Gå til innhold

Melatonin spm., NHD


Bitis Gabonica

Anbefalte innlegg

Bitis Gabonica

Heisann!

Har hørt at noen bruker dette med suksess som sovemiddel, og lurer derfor på om det er noe man kan prøve som alternativ til f.eks. Apodorm som jeg bruker nå og da.

Men jeg har noen spørsmål.

Reseptpliktig regner jeg med?

Bivirkninger?

Interaksjoner. Bruker Seroquel, Efexor og Tegretol. Sistnevnte mot epilepsi, som bringer meg videre til det neste:

Kan det utløse anfall? Dette har skjedd med både Tolvon og Vallergan selv i lave doser.Min teori om hvorfor dette skjer er at de to andre medisinene jeg tar mot psykiske problemer også senker krampeterskelen, og at det dermed blir for mye med et tredje preparat med samme bivirkning.

Er det vanedannende? Det er min store bekymring med Apodormen, men slik situasjonen min er nå ser hverken jeg eller legen min noen andre muligheter. Imovane og Stilnoct hjelper dårlig, fordi jeg primært har gjennomsovingsproblemer.

På forhånd takk for svar om du har tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Melatonin er et hormon som bl.a. er knyttet til regulering av døgnrytmen. Foreløpig forskning viser at dette kan ha en effekt ved forsinket søvnfasesyndrom, men er i mindre grad indikert ved generelle søvnproblemer.

I Norge må man såvidt jeg vet få dette på registreringsfritak, men det er noe fastlegen burde kunne ordne. (I Sverige får man forøvrig kjøpt dette over disk i helsekostforretninger).

Medikamentet er ikke vanedannende. Interaksjoner med andre medisiner vet jeg ikke noe om, men i og med at det dreier seg om et naturlig forekommende hormon tviler jeg på at dette er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har brukt Melatonin i snart to år. Den er bedre enn alle sovemedisinene jeg har prøvd, siden jeg har vært meget plaget med innsovning....?

DEn virker imidlertid ikke like bra nå som de første månedene...men slik er det jo med alt kjemisk man inntar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke melatonin som sovemiddel kun hvis man har forsinket søvnfasesyndrom?

Helt riktig. Jeg har imidlertid hatt søvnproblemer lange grunnet psykiske vansker. Jeg har ikke diagnostisert forsinket døgnfase., men melatonin virket kanonbra på meg! Jeg har alltid fått nok søvn men til feil tid på døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...