Gå til innhold

Hvilken type psykisk "sykdom" og hvilken behandling er vanlig?


Gjest stolepå

Anbefalte innlegg

Gjest stolepå

Hei

Jeg lurer på en del ting:

Hvis en har store problemer med å stole på andre mennesker og det speiler seg i væremåte og handlemåte hos denne personen, hvilken kategori av psykiske "sykdommer" kommer dette inn under?

Av andre symptomer kan jeg nevne:

Personen ønsker å klare alt selv, liker ikke å få hjelp, liker å føle at han7hun skal klare alt på egen hånd. Liker ikke å få gaver, synes det er ubehagelig når andre er snill mot en, altså gir gaver. Personen synes også det er for utrolig til å være sant at han/hun kan bli elsket av noen og vil også synes det er vanskelig å ta imot kjærlighet, føler seg ikke verdig nok til å få noe fordi han/hun ønsker heller å gi og føle at han/hun har evner til selv å hjelpe andre.

Personen har ikke angst eller sterk depresjon, men kan være deprimert eller med lettere ord litt nedfor til tider. Personen er ikke veldig tolmodig og kan lett bli sint, er ikke voldelig, men har behov for å få ut følelser, sinne, glede eller hva det måtte være. Er ikke en a4 person, skiller seg ut ved å ikke være flink i å holde en overfladisk samtale, går for mye i dybden og åpner seg for mye.

Hvilken behandling, hvilke type medisiner passer best? Og i hvilken kategori av psykiske plager/sykdommer tilhører dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mystic Blackie

Hei.

For meg høres dette ut som en person som ikke har særlig tro på seg selv. Det kan vi vel være enige om. Videre tror jeg at vedkommende person trenger mye feedback på gode ting vedkommende utfører.

Ang gaver, så er det lettere å gi enn å få hvis en ikke føler seg verdig gaven / andre hyggelige ting.

Det er ikke sikkert at medisiner skal brukes her, jeg vet ikke, men vedkommende person trenger i allefall å få inn i hodet sitt at vi bryr oss om henne!

Når du sier at hun går i dybden, åpner seg for "gud og hver man", hvorfor gjør hun dette tror du? Kan det være at den eneste oppmerksomheten hun takler er oppmerksomhet rundt det som er "mindre bra" med henne?

Litt kludrete innlegg her, men jeg håper du skjønner hvor jeg vil hen..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det dreier seg om en "sykdom"?

Hm. det kan jo også være en personlighet.Hvis dette ikke nyss har kommet brått på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stolepå

Gjelder dette alle personer, eller bare deg?

jeg snakker om en hvilken som helst person med slike symptomer.

Ville ditt svar blitt anderledes om det bare gjaldt meg da? Jeg ser du ikke har gitt noe svar på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stolepå

Er du sikker på at det dreier seg om en "sykdom"?

jeg er ikke sikker på at det er noe som helst, derfor spør jeg og derfor skriver jeg "sykdom" og ikke sykdom, men kanskje jeg skulle skrevet psykdom, for alle de som er mer opptatt av definisjoner og utførelsen av et innlegg fremfor det som egentlig er innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Hvis personen mistenker andres motiver i en helt urealistisk grad kan det dreie seg om en paranoid personlighetsforstyrrelse. Men hvis mistenksomheten er mer generell og ikke helt urealistisk dreier det seg ganske enkelt om en "mistenksom person" -- og har ikke nødvendigvis noe med psykiatri å gjøre.

Du gir ingen konkrete eksempler på hvordan mistenksomheten arter deg, så det er vanskelig å si hvilken kategori denne personen tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stolepå

Hvis personen mistenker andres motiver i en helt urealistisk grad kan det dreie seg om en paranoid personlighetsforstyrrelse. Men hvis mistenksomheten er mer generell og ikke helt urealistisk dreier det seg ganske enkelt om en "mistenksom person" -- og har ikke nødvendigvis noe med psykiatri å gjøre.

Du gir ingen konkrete eksempler på hvordan mistenksomheten arter deg, så det er vanskelig å si hvilken kategori denne personen tilhører.

Takk for et "normalt" svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Jeg kjenner meg faktisk litt igjen i beskrivelsen din, men ikke fullt så ille med meg da, Men, jeg mener at dette kan gå innunder noe som kalles "paranoide personlighetstrekk". At man tror ting som ikke har grunn i sannheten. At man lager seg opp en mening som ikke er sann, og vrir den helt om. En snill person kan være ussel,og omvendt. Litt vrangforestillinger kanskje....Aner ikke helt jeg!

Men, definitivt paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Hm. det kan jo også være en personlighet.Hvis dette ikke nyss har kommet brått på..

Jeg vil ikke gi meg ut på å stille diagnose her, men på behandlingsfronten vil jeg tro langvarig psykoterapi er det beste. Om humøret svinger mye vil evt. kanskje et stemningsstabiliserende medikament være til en viss hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stolepå

Hei du!

Jeg kjenner meg faktisk litt igjen i beskrivelsen din, men ikke fullt så ille med meg da, Men, jeg mener at dette kan gå innunder noe som kalles "paranoide personlighetstrekk". At man tror ting som ikke har grunn i sannheten. At man lager seg opp en mening som ikke er sann, og vrir den helt om. En snill person kan være ussel,og omvendt. Litt vrangforestillinger kanskje....Aner ikke helt jeg!

Men, definitivt paranoid.

...men det kan jo være at det er sannheten, hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

jeg snakker om en hvilken som helst person med slike symptomer.

Ville ditt svar blitt anderledes om det bare gjaldt meg da? Jeg ser du ikke har gitt noe svar på spørsmålet.

Kom bare på en ting som skjedde for noen år siden. En bekjent var helt oppi det, fordi jenta han prøvde seg på var unnvikende, ville ikke ta i mot gaver fra han, ville ikke la han hjelpe seg, og hva det ikke var. Han oppfattet det som om dette var en del av hennes personlighet, og grublet mye på hva det var som feilet henne. Men jenta var ikke sånn, hun bare syntes han var ubehagelig påtrengende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...