Gå til innhold

Innsovningsproblemer


Moone

Anbefalte innlegg

Hei.Vet ikke hvorvidt du kan hjelpe meg med problemet men siden jeg ikke finner andre relevante sider på nett, prøver jeg:)Jeg har, siden jeg var 15, hatt perioder med innsovningsproblmer. Det erikke dirkete problemer med å sove, heller det som skjer i det jeg prøver. Plutselig kan det komme hallunisasjoner - ting som er så virkelige at jeg blir skikkelig redd og hver gang jeg har kommet meg ut av hallusinasjonen og prøver å slappe av for å sove igjen, skjer det samme. Hver gang er det ubeskrivelige vonde og onde ting jeg opplever.Det hele starter med en pipelyd (høres rart ut kanskje) og jeg er fullstendig klar over hva som skjer. Deretter kommer en merkelig følelse i kroppen (vanskelig å beskrive)og jeg stivner totalt uten noen sjanse for å bevege meg... så skjer det som da er kveldens handling. Det kan være alt fra at rommet blir mindre og gulvet blir fylt med insekter til at jeg har ut av meg selv opplevelser og vet at jeg snart kommer inn døren og ser meg selv i sengen til at dynen forvinner bak sengen og jeg prøver så godt jeg kan å ikke la den gjøre det.... Alt dette er så virkelig at jeg hele tiden kan høre tv, samtaler og div andre lyder som kjser i huset samtidig...Hvis jeg klarer å bevege på en kroppsdel - noe som alltid krever enorm innsatsvilje, forsvinner alt sammen. Det kan derimot begynne igjen med en gang jeg puster ut.I det siste har jeg vært plaget med dette hver natt - noe som gjør at jeg kvier meg for å sove - rett og slett fordi jeg ikke tørr.....Hva er dette????M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Dette er en såkalt hypnagog tilstand, som kan være forårsaket av alt fra narkolepsi til grensepsykose. Det kan også rett og slett være at du er mer disponert for slike tilstander enn andre, uten at det ellers feiler deg noe. Men uansett fører jo dette til et subjektivt ubehag som du må få hjelp for. Ta kontakt med legen din, han kan henvise deg til psykolog/psykiater og/eller søvklinikk alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en såkalt hypnagog tilstand, som kan være forårsaket av alt fra narkolepsi til grensepsykose. Det kan også rett og slett være at du er mer disponert for slike tilstander enn andre, uten at det ellers feiler deg noe. Men uansett fører jo dette til et subjektivt ubehag som du må få hjelp for. Ta kontakt med legen din, han kan henvise deg til psykolog/psykiater og/eller søvklinikk alt ettersom.

det kan høres ut som du har en eller annen form for søvnforstyrrelse. det finnes medikamenter og ta, men du må ta en skikkelig prat med legen din, og mulig få henvisning til nevrolog, hvis dette vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

det kan høres ut som du har en eller annen form for søvnforstyrrelse. det finnes medikamenter og ta, men du må ta en skikkelig prat med legen din, og mulig få henvisning til nevrolog, hvis dette vedvarer.

Jeg vil ikke direkte stille diagnoser, for det har jeg absolutt ikke kompetanse til.

Likevel tenker jeg det du sliter med kan være det man kaller hypnagoge hallusinasjoner, eller en slags søvnlammelse. Det ufarlig, men like fullt ubehagelig.

Ta kontakt med legen din så du kan få dette utredet. Legen vil trolig henvise deg til nevrolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en såkalt hypnagog tilstand, som kan være forårsaket av alt fra narkolepsi til grensepsykose. Det kan også rett og slett være at du er mer disponert for slike tilstander enn andre, uten at det ellers feiler deg noe. Men uansett fører jo dette til et subjektivt ubehag som du må få hjelp for. Ta kontakt med legen din, han kan henvise deg til psykolog/psykiater og/eller søvklinikk alt ettersom.

Tusen takk for veldig raskt svar - godt å vite at det faktisk er ett navn på dette og at det ikke bare er noe jeg innbiller meg - ja, selvom det er jo egentlig det, eller... er neimnen ikke sikker:) Vet du om noe kildemateriell ang dette? Vil gjerne vite mest mulig om det og "bli kvitt" problemet selvom jeg tviler på at det vil forsvinne helt i og med at jeg har hatt det i så mange år... Jeg kan selv fremkalle det om jeg vil - de gangene jeg føler meg "tøff i tryne" bestemmer jeg meg for å prøve og "la det gå sin gang til det selv er over".Har lissom lyst til å "overvinne" frykten og se hva den skremmende opplevelsen ender med.. Men hver gang på jeg avbryte (intens jobbing for å få leet meg), fordi det rett og slett blir for skummelt selvom jeg er innstilt på å bli overbevist om at det ikke er virkelig.. men det ER virkelig når det holder på - akkurat da er det ingen mennesker i verden som kan overbevise meg om noe annet....:) Noen ganger er det snakk om ting eller gjenstander som plutselig ligger i sengen og jeg kan drive å flytte på dem (da er jeg ikke stiv i kroppen)- og plutselig er jeg meg selv igjen og det som en gang var i hånden min,el det jeg drev med, er ikke der lenger.... må si at hjernen virkelig kan leve sitt eget liv... Leste litt om narkolepsi igår og fant ut at det som heter dyssomni kan være litt av det jeg sliter med: Veldig problemer med å sove - kan ta lang tid og jeg sovner som regel ikke før tre om natten - uavhengig om jeg skal tidlig opp eller ikke - legger meg tidlig eller ikke - jeg må alltid ha flere timer på meg for å sove - de fleste nettene iallefall....Jeg har jobbet mye nattvakt før, men nå er det ett par mnd siden sist.Leste at skiftarb el nattvakter gjerne sliter litt med slike problemer som bla dyssomni...

Mvh Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tenkejenta

Jeg vil ikke direkte stille diagnoser, for det har jeg absolutt ikke kompetanse til.

Likevel tenker jeg det du sliter med kan være det man kaller hypnagoge hallusinasjoner, eller en slags søvnlammelse. Det ufarlig, men like fullt ubehagelig.

Ta kontakt med legen din så du kan få dette utredet. Legen vil trolig henvise deg til nevrolog.

Sånn har jeg det også... Er blitt mørkredd etter dette (opplevde det første gang i vinter)... En gang svevde jeg ut av kroppen og opp i leiligheten over, og så ut av soveromsvinduet mitt. Sukk... SKulle ønske det ikke var sånn.

Det verste er når man våkner og ikke kan lee på så mye som en finger. Hjertet banker nesten ut av kroppen, svetten siler og angsten er forferdelig. Jeg har ofte syner også, akkurat som bilder som svever foran øynene mine.

Dette skjer som regel en times tid etter at jeg har sovnet. Glad det ikke bare er meg som opplever dette, og jeg håper virkelig at det har en naturlig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...