Gå til innhold

Depresjon og søvnproblemer


GeirK1365380796

Anbefalte innlegg

GeirK1365380796

Hei

Jeg har store søvnproblemer..

Om dagen er jeg helt utslitt og om natten klarer jeg ikke å få søvn.. Den dype søvnen er også helt fraværende..

Jeg har ikke lyst å bli avhengig av sovepiller..

Prøver nå naturmedisin..

Jeg er arb ledig og er nå ikke i stand til å arbeide.. pga problemene... klarer ikke for mye stress nå heller pga da blir jeg bla sliten...

Er ikke sykemeldt..

Har du noen råd..

Jeg går også på Risperdal og Cipramil.. har brukt det en stund.. men føler ikke at det hjelper noe nå..

Hva gjør jeg?

Kan du hjelpe?

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Er ulike søvnhygieniske tiltak forsøkt? (Dette innebærer bl.a. å legge seg og stå oppp til samme tid, sørge for et godt sovemiljø, avslappingsteknikker osv.) Hvis ja, bør du ta det opp med legen. Mulige årsaker til problemene (både psykiske og fysiske) bør utredes, legen kan evt. henvise til søvnklinikk.

Ofte er søvnproblemer sekundære til psykiske lidelser, slik at en behandling av disse vil avhjelpe søvnproblemene. Hvis ingenting av dette hjelper mot problemene fins det ulike medikamener. Stilnoct og Imovane er gode for innsovningen og vil også forelenge søvnen. En viss fare for tilvenning, så disse bør ikke brukes for lenge. Ellers kan Tolvon (egentlig et antidepressiva) eller Vallergan (et antihistamin, allergimedisin) benyttes pga. sederende effekt. Disse medikamentene er ikke vanedannende. Det fins også andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på er cipramilen. Når tar du den? Da jeg gikk på cipramil fikk jeg beskjed om ikke å ta den senere enn fire, fordi det kunne gå ut over nattesøvnen.

Risperdal vet jeg ikke hvordan det er med.

Det er også viktig å legge seg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene. Og ikke minst holde seg våken i tiden mellom. Hvor mange timer sover du hver natt? Det er så lang tid du bør tilbringe i sengen. Etterhvert kan du øke tiden, til du er oppe i f.eks åtte timer.

Du blir lett stresset, skriver du. Det er viktig å ikke være stresset når du legger deg. For min del betyr det blant annet å droppe sene nyhetssendinger. Prøv å legge opp dagen på en måte som gjør at de stressende tingene er unnagjort før seks-syvtiden. Etter det tar du det med ro, gjør ting som du slapper av med.

Unngå kaffe sent på kvelden. Drikk heller noe annet varmt, uten koffein. Varm drikke kan i seg selv virke søvndyssende, gjerne sammen med kanel som også kan virke søvndyssende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engelen33

Jeg har også søvnproblemer. Gikk på cipramil før.. og fikk mer søvnproblemer. Går ikke lenger på dem nå, men går på valagan for å få sove. De synes jeg er gode. Ikke blir man avhengig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...