Gå til innhold

Indisk kastemerke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om kastemerkene indiske kvinner har i pannen?

5åringen er veldig opptatt av hvorfor bare kvinner og jenter har disse merkene, og ikke mennene. Jeg vet ikke, og søk på nettet har ikke gitt noen svar.

Er det noen som vet noe om dette, altså hvorfor bare kvinner har dette merket?

(spørsmålet kom etter at vi leste en barnebok om ei jente og hennes dag i India)

Gjest trønderen
Skrevet

Jeg veit at dem bruker røde kastemerker etter dem e gift.Sånn at vist en mann ser på ei dame og han ser at hun har et rødt kastemerke så er det bare og holde seg unna

Skrevet

Veit desverre ikke så mye om det, men når jeg var en periode i India fikk jeg ved flere anledninger påført "kastemerke" i panna av de jeg besøkte.

Dette var stort sett på den fattige landsbygda og jeg tror det var en slags gest for at de satt pris på oss, håper jeg da:-)

by the way..., jeg er gutt...

Skrevet

Rødt merke = gift

Sort merke = gifteklar

Tror jeg.

Skrevet

Rødt merke = gift

Sort merke = gifteklar

Tror jeg.

Men hvorfor bare jenter? Er det noe religiøst påbud, eller en kulturell eller annen regel som sier at bare kvinner skal ha det?

Eller er det muligens at det er forskjellig fra sted til sted, i og med at G-bo sier at han fikk kastemerke da han besøkte en familie der.

hm

Skrevet

Veit desverre ikke så mye om det, men når jeg var en periode i India fikk jeg ved flere anledninger påført "kastemerke" i panna av de jeg besøkte.

Dette var stort sett på den fattige landsbygda og jeg tror det var en slags gest for at de satt pris på oss, håper jeg da:-)

Hm, kanskje det er forskjell fra sted til sted? Ang. om gutter og jenter bruker det, mener jeg.

Skrevet

Jeg veit at dem bruker røde kastemerker etter dem e gift.Sånn at vist en mann ser på ei dame og han ser at hun har et rødt kastemerke så er det bare og holde seg unna

Men hvorfor bare jenter? Er det noe religiøst påbud, eller en kulturell eller annen regel som sier at bare kvinner skal ha det?

Eller er det muligens at det er forskjellig fra sted til sted, i og med at G-bo sier at han fikk det hos en familie.

Skrevet

Men de tok deg ikke for å være jente da?:)

Skrevet

Eller er det muligens at det er forskjellig fra sted til sted, i og med at G-bo sier at han fikk kastemerke da han besøkte en familie der.

hm

jeg aner ikke. har prøvd å søkt litt også, men finner ikke stort om det.

Er ikke "sør" en bereist fyr? Kanskje han kan noe om dette?

Gjest indiafarer
Skrevet

Kastevesenet er opphørt og ulovlig i India. Merket de har i panna, som du også får når du besøker templer osv, skal beskytte deg mot at onde ånder kommer inn i hodet ditt.

Jeg fikk alltid rødt merke da jeg var der. Jeg er ikke gift.

Skrevet

jeg aner ikke. har prøvd å søkt litt også, men finner ikke stort om det.

Er ikke "sør" en bereist fyr? Kanskje han kan noe om dette?

Jo, jeg vil tro Sør vet noe om dette.

*håpe*

Skrevet

Kastevesenet er opphørt og ulovlig i India. Merket de har i panna, som du også får når du besøker templer osv, skal beskytte deg mot at onde ånder kommer inn i hodet ditt.

Jeg gikk på skole sammen med jenter/damer fra Sri Lanka en gang. De hadde sorte eller røde merker i pannen. Ca 10-15 år siden.

Skrevet

Det visste jeg ikke.

Det som sto i denne her boka, var at det var selgere som gikk rundt og solgte sånne merker. De ble kalt "tippier", og på bildene var det bare jenter som hadde dem.

Men om dette stemmer med dagens India, i virkeligheten, kan jeg jo ikke gå god for.

Derfor må jeg spørre evt. vitere her på dol, da ;)

Gjest spider voman
Skrevet

Mannen min er fra sri lanka.han sier ar før i gamle dager kunne du se på kastemerke om du var fattig eller rik.men no er det ikke sånt lengere.Noen merker har med religion on tempel å gjøre og moderne jenter bruker kastemerker i alle farver og fasonger for å pynte seg.Mannfolk bruker det i tempel når dem ber.Og gifte damer bruker et spesielt rødt pulver som dem lager et sånt kastemerke av

Gjest Vinteren
Skrevet

Mannen min er fra sri lanka.han sier ar før i gamle dager kunne du se på kastemerke om du var fattig eller rik.men no er det ikke sånt lengere.Noen merker har med religion on tempel å gjøre og moderne jenter bruker kastemerker i alle farver og fasonger for å pynte seg.Mannfolk bruker det i tempel når dem ber.Og gifte damer bruker et spesielt rødt pulver som dem lager et sånt kastemerke av

Hvorfor vet mannen din dete selv om han er fra Sri Lanka? Ikke det at han ikke kan vite det for det om, men er det noen sammenheng?

Skrevet

ok, det var jo en bra forklaring.

At kastemerkene er for å pynte seg, og at det bare var før at de ble brukt for å vise hvilken klasse en tilhørte.

Og at menn bruker det når de er i tempelet.

Takk for forklaring, med mindre noen har flere opplysninger så går jeg ut fra at dette stemmer med India, også.

Gjest spider voman
Skrevet

Hvorfor vet mannen din dete selv om han er fra Sri Lanka? Ikke det at han ikke kan vite det for det om, men er det noen sammenheng?

dem bruker kastemerker i sri Lanka også

Skrevet

Mange tamiler fra Sri Lanka er hinduer, og det er de som bruker dette.

Skrevet

Eller er det muligens at det er forskjellig fra sted til sted, i og med at G-bo sier at han fikk det hos en familie.

Har hatt en kjæreste fra Sri Lanka som er tamil og hindu. Ifølge han så var dette for å vise at kvinner var gifte før, men nå bruker de dette for å pynte seg. Jobber sammen med en indisk dame som er sikh og hun sier det samme. Sier at hun likte å bruke rødt merke først etter at hun giftet seg, men at det ikke har noen betydning lenger. Hun snakker urdu og er fra Nord-India, nærmere Pakistan.

Gjest spider voman
Skrevet

Mange tamiler fra Sri Lanka er hinduer, og det er de som bruker dette.

Ikke bare hinduer bruker det men også katolikker fra Sri lanka

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...