Gå til innhold

Endelig! Flomkatastrofeinnlegg igjen..

Anbefalte innlegg

Gjest alive&kicking
Skrevet

Endelig!

I går så jeg Holmgang og for EN gangs skyld var det et "offer" der som snudde litt på kritikken og som belyste det faktum at turistene fikk komme på sykehus i et land der de sikkert hadde mer enn nok lokalbefolkning til å fylle sykeplassene.

Mange av de samme folkene som har ligget på sykehus (og gått foran i "køen") kom tilbake til Norge og klaget over at myndighetene og UD ikke hadde gjort jobben sin.

ENDELIG! Det var på tide at noen kom med et innspill hvor man kan vise at det bor litt menneskelighet i oss nordmenn og ikke bare komme med krav på krav.

Jeg tar av meg hatten for hun Anna Veum eller hva hun het. Husker ikke helt.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Ja, TENK hvis det var en katastrofe her i Norge og sykehusene behandlet alle utlendingene FØR de tok seg av norske statsborgere!

Thai'ene har nok mer å klage over når det gjelder myndighetenes behandling kanskje enn det nordmenn har?

Skrevet

Ja, TENK hvis det var en katastrofe her i Norge og sykehusene behandlet alle utlendingene FØR de tok seg av norske statsborgere!

Thai'ene har nok mer å klage over når det gjelder myndighetenes behandling kanskje enn det nordmenn har?

Vi er utrolig snille her til lands. Se på alt vi har gitt og hvor mye vi hjelper folk i nød. Vi tar inn flyktninger, vi sender penger til bistand og vi stiller opp fort om det skjer en katastrofe.

I fjor var det jordskjelv i Iran og da også stillte Norge op som bare det.

Skrevet

Vi er utrolig snille her til lands. Se på alt vi har gitt og hvor mye vi hjelper folk i nød. Vi tar inn flyktninger, vi sender penger til bistand og vi stiller opp fort om det skjer en katastrofe.

Mener du dette seriøst??, at vi er så enestående snille??

Vi sitter på toppen av en ENORM pengehaug og deler ut "småpenger" i forhold til hva vi besitter.

Sitat:"Vi er så snille", hva har DU ofret for "de svake"??, hva gjør deg fortjent til å nyte et liv i luksus når store deler av verden lever fra hånd til munn??

Skrevet

Mener du dette seriøst??, at vi er så enestående snille??

Vi sitter på toppen av en ENORM pengehaug og deler ut "småpenger" i forhold til hva vi besitter.

Sitat:"Vi er så snille", hva har DU ofret for "de svake"??, hva gjør deg fortjent til å nyte et liv i luksus når store deler av verden lever fra hånd til munn??

Vi er jo ikke det eneste rike landet. Mange andre rike land har jo ikke gitt på langt nær så mye og noen rike land har vel kanskje ikke gitt noe. Så ja vi er snille i forhold til mange andre.

Skrevet

Vi er jo ikke det eneste rike landet. Mange andre rike land har jo ikke gitt på langt nær så mye og noen rike land har vel kanskje ikke gitt noe. Så ja vi er snille i forhold til mange andre.

Jeg synes på ingen måte at det er et godt argument, at vi er bedre enn andre, det er fortsatt småpenger for oss.

Det blir i overkant å skryte av vår fortreffelighet slik du gjorde. Norsk selvgodhet er rett og slett for kvalmt hva dette angår.

Gjest rednar
Skrevet

Jeg synes på ingen måte at det er et godt argument, at vi er bedre enn andre, det er fortsatt småpenger for oss.

Det blir i overkant å skryte av vår fortreffelighet slik du gjorde. Norsk selvgodhet er rett og slett for kvalmt hva dette angår.

Hva så med han norsk-tamileren i går da som sa han var stolt av å være norsk? Han skrøt også over hvor flinke vi var å gi. Hvorfor skulle vi da ikke være stolte av vår giverglede?

Skrevet

Hva så med han norsk-tamileren i går da som sa han var stolt av å være norsk? Han skrøt også over hvor flinke vi var å gi. Hvorfor skulle vi da ikke være stolte av vår giverglede?

Jada han er fornøyd, det er kjempebra at vi hjelper noen,jeg er ikke uenig i det:-)

Han takket og bukket dypt, det gjorde godt for "oss" tenker jeg, du ble nok stolt over å være norsk da?

Men det dør flere tusen personer hver dag pga sult og sykdommer mens vi sitter fete her oppe på haugen i overflod og er selvgode. Det blir litt for galt å skryte av egen generøsitet da, synes du ikke?

Skrevet

Å behandle en utlending på bekostning av en innfødt i motsetning til å gi litt av sin overflod kan vel ikke sammenliknes. Solidaritet er å gi forholdsmessig av sitt overskudd.

Om du har hundre kroner og gir femti, er det like snilt som om du har seksti og gir femti...? Det blir litt sånn for meg, det du skrev.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Skulle da for søren bare mangle at vi stiller opp når det skjer en slik katastrofe.

Vi er et av verdens rikeste land.

Skrevet

Å behandle en utlending på bekostning av en innfødt i motsetning til å gi litt av sin overflod kan vel ikke sammenliknes. Solidaritet er å gi forholdsmessig av sitt overskudd.

Om du har hundre kroner og gir femti, er det like snilt som om du har seksti og gir femti...? Det blir litt sånn for meg, det du skrev.

Både Norge, sverige, Danmark, Finland, Iran, Saudi- Arabia, Japan og en langt flere andre land er sikkert omtrent like rike som Norge. Men jeg tipper at vi er dem som har gitt mest.

Skrevet

Både Norge, sverige, Danmark, Finland, Iran, Saudi- Arabia, Japan og en langt flere andre land er sikkert omtrent like rike som Norge. Men jeg tipper at vi er dem som har gitt mest.

Og så...? Er vi fryktelig snille selv om de er mindre snille enn oss?

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg får litt dårlig smak i munnen av all sytingen.

At de som kommer hjem fra katastrofen og som er slitne og utmattet etter lite søvn,og traumatiske opplevelser øser ut sin fortvilelse, er forsåvidt forståelig.

Det er lett og bli sint i en slik tilstand.

Men at vi andre som ikke har gjort noe annet enn å sitte i sofaen og gumle konfekt og god julemat, også skal henge oss på klagebølgen, er usmakelig.

Ja visst er mye som burde ha vært gjort annerledes, men det er så lett å være etterpåklok.

Dette er den største katastrofen i vår tid, og hvem var forberedt på noe slikt?

Og dette maset om de listene.

Journalistene maste og ville ha listene fort ut.

Etterpå klager de over feil. Fy så urettferdige de er.

De som gjør hva de kan for hjelpe, fortjener ros.

Vi sofaslitere kan bare holde kjeft med sytinga.

Gjest ikredna
Skrevet

Og så...? Er vi fryktelig snille selv om de er mindre snille enn oss?

Vi er jo ikke forpliktet å gi noe som helst. At vi har gitt så mye som vi har gjort må jo da sies å være snillt. Om vi så ikke var hadde vi jo bare brukt dem på oss selv i stede.

Skrevet

Vi er jo ikke forpliktet å gi noe som helst. At vi har gitt så mye som vi har gjort må jo da sies å være snillt. Om vi så ikke var hadde vi jo bare brukt dem på oss selv i stede.

Nei, vi er ikke forpliktet til å gi penger. Sykehusene i Thailand er ikke forpliktet til å prioritere utlendinger foran egne borgere. Ikke fremstill Norge som så forbasket snille fordi de gir noe av sin overflod til fattige land. Men forpliktet... Nei.

Skrevet

Det er godt å være (selvgod) nordmann.. både i Norge og i utlandet. Heia Norge!

Skrevet

Vi er snille i Norge, sier du. Hvor mye har du gitt og hva tjener du?

Du skal selvfølgelig ikke svare, men det kan kanskje sette det litt i perspektiv om du tenker det for deg selv...?!

Gjest rednar
Skrevet

Det er godt å være (selvgod) nordmann.. både i Norge og i utlandet. Heia Norge!

Så man er selvgod om vi ser på oss selv som snille? Jeg tror heller din holdning skaper mere bitterhet og strid enn at vi tenker positivt om oss selv. Som Gro en gang sa "Det er typisk norsk å være god". Jeg stemmer ikke AP men akkuratt den setningen var jeg faktisk enig med.

Skrevet

Så man er selvgod om vi ser på oss selv som snille? Jeg tror heller din holdning skaper mere bitterhet og strid enn at vi tenker positivt om oss selv. Som Gro en gang sa "Det er typisk norsk å være god". Jeg stemmer ikke AP men akkuratt den setningen var jeg faktisk enig med.

Selvfølgelig stemmer du ikke AP, det har vi forstått for lenge siden..

...men det må være deilig å føle seg så flink og god av å dele ut småpenger i en verden full av nød, misunner deg faktisk det:-)

Gjest rednar
Skrevet

Selvfølgelig stemmer du ikke AP, det har vi forstått for lenge siden..

...men det må være deilig å føle seg så flink og god av å dele ut småpenger i en verden full av nød, misunner deg faktisk det:-)

Mener du virkelig vi har gitt lite når vi har gitt godt over en milliard kroner? Jeg synes det er bra for dette er ikke den første eller siste katastrofen vi gir penger til.

Om vi satt her og omtrent ikke ga noe eller bare de 100 mill. vi først ga kunne jeg vært enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...