Gå til innhold

hva er verst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En boks pistasj-nøtter eller en lettrømme med dipp og gulrøtter? (kalorimessig)

Gjest tottlå
Skrevet

Mener du en hel boks med lettrømme?

Pistasjenøtter!!!!!

Gjest tottlå
Skrevet

Kremt... en hel boks, ja...

Ehh......ja.......

Harrepitter......lettrømmer har ikke mye kalorier, det er vel dippen som vil gi noen ganske få, kanskje?!?

Nøtter er jo proppfulle av fettstoffer som er NO GOOD for kolesterolet....

Skrevet

Ehh......ja.......

Harrepitter......lettrømmer har ikke mye kalorier, det er vel dippen som vil gi noen ganske få, kanskje?!?

Lettrømme har myyye kalorier, jo.

Begrepet "lett" er relativt misvisende der. Den er riktignok lettere enn seterrømme, men adskillig fetere enn det man karakteriserer som sunn mat.

Skrevet

Bytt ut lettrømme med Yoghurt naturell. Hvis det ikke smaker som forventer, bland i en skje sukker.

Skrevet

Ehh......ja.......

Nøtter inneholder mye fett, det er sant. Men fettet i nøtter er GOOD NEWS for kolesterolet. Det anbefales faktisk å spise mye nøtter, for de inneholder sunne fettsyrer.

Dessuten smaker det jo så godt!

Bitis Gabonica
Skrevet

Begrepet "lett" er relativt misvisende der. Den er riktignok lettere enn seterrømme, men adskillig fetere enn det man karakteriserer som sunn mat.

Jeg ville nok tro at pistasjenøttene har flest kalorier. MEN fettet i dem er vitterlig av de sunne typene, i motsetning til noe som ble sagt lenger oppe. Melkefett/animalsk fett er ikke bra for kolesterolet derimot.

Så jeg ser for meg to kompromisser: Enten in mindre posjon nøtter, eller å spe ut rømmen med youghurt naturell. Evt kan du blande litt fruktose i (eller vanlig sukker om du ikke bryr deg om GI).

Gjest tjohooo
Skrevet

Ehh......ja.......

Fettstoffer som er i nøtter er da sunne - og nødvendige, så vidt jeg vet.

Gjest tottlå
Skrevet

Hmm.....da tror jeg at vanene mine må endres.....heller spise bare grønsaker i stedet for grønnsaker med rømme og dip. Jeg trodde det var supersundt med lett-rømme, jeg!!

Jaja, viser hvor blond jeg er! :D

Skrevet

Hmm.....da tror jeg at vanene mine må endres.....heller spise bare grønsaker i stedet for grønnsaker med rømme og dip. Jeg trodde det var supersundt med lett-rømme, jeg!!

Hehe.

Det er massevis av produkter som kallers lette, som ikke er sunne i det hele tatt. De er riktignok lettere enn de vanlige produktene, men stappfulle av fett og/eller sukker.

skorpionfisken
Skrevet

Dipp med youghurt naturell, lett kesam eller creme fraice (lett) er like godt som med den fete lettrømmen.

Det er ikke lett alt som heter lett, bare lettere enn den fete varianten.

Lett salami for eksempel er jo råfeit i forhold til skinke eller kalkunpålegg.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Bland jogurt naturell og tzatziki dippmix. Kanskje litt mye salt, men knallgodt både til grønnsaker og potetgull:)

Skrevet

En boks lettrømme inneholder 609 kcal.

Skrevet

En boks lettrømme inneholder 609 kcal, og 100 gram pistasjnøtter inneholder 635 kcal. Altså ikke noen gode snacks alternativer noen av dem.

Skrevet

Bytt det ut med KESAM - smaker det samme! :)

Nøtter skal du ha en god neve av om dagen - det er fett som behøves for hjernen! .)

Skrevet

Jeg ville nok tro at pistasjenøttene har flest kalorier. MEN fettet i dem er vitterlig av de sunne typene, i motsetning til noe som ble sagt lenger oppe. Melkefett/animalsk fett er ikke bra for kolesterolet derimot.

Så jeg ser for meg to kompromisser: Enten in mindre posjon nøtter, eller å spe ut rømmen med youghurt naturell. Evt kan du blande litt fruktose i (eller vanlig sukker om du ikke bryr deg om GI).

...saltet på nøttene kan være et problem. men de finnes jo usaltede også .)

Skrevet

Hvis du er glad i rømmebaserte dipper og dressinger, har jeg et godt tips til deg:

Ta yoghurt naturell, og la det renne av i et kaffefilter eller kjøkkenhåndkle, slik at det får en fastere konsistens.

Bland inn litt kunstig søtningsstoff eller fruktose. Bare litt, ellers smaker det altfor søtt. Du kan også ha i et par dråper sitron og en liiiten klype salt.

Vips, så har du en sunn og god basis som du enten kan tilsette hvitløk og revet agurk og få tzatziki, eller blande opp med andre krydder eller dipmix.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...