Gå til innhold

Er noen raser mere intelligente en andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

har lurt litt på dette i det siste

Har en hund som jeg vil betegne som svært lite intelligent, tror ikke at hun ville kvalifisert som førerhund/service hund. Har ikke lært henne noe annet enn å sitte og å gi labb. Mens jeg har hørt at andre hunderaser som Golden Retriver og snausere er smartere og kan læres opp. Er disse intelligente i utgangspunktet eller har de intelligente eiere?

Har dere intelligente hunder? Forslag til hunderase jeg kan skaffe meg neste gang? har en Berner Sennen nå?

Gjest osiris
Skrevet

Det spørs hvordan man vurderer intelligens det da. Personlig syns jeg de hundene er smartest som ikke underordner seg mennesket i ett og alt, men beholder litt av hunden i seg. :o)

Skrevet

hunder e vel som mennesker, og menneskets forskjellige raser. noen er mindre intelligente enn andre mens andre er mer, mens det ikke er forskjell på interlligensen mellom rasene.

jeg mener det i stor grad kommer an på eierene og hvor flinke de er å trene hunder. for menneskets vurdering av hun er at en intelligent hun er en lydig hund som er lett å trene. noen hunder er mindre tilpasningsdyktig enn andre men gjør de jo ikke dumme fordet! og noen hunder er ikke lydige, men det er jo ikke nødvendigvis fordi hunden er dum men fordi eieren ikke klarer å trene den.

noen mener at noen raser er glupere enn andre, de er kanskje mer tilpasningsdyktig men mener de ikke har mer iq enn andre.

Skrevet

Visse raser er lettere å trene opp enn andre. På en måte flinkere til å lære. Hvordan intelligensen er i forhold til hverandre er jeg ikke sikker på.

Skrevet

http://www.petrix.com/dogint/intelligence.html

Mange raser er avlet frem på grunnlag av bruksegenskaper, og da kommer jo "intelligens" også inn i bildet. Har man avlet på det å være en rolig og solid gjeterhund som bare skal rusle rundt med saueflokken og skremme ulv og bjørn av og til trengs ikke så mye evner til å løse nye oppgaver (jfr Berner sennen, pyreneerhund osv), mens skal man jobbe sammen med en gjeter og forstå mange kommandoer for å samle saueflokken og lede den i bestemte retninger må man kunne lære mange ulike kommandoer, og å kunne vurdere situasjoner raskt osv (jfr border collie). Om den ene rasen da er mer intelligent enn den andre, eller om de bare har hver sine egenskaper som er fremelsket gjennom avlsarbeid er jo en diskusjonssak. En bordercollie kunne aldri gjøre jobben som gjeterhund med flokken alene, de ville bli psykotiske av å ikke ha noe annet å gjøre enn å late som den var en sau... ;-)

Men hvis du er ute etter en "intelligent" hund som kan lære mye lydighet og triks osv, tror jeg jeg ville satse på storpuddel.. Border collie blir klin gæren når den ikke har nok hodebry konstant, og egner seg ikke som kun familiehund. Schæfer og andre brukshunder er også ganske intelligente, men det er så mange ustabile hunder i disse rasene *dukker*.

Jeg har storpuddel (det skjønte du kanskje, he he). Men pass opp, det er råtne egg i alle raser, og jo mer intelligente de er, jo mer krevende er de også ofte.

Gjest Timari
Skrevet

http://www.petrix.com/dogint/intelligence.html

Mange raser er avlet frem på grunnlag av bruksegenskaper, og da kommer jo "intelligens" også inn i bildet. Har man avlet på det å være en rolig og solid gjeterhund som bare skal rusle rundt med saueflokken og skremme ulv og bjørn av og til trengs ikke så mye evner til å løse nye oppgaver (jfr Berner sennen, pyreneerhund osv), mens skal man jobbe sammen med en gjeter og forstå mange kommandoer for å samle saueflokken og lede den i bestemte retninger må man kunne lære mange ulike kommandoer, og å kunne vurdere situasjoner raskt osv (jfr border collie). Om den ene rasen da er mer intelligent enn den andre, eller om de bare har hver sine egenskaper som er fremelsket gjennom avlsarbeid er jo en diskusjonssak. En bordercollie kunne aldri gjøre jobben som gjeterhund med flokken alene, de ville bli psykotiske av å ikke ha noe annet å gjøre enn å late som den var en sau... ;-)

Men hvis du er ute etter en "intelligent" hund som kan lære mye lydighet og triks osv, tror jeg jeg ville satse på storpuddel.. Border collie blir klin gæren når den ikke har nok hodebry konstant, og egner seg ikke som kun familiehund. Schæfer og andre brukshunder er også ganske intelligente, men det er så mange ustabile hunder i disse rasene *dukker*.

Jeg har storpuddel (det skjønte du kanskje, he he). Men pass opp, det er råtne egg i alle raser, og jo mer intelligente de er, jo mer krevende er de også ofte.

jeg pleier å si at hvis man skal ha en mere rolig hund en bikkja mi så må man kjøpe henne som hundepølse. Så det er ikke så mye som rører seg oppe i det hodet desverre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...