Gå til innhold

Kreft av kremer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg leste i en dansk avis i sommer at fuktighetskremer (så godt som alle) kan være kreftfremkallende pga de inneholder forskjellige parabener og andre skumle ting. Jeg har veldig tørr hud over hele kroppen, og smører meg inn med kremer hver eneste dag. Finnes det bedre alternativer? Er oljer (babyoil f.eks) ok? Hilsen Frk Svipp

Skrevet

Det er egentlig ingenting som ikke er kreftfremkallende lengre, men noe er jo verre enn annet. Mandelolje skal være bra, olivenolje har noen gode erfaringer med, eller Weleda sine produkter (helsekosten).

Per Helsing, hudspesialist
Skrevet

Hei frøken Svipp,

jeg synes ikke du skal bekymre deg for at innholdet i vanlige fuktighetskremer er kreftfremkallende.

For det første har ikke personer med eksem, som bruker mye fuktighetskremer, mer hudkreft enn andre. For det andre må alle innholdsstoffer i hudpleieprodukter godkjennes av EU, og i Norge er det Mattilsynet som er ansvarlig for at det som markedsføres i Norge av hudpleieprodukter tilfredstiller EU kravene.

For at substanser i hudpleieprodukter skal kunne godkjennes, må de gjennom en rekke undersøkelser for å se om det er giftige, om de kan gi allergi, om de kan være kreftfremkallende og om de kan påvirke fosterutvikling hos eventuelle gravide som bruker kremene.

Oppslag i avisene som du referer til kommer regelmessig. Jeg synes bare det er betryggende at forskere utfordrer de konklusjonene som er gjort, selv om dette ofte får store overskrifter i mediene, og kan medføre litt uro. Resultatet er at de ansvarlige organer går gjennom egen dokumentasjon og vurderer det opp mot de "nye funnene".

Hvis du fortsatt er engstelig er oljer helt ufarlige, men de fleste opplever dem som kosmetisk uakseptable.

Du må selv besteme hva du vil bruke, men jeg synes ikke du skal være engstelig for å bruke fuktighetskremer som selges fra våre apotek.

Vennlig hilsen

Gjest osiris
Skrevet

Hei Frk Svipp

Parabener er utskjelt og mytebelagt. Parabener inngår i konserveringsmidler som brukes i vannholdige produkt for å unngå bakterie og muggdannelse. Det finnes mange varianter av parabener og ikke alle er tillatt brukt i Norge. Jeg lager hudpleieprodukter selv, og jeg kan fortelle at den norske kosmetikkforskriften er MEGET streng og tillater heller ikke alle produkter som er tillatt i USA og EU. Dette gjelder også de varianter av parabener som det ofte skrives om som kreftframkallende.

Mange tror av en eller annen grunn at en krem uten konservering er mildere, men en ukonservert krem kan virkelig være farlig! Tenk om du skulle ha en rift i huden og du smører på en krem som er proppfull av bakterier? Da kan du få virkelig store problem som kan medføre både legebesøk og antibiotika.

Dersom du vil bruke noe uten konserveringsmiddel så må du bruke en ren olje, jojobaoljen er den som er minst klissete. Teknisk sett er den en flytende voks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...