Gå til innhold

Sittups

Anbefalte innlegg

Gjest Hengemagen
Skrevet

Kan det skje noe skade ved å ta situps uten oppvarming? Har det ellers noe å si at jeg ammer om jeg tar situps?

Skrevet

Kjør på. Uten oppvarming går greit, og det er definitivt ikke skadelig for ammingen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

I motsetning til skapningen under ville jeg ikke rådet noen til å kjøre situps uten å varme opp først. For du kan fort ødelegge ryggen din om du tar dem feil. Spesielt hvis du er helt kald.

Hva amming angår har jeg ikke helt kontroll, men jeg tviler på at situps påvirker melkeproduksjonen.

Skrevet

Du kan ta situps uten oppvarming, men da må du være ekstra forsiktig. Med andre ord du bruker situps som oppvarming. Som SDD sier så må du være forsiktig med ryggen, så ta det veldig rolig.

Skrevet

Du skal ikke ta sit-ups første tre mnd etter fødselen. Tror ikke det påvirker ammingen.

Oppvarming er jo som regel best, gå en liten tur eller sykle litt slik at du blir generelt varm i kroppen. Husk å ta med bekkenbunnsmuskulaturen før hver sit-up. Begynn med å ha beina høyt, ca 90' gjerne hvilende på en stol eller noe. Korsryggen skal alltid ha kontakt med underlaget, det er veldig viktig.

Lykke til!

Gjest Mr Papp
Skrevet

Du skal ikke ta sit-ups første tre mnd etter fødselen. Tror ikke det påvirker ammingen.

Oppvarming er jo som regel best, gå en liten tur eller sykle litt slik at du blir generelt varm i kroppen. Husk å ta med bekkenbunnsmuskulaturen før hver sit-up. Begynn med å ha beina høyt, ca 90' gjerne hvilende på en stol eller noe. Korsryggen skal alltid ha kontakt med underlaget, det er veldig viktig.

Lykke til!

Ikke nødvendigvis. :-)

Det er på tide at det norske folk lærer seg forskjellen mellom crunches og situps. Det du beskriver er "crunches", som er en glimrende mageøvelse. Situps tar også på magen, men idet korsryggen forlater gulvet tar hoftebøyerne over svært mye av belastninga. Det er denne delen mange er redd for. Øvelsen bør utøves med en viss forsiktighet, men er ikke noe som nødvendigvis må kuttes ut hvis man ikke har rygg- eller nakkeproblemer.

Men for magen er det like greit å holde seg til crunches. :)

Skrevet

Ikke nødvendigvis. :-)

Det er på tide at det norske folk lærer seg forskjellen mellom crunches og situps. Det du beskriver er "crunches", som er en glimrende mageøvelse. Situps tar også på magen, men idet korsryggen forlater gulvet tar hoftebøyerne over svært mye av belastninga. Det er denne delen mange er redd for. Øvelsen bør utøves med en viss forsiktighet, men er ikke noe som nødvendigvis må kuttes ut hvis man ikke har rygg- eller nakkeproblemer.

Men for magen er det like greit å holde seg til crunches. :)

De færreste trenger å ta "ekte" sit-ups, nettopp fordi de tar på hoftefleksorene. Dessuten skal en ha ganske god stabilitet i ryggen for å drive med slike øvelser. Etter en fødsel tror jeg at det kunne bli litt mye.

Jeg holder en knapp på mageøvelsen kombinert med bekkenbunnstrening.

Skrevet

Lykke til!

Man skal ikke ta rette sit-ups de første 3 månedene etter fødsel. Skrå kan man imidlertid ta etter 6 uker.

Skrevet

Man skal ikke ta rette sit-ups de første 3 månedene etter fødsel. Skrå kan man imidlertid ta etter 6 uker.

Det har du jammen rett i. De er ikke blitt strukket så mye som de rette.

Gjest Mr Papp
Skrevet

De færreste trenger å ta "ekte" sit-ups, nettopp fordi de tar på hoftefleksorene. Dessuten skal en ha ganske god stabilitet i ryggen for å drive med slike øvelser. Etter en fødsel tror jeg at det kunne bli litt mye.

Jeg holder en knapp på mageøvelsen kombinert med bekkenbunnstrening.

Det kan sikkert stemme. Jeg sikta ikke til nybakte mødre. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...