Gå til innhold

Reagerer jeg normalt?


Gjest Ringer i vannet

Anbefalte innlegg

Gjest Ringer i vannet

Jeg får en stor klump i magen og gråter noen ganger, når jeg ser eller leser noe om flodbølge katastrofen. Det er så forferdelig! Det er så vondt!

Jeg kjenner ingen som er rammet.

Reagerer jeg normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kjenner ikke en sjel som er rammet. Likevel gråt jeg i en minnegudstjeneste for ofrene. jeg får også en stor klump i halsen og synes dette er grusomt. Nå i det siste har jeg latt vær å høre på flere berettninger fra de som har overlevd. Det tjener vel ikke helsenorge noe særlig at jeg skulle bli alvorlig deprimert jeg også.

Tror ikke det finnes noen mal for hvordan man reagerer i slike situasjoner.Du er iallefall ikke unormal, hvis du er det, så er vi unormale nesten alle sammen.:)

mvh og et snuft fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

Ja, dette må da være normalt.

Jeg er heller ikke berørt på noen måte, men tårene renner når jeg hører de forskjellige historiene.

Jeg gråter når jeg hører enkelthistorier. De enorme tallene blir for fjernt.

Jeg tenker på barn som har mistet foreldre og foreldre som har mistet sine barn.

Og jeg tenker spesielt på de besteforeldrene i Halden, som har mistet hele sin familie.

Og så tenker jeg på de stakkars barna, som muligens er kiddnappet. Hva rører seg i hodet på de barna?

Akkurat det er det verste, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du reagerer normalt i forhold til hvordan media legger opp til at vi skal reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Unngå å les for mye om de forskjellige skjebnene, de forskjellige triste historiene, det er media som legger det opp slik, alle blir påvirket av sanne historier som er grusomme, det vekker følelser i oss alle, men det skjer tragiske hendelser hver dag uavhengig av flodbølgekatastrofen, det er tragiske menneskeskjebner over alt, men livet er for kort til å spekulere i alt det tragiske, det er bedre å visualisere frem det som er av positiv art i livet. Unngå å lese slike enkelthistorier, det er nok at du en gang vil oppleve at dine nærmeste dør når du blir eldre. Lev et liv hvor du ikke går inn og studerer alt det tragiske som er rundt oss, det er å spekulere eller mane frem negativ tankegang og nedstemthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Det gjør du sikkert. Men hvorfor utsetter du deg for disse nyhetene hvis de gir deg dette ubehaget?

Jeg har bevisst ungått nyhetene om dette siden 2. juledag, ikke minst fordi informasjonsverdien i dem er så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du er ganske normal, viss ikke er halve Norges befolkning unormale. Du viser kun utrolig stor sympati og har veldig stor empati følelse....Been there, done that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, men jeg reagerer kanskje ikke fult så normalt eller...

Jeg synes selvfølgelig det er fryktelig det som har skjedd og det er vondt og se på. Men det som får tårene frem hos meg er de gledeshistoriene, som f.eks den lille jenta som hadde ligget på et likhus og som de fant etterhvert, og da hun møtte igjen sin bestefar. Hulk hulk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Helt normalt, men jeg reagerer kanskje ikke fult så normalt eller...

Jeg synes selvfølgelig det er fryktelig det som har skjedd og det er vondt og se på. Men det som får tårene frem hos meg er de gledeshistoriene, som f.eks den lille jenta som hadde ligget på et likhus og som de fant etterhvert, og da hun møtte igjen sin bestefar. Hulk hulk

du må gjerne gi meg en link til den gledeshistorien der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må gjerne gi meg en link til den gledeshistorien der :)

Har ikke lest den på nettet, men den ble vist på både NRK og TV2 i romjula. NRK viste film fra da hun traff sin bestefar. En liten jente på 4 år og en veldig rørt og glad bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Du reagerer normalt i forhold til hvordan media legger opp til at vi skal reagere.

Av og til lurer jeg på deg!! Noen av oss føler kanskje litt mer med de som har mistet noen og når det blir så mange, glade som triste, historier på en gang må det være lov å reagere på en slik måte. Jeg føler iallefall ikke at jeg reagerer slik pga media. Men jeg føler det kan bli litt for mye så jeg har ikke sett nyhetene i det siste.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest KariKruskakli.

Av og til lurer jeg på deg!! Noen av oss føler kanskje litt mer med de som har mistet noen og når det blir så mange, glade som triste, historier på en gang må det være lov å reagere på en slik måte. Jeg føler iallefall ikke at jeg reagerer slik pga media. Men jeg føler det kan bli litt for mye så jeg har ikke sett nyhetene i det siste.

Mvh

Han var vel ikke ute etter å anklage noen som føler noe her.

Men han har jo rett i at media er ute etter historier som skal få oss til å reagere slik.

Vi elsker jo slike enkelthistorier samtidig som det ryster oss. Det selger.

Samtidig sitter vi og griner, leser og griner på nytt.

Dette spekulerer media i.

For slutter vi å kjøpe avisen og slutter vi å se på nyhetene da?

Neida, de fleste gjør nok ikke det, selv om snørr og tårer renner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...