Gå til innhold

et lite spørsmål...

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare lurer litt på hvis et barn/foster blir født i 26 uke hvor stor er da sjansen for at det overlever? noen som vet det???? godt nyttår foressten

Skrevet

Så på Akutten idag, men nå vet jeg at det ikke er HELT virkelig da, men jeg vil tro at det de gjør er faktisk mulig.

Der var det ei som fødte i uke 24, og det overlevde iallefall.

Men så er Amerika MYE mer avanserte på det området enn Norge også.

Skrevet

Så på Akutten idag, men nå vet jeg at det ikke er HELT virkelig da, men jeg vil tro at det de gjør er faktisk mulig.

ok takk for svaret...

skorpionfisken
Skrevet

Hvor har du det fra at Amerika er mye mer avansert på det området?

De norske prematuravdelingene er etter det jeg vet på verdenstoppen og gjør det samme som andre slike avdelinger rundt i verden for å redde premature barn.

Jeg vet en gutt på 15 år som ble født i uke 24 Norge. Han er like frisk og smart som min 15 åring som ble født i uke 32.

Skrevet

Jeg vet om ei jente som ble født i uke 20, som det gikk bra med. Hun var blant de minste av de som har klart å overleve en så prematur fødsel.

Man vet jo ikke om hun evt. vil få noen senskader...

Skrevet

Jeg vet om ei jente som ble født i uke 20, som det gikk bra med. Hun var blant de minste av de som har klart å overleve en så prematur fødsel.

I uke 20?

Skrevet

Jeg stilte spørsmål ved uke 20, og måtte spørre en venninne som er jordmor. Henne bekjent er det ingen som har overlevd så tidlig fødsel noensinne. Fosteret er da ca. 25 cm og under 300 gr.

Skrevet

Jeg stilte spørsmål ved uke 20, og måtte spørre en venninne som er jordmor. Henne bekjent er det ingen som har overlevd så tidlig fødsel noensinne. Fosteret er da ca. 25 cm og under 300 gr.

Er det ikke uke 23 som er den "magiske" grensen? Dvs babyer født etter da skal man forsøke å gjøre alt for å redde? Hm. Står nok et sted på barnimagen..

Skrevet

Det sto mye skrevet om denne jenta i ukeblader ei stund. Hun ble født i uke 20, og var 340 gram, om jeg ikke husker helt feil. Knøttlita...

Ei venninne av meg var dagmamma for henne da hun var to år, da var hun på størrelse med en unge på rundt året, og drev og gikk rundt på tå :) Dette er noen år siden nå, men det er tilfelle.

Skrevet

Er det ikke uke 23 som er den "magiske" grensen? Dvs babyer født etter da skal man forsøke å gjøre alt for å redde? Hm. Står nok et sted på barnimagen..

Mulig, men for akkurat denne ungen var hun kjempeheldig, siden det var et ekspertteam på sykehuset på omvisning akkurat den dagen mora kom inn med rier. De klarte å berge ungen. Jeg har dessverre ingen link å vise til, bare det som er blitt meg fortalt av foreldrene hennes, dagmammaen, og det jeg leste i et ukeblad for lenge siden.

Gjest prematurmamma
Skrevet

De er slett ikke mer avansert i USA enn i Norge!!! Norge ligger helt i verdenstoppen både når det gjelder ekspertise og overlevelse på prematurfødte barn.

Skrevet

Mulig, men for akkurat denne ungen var hun kjempeheldig, siden det var et ekspertteam på sykehuset på omvisning akkurat den dagen mora kom inn med rier. De klarte å berge ungen. Jeg har dessverre ingen link å vise til, bare det som er blitt meg fortalt av foreldrene hennes, dagmammaen, og det jeg leste i et ukeblad for lenge siden.

Tviler ikke :) Mente bare at etter uke 23 så er visst sykehusene forpliktet til å gjøre det de kan for babyen. Sikkert en skjønnsgreie hvorvidt de vil prøve å hjelpe til før/at det også er mulig men vanskligere bare :)

Skrevet

Tviler ikke :) Mente bare at etter uke 23 så er visst sykehusene forpliktet til å gjøre det de kan for babyen. Sikkert en skjønnsgreie hvorvidt de vil prøve å hjelpe til før/at det også er mulig men vanskligere bare :)

Ja, det har jeg og hørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...