Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg har ikke noen linker i farten, men for Wisc står det meste beskrevet i en bok skrevet av Kaufman.

Det beste er vel å vente til du har fått testrapporten, og så gå gjennom resultatene med håndboken til Kaufman tilgjengelig.

Skal prøve å finne noen linker etterhvert:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169896-frosken/#findComment-1115044
Del på andre sider

Hei:-)

Jeg har ikke noen linker i farten, men for Wisc står det meste beskrevet i en bok skrevet av Kaufman.

Det beste er vel å vente til du har fått testrapporten, og så gå gjennom resultatene med håndboken til Kaufman tilgjengelig.

Skal prøve å finne noen linker etterhvert:-)

Tusen takk! Har allerede ett sett med testresultater fra hun gikk i 1.klasse, men ble ikke så mye klokere. Hun går nå i 4. klasse og har tatt nye tester som vi ikke har fått resultat på enda.Og kan jeg få bry deg med et spörsmål til? Er det vanlig at de får en diagnose hos PPT? Hun har ikke fått det såvidt jeg vet. Veldig takknemlig for svar. Du er virkelig en ressurs her inne og jeg beundrer den "jobben" du gjör her :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169896-frosken/#findComment-1115083
Del på andre sider

Tusen takk! Har allerede ett sett med testresultater fra hun gikk i 1.klasse, men ble ikke så mye klokere. Hun går nå i 4. klasse og har tatt nye tester som vi ikke har fått resultat på enda.Og kan jeg få bry deg med et spörsmål til? Er det vanlig at de får en diagnose hos PPT? Hun har ikke fått det såvidt jeg vet. Veldig takknemlig for svar. Du er virkelig en ressurs her inne og jeg beundrer den "jobben" du gjör her :-)

PPT skal i utgangspunktet ikke stille diagnoser, slik at f.eks. en adhd-diagnose skal stilles av BUP og ikke PPT. (Muligens gjøres det noen unntak dersom utredningen foretas av en psykolog.)

PPT kan si noe om generelt evnenivå, og uttale seg om forhold som antas å ha innvirkning på evt. lærevansker. PPT kan også kartlegge språkvansker, samt ulike lærevansker. De kan også viderehenvise til ulike kompetansesentre innen det pedagogiske støtteapparatet dersom barn trenger videre utredning.

PPT sin vurdering og forslag til tiltak danner utgangspunkt for hvor store ekstra ressurser som tildeles det enkelte barn- men PPT sine anbefalinger er ikke bindende for skoleetaten.

Dersom du synes du har fått dårlig forklaring på testresultatene, så kan du be om ny time hos PPT slik at du kan få drøftet situasjonen bedre. Det vil ofte være slik at foreldre som er aktive får bedre opplysninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169896-frosken/#findComment-1115117
Del på andre sider

Annonse

PPT skal i utgangspunktet ikke stille diagnoser, slik at f.eks. en adhd-diagnose skal stilles av BUP og ikke PPT. (Muligens gjøres det noen unntak dersom utredningen foretas av en psykolog.)

PPT kan si noe om generelt evnenivå, og uttale seg om forhold som antas å ha innvirkning på evt. lærevansker. PPT kan også kartlegge språkvansker, samt ulike lærevansker. De kan også viderehenvise til ulike kompetansesentre innen det pedagogiske støtteapparatet dersom barn trenger videre utredning.

PPT sin vurdering og forslag til tiltak danner utgangspunkt for hvor store ekstra ressurser som tildeles det enkelte barn- men PPT sine anbefalinger er ikke bindende for skoleetaten.

Dersom du synes du har fått dårlig forklaring på testresultatene, så kan du be om ny time hos PPT slik at du kan få drøftet situasjonen bedre. Det vil ofte være slik at foreldre som er aktive får bedre opplysninger.

Takk for godt og utfyllende svar. Jeg trodde faktisk at skolen var forpliktet til å følge PPT's anbefalinger om ressurser, de har heldigvis stort sett gjort det.

Du er virkelig ganske oppegående til frosk å være :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169896-frosken/#findComment-1117825
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...