så i den forbindelse at jeg ved å låne opp på leiligheten, utsetter å betale ned på leiligheten og derved først betaler ned bilen (økningen av lånet) for så å betale leiligheten. Jeg har ikke økt nedbetalingstiden, så leiligheten blir nedbetalt like fort som tidligere ment, bare at jeg betaler bilen først og deretter leiligheten.

Eks. La oss si at du har et lån til leilighet på kr 500.000. Nedbetaling i 10 år avdrag pr år kr 50.000.

Så øker du lånet med kr 200.000,- til bil, fremdeles er nedbetalingstiden 10 år. Da bruker du ca 3 år på betale ut bilen, og kan fortsette å betale ned på de 500.000,- de neste 7 årene.

Jeg har da utsatt nedbetalingen av leiligheten i 3 år, men har da fått en flott bil på den tida. Jeg er likevel gjeldfri etter 10 år.

Hadde jeg derimot forlenget nedbetalingstida og betalt det samme hver måned, da kunne vi snakke om å betale på bilen i hele lånets levetid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...