Gå til innhold

Svimmelhet og balanseproblemer....

Anbefalte innlegg

Hei

Vår voksne sønn har gjennom de seneste 1,5 år hatt store plager med trykk i hodet. Dette er en stor på kjenning for han spesielt, og etter hvert også for oss foreldre. Vi engster oss alle for at dette kan bli invalidiserende. Han beskriver det selv som at hjernen/sansene ikke følger hodets bevegelser, men at det ligger noen sekunder etter! Høyre og venstre side er ikke koordinert!

Han studerte i 3 år i Australia og gikk deretter direkte inn i fast jobb i London. Der har han jobbet i 2 år frem til i høst, inntil sykdommen tvang han til å avslutte jobben og flytte hjem til Norge.

Hans fastlege har dessverre ikke vist verken evne eller vilje til å bistå med hjelp, han rister på hodet og har ikke vært borte i slikt tilfelle før! Omfattende blodprøver, andre prøver eller allergitester er ikke foretatt!

På eget og vårt initiativ har han søkt hjelp og vært til undersøkelser ved private klinikker. Han har vært hos nevrolog, tatt scanning av hodet, foretatt målinger av hjertet og vært hos Ø/N/H-spesialist.

Det eneste som konkret er funnet er betennelse i bihulene, alle andre tester er OK. Mot betennelser i bihulene ble han satt på antibiotika kur i desember, med oppfølgende røntgen og ny time hos Ø/N/H-spesialisten denne uken.

Ukene og månedene går og det er ingen fremgang, snarere til det verre!

Han har nå konsultert homøopat, og blir der fortalt at han har ”damp i hodet” og dårlige leververdier. Er det et medisinsk begrep for det homøopaten kaller ”damp i hodet”? Hvordan kan dette eventuelt leges?

Mitt hovedanliggende her er at vår sønn må få tilbud om nødvendige utredninger, slik at det kan stilles en riktig diagnose og at nødvendig behandling kan starte opp. På grunn av at han ikke har vært i arbeid i Norge etter utdannelsen i Australia og jobb i London har han ikke krav på NOE midlertidig støtte fra det offentlige! En meget belastende situasjon for et ungt menneske!

Kan han kreve innleggelse på f.eks. Rikshospitalet for full utredning der?

Hvem skal eventuelt bistå med dette, spesialisten eller fastlegen?

Skal, og kan, bihulene opereres?

Hilsen

Kjell

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169715-svimmelhet-og-balanseproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

kronisk svimmelhet kan være en vanskelig problemstilling. "Damp i hodet" er et useriøst begrep, er ikke fysisk mulig. han har vært til grundige utredninger, muligens bør han henvises til en spesialist med spesialinteresse for svimmelhet. Noen av disse finnes i Oslo, dere må nesten ringe litt rundt. Vil også foreslå en grundig utredning hos øyelege, muligens ligger årsak i noe dårlig samsyn. For noen blir den psykiske belastningen et hovedproblem, dette må eventuelt diskuteres åpent med fastlege. For noen kan psykomotorisk fysioterapi hjelpe til å løse opp i spente nakkemuskler som trolig har blitt et sekundært problem. Vil også tro at han kan ha god effekt av balanse/koordinasjons-øvelser hos fysioterapeut. For noen blir hovedbehandling at svimmelheten er noe han må "ta kontroll over", ikke la svimmelheten ta kontroll over hans liv. Dersom alt annet er utelukket, kan psykolog hjelpe mange med sistnevnte problemstilling. ØNH-lege må vurdere om bihulene skal opereres, men for meg høres det ikke ut som dette er første valg i behandlingen.

• 1 år senere...

Hei.

Jeg forstår meget godt din frustrasjon over din sønns problemer.

Jeg har også over lengre tid vært plaget med spenning/trykk i hodet og svimmelhet/ustøhet.I tillegg får jeg kvalmeanfall og raping/gulping.Pluss at det kjennes ut som om kroppen tappes for krefter.

Jeg har vært utredet i alle retninger,og prøvd fysiotrapi for nakkeproblemer.Osteopati,akupunktur,gastroskopi(2 ganger),CT og MR røntgen,you name it.Ingenting unormalt er påvist.Det som gjenstår er nevrologisk undersøkelse,som jeg forhåpentligvis får i løpet av mai d.å.

En ting jeg merker er at jeg er ok fra morgenen ,men problemene kommer fort når jeg begynner å bevege meg og snue mye på hodet.

har din sønn noen andre symptomer i tillegg til de du har nevnt?

mvh

Hei.

Jeg forstår meget godt din frustrasjon over din sønns problemer.

Jeg har også over lengre tid vært plaget med spenning/trykk i hodet og svimmelhet/ustøhet.I tillegg får jeg kvalmeanfall og raping/gulping.Pluss at det kjennes ut som om kroppen tappes for krefter.

Jeg har vært utredet i alle retninger,og prøvd fysiotrapi for nakkeproblemer.Osteopati,akupunktur,gastroskopi(2 ganger),CT og MR røntgen,you name it.Ingenting unormalt er påvist.Det som gjenstår er nevrologisk undersøkelse,som jeg forhåpentligvis får i løpet av mai d.å.

En ting jeg merker er at jeg er ok fra morgenen ,men problemene kommer fort når jeg begynner å bevege meg og snue mye på hodet.

har din sønn noen andre symptomer i tillegg til de du har nevnt?

mvh

Hei igjen.

Jeg kjenner som tidligere sagt igjen de symptomene som du skriver om. I tillegg til alle disse plagsomme symptomene, så har vår sønn også hjertebank, problemer med fokusering han og mister sporadisk følelsen i bena.

Vet du hvilke nevrologiske tester som skal gjennomføres på deg? Er dette på henvisning fra fastlege, eller har du bestilt det privat?

mvh

Kjell

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...