Gå til innhold

Storebror ser deg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102158

Og flere bokser skal det bli, for dette har virkelig blitt en god inntektskilde.

Sitat: "- Trøsten får være at veldig mange bare kjører litt for fort. Den store mengden som blir tatt i fotobokser, ligger 10-12 km/t over fartsgrensen, sier Humlegård."

Det tragiske er jo at disse får bøter som tilsvarer bøter man får for vesentlig grovere forbrytelser ellers.

Men ønsker man å fjerne respekten for lov og dom, så er dette kanskje måten å gjøre det så effektivt som mulig på?

Det er jo ikke disse (de som kjører litt for fort) som står for brorparten av alle trafikkulykker. Men det er de som må betale.....

Skrevet

Ja, vi kan jo ha det slik at det er "lov" å kjøre 12 km/t over fartsgrensen.

Dvs. at man må skrive 18 km/t på skilt for 30 km/t soner, 38 km/t for 50 km/t soner, osv.

Alternativt, og for å gjøre det enkelt, så kan folk følge skiltene som er satt opp.

Så kan man heller diskutere om det burde stå 30 km/t eller 70 km/t på dem.

Å ha en slags 12 km/t-over regel er bare tull. Enten har man en fartsgrense, eller så lar man være.

mil1365380270
Skrevet

Dvs. at man må skrive 18 km/t på skilt for 30 km/t soner, 38 km/t for 50 km/t soner, osv.

Alternativt, og for å gjøre det enkelt, så kan folk følge skiltene som er satt opp.

Å ha en slags 12 km/t-over regel er bare tull. Enten har man en fartsgrense, eller så lar man være.

Veitrafikkloven åpner for skjønn når fartsoverskridelsen er så stor at man står i fare for å miste lappen, men ikke ved små fartsoverskridelser. Da har vi faste (urimelig høye) satser. Er ikke det litt urettferdig da?

Skrevet

Hvor har jeg foreslått å flytte fartsgrensen?

Det er bøtenivået jeg kritiserer her, og at det blir lagt så stor vekt på å ta de som kjører litt for fort.

Å "kriminalisere" hvermansen for noe som ofte anses som bagateller (avhengig av hvor og når) er aldri spesielt gunstig.....

Skrevet

Hvor har jeg foreslått å flytte fartsgrensen?

Det er bøtenivået jeg kritiserer her, og at det blir lagt så stor vekt på å ta de som kjører litt for fort.

Å "kriminalisere" hvermansen for noe som ofte anses som bagateller (avhengig av hvor og når) er aldri spesielt gunstig.....

Poenget er jo at hvis man offisielt IKKE bøtelegger folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen, så er jo det akkurat det samme som å sette opp fartsgrensen med 10 km/t.

Du kan godt mene at fartsgrensene er for lave, men når man først har dem, så bør de selvsagt gjelde og ikke en uskreven "fartgrensen + 10 km/t" regel.

Skrevet

Poenget er jo at hvis man offisielt IKKE bøtelegger folk som kjører 10 km/t over fartsgrensen, så er jo det akkurat det samme som å sette opp fartsgrensen med 10 km/t.

Du kan godt mene at fartsgrensene er for lave, men når man først har dem, så bør de selvsagt gjelde og ikke en uskreven "fartgrensen + 10 km/t" regel.

Og IGJEN er du kun i stand til å tenke enten/eller.

Et bøteNIVÅ er nettopp det - et NIVÅ.

Det er ikke enten bøter eller ikke bøter.

Forstår du nå hva jeg mener, eller må det enda mindre teskjeer til?

Skal du argumentere, så argumenter mot det jeg faktisk skriver, og IKKE det du helst ønsker jeg skulle skrevet.....

Skrevet

Politiet her i distriktet (litt lengre sør...) hadde for en stund siden en rardaraksjon der de lot alle som kjørte "ltt" for fort passere (husker ikke hvilken grense de satt). De var ute etter dem som kjørte virkelig for fort. Og tok dem.

Ellers er jeg enig i at man vanskelig kan ha en generell praksis der man ikke bøtelegger dem som bare kjører litt for fort. Det er jo strengt tatt det samme som å si at fartsgrensen _egentlig_ burde være høyere enn den er, og at man aksepterer at man kjører for fort.

En fartgrense bør gjelde 100%.

Om fartsgrensen er fornuftig alle steder, se det er en helt annen diskusjon....

Beste hilsen fra

mil1365380270
Skrevet

Offisielt bøtelegger man ikke folk som kjører 10 km/t over fatsgrensen nå heller.

Skrevet

Offisielt bøtelegger man ikke folk som kjører 10 km/t over fatsgrensen nå heller.

Isåfall er det det samme som å sette opp fartsgrensen med 10 km/t, og da burde man skrive det på skiltet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, i sverige forsvinner boksene etterhvert, mens i norge kommer det bare flere. Andre land fatter ikke hvorfor vi finner oss i slikt.

"..........................."

Skrevet

Ja, i sverige forsvinner boksene etterhvert, mens i norge kommer det bare flere. Andre land fatter ikke hvorfor vi finner oss i slikt.

"..........................."

Fordi det er demokratisk vedtatt av befolkningen?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fordi det er demokratisk vedtatt av befolkningen?

Med vennlig hilsen

Så du synes vi skal finne oss i alt som våre politikere vedtar?

Det er vel ikke akkurat din reaksjon når de gjør noe som du er uenig i?

Husk at FrP har en oppslutning på 1/4 av norges befolkning. Med dine uttalelser om dem og deres meninger, så er det vel lite som tyder på at du er spesielt glad i demokratiet - når det ikke passer dine saker....:-)

Skrevet

Det støtter jeg. Av forhåpentligvis preventive hensyn, er det bra at trafikken overvåkes.

Skrevet

Det støtter jeg. Av forhåpentligvis preventive hensyn, er det bra at trafikken overvåkes.

At det er behov for at trafikken overvåkes er jeg helt enig i.

Men jeg er sterkt uenig i måten det slår ut på, og at den "vanlig rettsskafne" billist blir bøtelagt for hundrevis av millioner kroner i året, når det er "verstingene" man først og fremst er ute etter.

Da får det lett andre og uheldige konsekvenser - ikke minst når det gjelder holdninger til lovverket.

Bøtesatsene er idiotisk høye for en del mindre overtredelser, mens "verstingene" godt kunne bli straffet hardere.

Skrevet

Så du synes vi skal finne oss i alt som våre politikere vedtar?

Det er vel ikke akkurat din reaksjon når de gjør noe som du er uenig i?

Husk at FrP har en oppslutning på 1/4 av norges befolkning. Med dine uttalelser om dem og deres meninger, så er det vel lite som tyder på at du er spesielt glad i demokratiet - når det ikke passer dine saker....:-)

80% av befolkningen er imot Frp.

Jeg har heller ikke påstått at alt politikerene gjør er "korrekt", men akkurat som du har "lov" til å være uenig med dem, så her jeg "lov" til å være uenig med deg.

I dette tilfellet argumenterer jeg for at hvis man først skal ha en fartsgrense, så må den gjelde.

Skrevet

80% av befolkningen er imot Frp.

Jeg har heller ikke påstått at alt politikerene gjør er "korrekt", men akkurat som du har "lov" til å være uenig med dem, så her jeg "lov" til å være uenig med deg.

I dette tilfellet argumenterer jeg for at hvis man først skal ha en fartsgrense, så må den gjelde.

"80% av befolkningen er imot Frp."

Fullstendig galt. 80% av befolkningen er mer for andre og ulike politiske partier. Og det er noe helt annet enn hva du forsøker å påstå.

"Jeg har heller ikke påstått at alt politikerene gjør er "korrekt", men akkurat som du har "lov" til å være uenig med dem, så her jeg "lov" til å være uenig med deg."

Selvfølgelig. Men da er det merkelig at du viser til demokratiske avgjørelser som om det er noe "absolutt riktig" når det passer deg.

"I dette tilfellet argumenterer jeg for at hvis man først skal ha en fartsgrense, så må den gjelde."

Og jeg har heller ikke påstått noe annet.

Det er (for n`te gang) bøtesatsene og hvem som rammes hardest av gjeldende lovverk og satser som jeg kritiserer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...