Gå til innhold

P-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Yahaya
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på et par ting angående p-piller.

1. Hvor mye koster Yasmin, trionetta og trionol?

2. Hvilken erfaring har dere med p-pille merker som yasmin, trionetta, trionol, osv. ? Hvilken av dem legger man på seg av?

Skrevet

Prisene (og annen informasjon) kan du lese her: http://www.startsiden.no/kategorier/helse/medisin/

(felleskatalogen og medisinhåndboken).

Yasmin er vel de dyreste, de koster 2,50 om dagen.

Alle reagerer ulikt, de fleste bivirkningene (hvis man får noen) kommer ganske fort etter man starter med pillene, og går over etter noen måneder. Man skal derfor ikke ta "pauser" på noen måneder fra pillene, eller slutte uten å snakke med legen om evt andre pilletyper man kan prøve, for å unngå unødvendige bivirkninger (alvorlige og mindre alvorlige).

Dagens piller gir liten vektøkning, men noen kan oppleve litt økt apetitt. Mange begynner med pillene i en periode av livet hvor de uansett ville lagt på seg (pga alderen man er i, eller at man får fast kjæreste og lever annerledes (mer hjemmekos med mat / godterier, spiser det samme som kjæresten som kanskje "tåler" mer osv).

Men noen opplever å samle mer vann i kroppen av p-piller. Yasmin er kjent for å ha få slike bivirkninger, mens andre tåler bedre piller som etterligner syklusen (trionetta, trinordiol osv, som har ulik hormondose i løpet av syklusen). Ingen reagerer likt, det er derfor det finnes ulike typer piller.

Ønsker du å (ofte) kunne utsette eller hoppe over mensen, skal du velge enfase- / monofase-piller (som Yasmin etc), dette er vanskeligere og mer "klønete" med flerfasepiller (som Trionetta osv).

Skrevet

Yasmin:

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 21 stk. kr 225,60, 3 × 28 stk. kr 218,10.

Trionetta:

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 21 stk. kr 98,50, 6 × 21 stk. kr 170,30, 13 × 21 stk. kr 336,60, 3 × 28 stk. kr 100,80, 6 × 28 stk. kr 175,00.

Trinordiol:

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 21 stk. kr 96,60, 13 × 21 stk. kr 328,70, 3 × 28 stk. kr 113,50, 6 × 28 stk. kr 200,40

Alle bivirkninger er individuelle og forandrer seg fra person til person.

Selv ble jeg premenstruell, la på meg ekstremt mye og samlet vann så jeg fikk strekkmerker - og fikk forstyrret menstrasjons-syklusen min for livet av trionetta. Gikk opp 10kg på noen uker.

Av yasmin la jeg knapt på meg 1 kg, men fikk overfølsom mage/tarm av dem. Ingen andre bivirkninger.

Nå bruker jeg p-plaster og har ingen særskilt merkbare bivirkninger.

Yasmin er den som statistisk sett færrest legger på seg av.

Gjest mallet
Skrevet

Yasmin:

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 21 stk. kr 225,60, 3 × 28 stk. kr 218,10.

Trionetta:

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 21 stk. kr 98,50, 6 × 21 stk. kr 170,30, 13 × 21 stk. kr 336,60, 3 × 28 stk. kr 100,80, 6 × 28 stk. kr 175,00.

Trinordiol:

Pakninger og priser: Datopakn.: 3 × 21 stk. kr 96,60, 13 × 21 stk. kr 328,70, 3 × 28 stk. kr 113,50, 6 × 28 stk. kr 200,40

Alle bivirkninger er individuelle og forandrer seg fra person til person.

Selv ble jeg premenstruell, la på meg ekstremt mye og samlet vann så jeg fikk strekkmerker - og fikk forstyrret menstrasjons-syklusen min for livet av trionetta. Gikk opp 10kg på noen uker.

Av yasmin la jeg knapt på meg 1 kg, men fikk overfølsom mage/tarm av dem. Ingen andre bivirkninger.

Nå bruker jeg p-plaster og har ingen særskilt merkbare bivirkninger.

Yasmin er den som statistisk sett færrest legger på seg av.

Jeg hadde ingen særlige bivirkninger av Trionetta. Er veldig fornøyd med den, har brukt den i seks år nå. Jeg har gått opp i vekt mens jeg har brukt den, men det tror jeg har helt andre årsaker :) Og vektøkningen har kommet veldig gradvis i takt med at jeg har spist mer og trimmet mindre. Mensen er blitt mindre kraftig og mens-smertene (som jeg var veldig plaget med) forsvant helt etterhvert.

lalala1365380457
Skrevet

jeg gikk på yasmin og ble så deprimert av de at jeg måtte slutte. begynte å gråte over ingen ting, humørsvigninger dilux.

vet ikke noe om de andre merkene, men jeg holder meg langt unna yasmin.

Skrevet

Jeg hadde ingen særlige bivirkninger av Trionetta. Er veldig fornøyd med den, har brukt den i seks år nå. Jeg har gått opp i vekt mens jeg har brukt den, men det tror jeg har helt andre årsaker :) Og vektøkningen har kommet veldig gradvis i takt med at jeg har spist mer og trimmet mindre. Mensen er blitt mindre kraftig og mens-smertene (som jeg var veldig plaget med) forsvant helt etterhvert.

Hehe, verre med 10kg på 3-4 uker som stort sett var vann. Fikk tatt det meste med vanndrivende på resept. Gikk ned igjen da jeg sluttet.

Skrevet

Det er veldig individuelt om hvordan desse pillene virker!

Alle p-piller jeg noen gang har prøvd har jeg enten blitt syk, tjukk, fått rødflammet hud, osv osv av, unntagen Diane tablettene!

Derfor burker jeg p-sprøyte!

Skrevet

Jeg brukte Yasmin ca ett år uten å få noe særlige bivirkninger. De er litt dyre i forhold til andre merker, men blir jo under hundrelappen i mnd så det stod jeg i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...