Gå til innhold

Depresjon og fysisk aktivitet


Gjest running

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

alt av aktivitet er bra. kikcboksing/loeping/karate/yoga/sykling/svoemming. helst noe hvor du blir skrekkelig fysisk sliten og svett(!). Og gjerne hver dag. (og heller flere oekter enn aa ta alt i paa gang)

(jeg FORBANNER det mennesket som skulle falle for fristelesen til aa sitere meg paa dette!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt av aktivitet er bra. kikcboksing/loeping/karate/yoga/sykling/svoemming. helst noe hvor du blir skrekkelig fysisk sliten og svett(!). Og gjerne hver dag. (og heller flere oekter enn aa ta alt i paa gang)

(jeg FORBANNER det mennesket som skulle falle for fristelesen til aa sitere meg paa dette!!)

helsikkes tastatur

altsaa.. bedre med flere oekter enn en lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dame55

For min del virker kondisjonstrening best, helst jogging. I vinterhalvåret er ikke jogging så lystbetont synes jeg så da har jeg trimsykkelen jeg bruker, etter 20-30 min. sykling tar jeg fram vektene mine. Et par-tre ganger i uka går jeg raske turer, må jo ha litt frisk luft også.

I det hele tatt, det å bruke kroppen, kjenne jeg er sliten og virkelig "gitt noe" etter en joggetur er en god følelse, mange enforfiner blir også frigitt så jeg føler meg veldig bra, både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er best med den treningsformen som er mest lystbetont og som det er størts sannsynlighet for at en grier å gjennomføre regelmesig over tid. Det trenger selvsagt heller ikke å være den samme type trening fra gang til gang.

Doseringen må tilsvare rask gange minimum 30 minutter minimum 4 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er best med den treningsformen som er mest lystbetont og som det er størts sannsynlighet for at en grier å gjennomføre regelmesig over tid. Det trenger selvsagt heller ikke å være den samme type trening fra gang til gang.

Doseringen må tilsvare rask gange minimum 30 minutter minimum 4 ganger i uken.

(*mumler* .lystbetont trening.. finnes det? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frisk luft i lungene

Det er sikkert individuellt.

Jeg har hatt god nytte av å gå ute i skogen, jeg tror kombinasjonen natur, stillhet, jeg føler jeg på en måte går av meg vonde tanker og følelser og lar de bli igjen der i skogen. Jeg går så jeg blir litt svett og andpusten, og jeg merker selv at når jeg tenker på noe som gjør meg sint øker farten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

For meg er det helt klart friluftsliv. En skikkelig tur i fjellet, skauen eller langs sjøen med kamera på slep :). Da blir det mer enn bare trening liksom. Jeg får brukt kroppen samtidig med at jeg kan oppleve noe positivt, ikke bare at jeg blir uvel liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hekt enig i det som tinkerbell sier.Selv trener jeg Taekwon-Do og det er en utrolig god hjelp for meg.Da får jeg ut alle de følelsene som depresjonen innebærer på en positiv måte i stedet for at de skal bli til noe negativt som de altfor lett blir...Jeg har det mye bedre etter trening enn det jeg har før trening fordi da har jeg fått ut en god del ting fra hodet mitt.

Du må prøve å finne noe som du har lyst til å trene og så gir du alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Den beste treningsfomren er en som passer deg, selv gigg jeg på bokseskole etter fastlegens anbefaling, og det førte til resultater, i dag sitter jeg med bronjemerke i boksing, og er stolt over det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dame55

For meg er det helt klart friluftsliv. En skikkelig tur i fjellet, skauen eller langs sjøen med kamera på slep :). Da blir det mer enn bare trening liksom. Jeg får brukt kroppen samtidig med at jeg kan oppleve noe positivt, ikke bare at jeg blir uvel liksom.

I tillegg til det jeg har skrevet et annet sted i denne tråden så må jeg si meg veldig enig i dette med friluftsliv. Her får vi mye på en gang, mosjon på en flott måte, naturen og roen. Det gjør godt for både kropp og sinn.

Kan ikke tenke meg noe bedre enn en tur i fjellet, nyte stillheten og naturen. Vinter som sommer, hver årstid har sin sjarm. Nyoppkjørte skiløyper og er man ekstra heldig kanskje også blå himmel, det er så vakkert da, raste ved skiløypa med kvikk lunsj, appelsin, mat og noe drikke. Om sommeren ha med badetøy og bade i et klart fjellvann med utsikt over fjellheimen.

Dette er flott det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phenomena

Aller best er det å komme seg ut i dagslys og frisk luft. Men for meg er det ganske greit å sette meg på trimsykkelen foran TV'en også. Da går tiden, og etter at CSI er ferdig har jeg det ganske bra med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rutangis netu

Det beste for meg er dans eller trening til musikk

jeg liker.

Ofte setter jeg på noe skikkelig disko og danser for meg selv hjemme. Blir kjempesvett, så det må jo være god trim. Og musikken gjør meg i bedre humør.

Spaserturer i klar luft og helst sol gjør meg også i bedre humør. Bruker også lyslampe. Men glemmer det for ofte dessverre. Men hvis jeg kunne huske å sitte foran den mens jeg leser visa, ville jeg nok ha det enda bedre.

Sosial omgang hjelper også på min depresjon. Men det var vel trening du tenkte på forresten. Jeg har oppdaget at på treningsstudio får jeg begge deler på en gang.Trening og noen å snakke med. De fleste liker å prate bare en tør å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

(*mumler* .lystbetont trening.. finnes det? )

Jada! Går du tur med en venninne og får skravlet en masse, så er jo det lystbetont? Samtidig får en trent. Å gå er god trening. Mye lettere å gå langt når en er to eller flere også. Ta gjerne med ryggsekk og mat, og gå i naturen, så er det enda lettere.

Det beste puffet for å få gått tur, er nok å ha hund. Hund er god for depresjon også. Kanskje kjenner du noen hunder som er hjemme alene på dagtid, som du kan avtale med eierne at du lufter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest running

helsikkes tastatur

altsaa.. bedre med flere oekter enn en lang!

Takk for svar alle sammen!

Ser ut som jeg for tiden trener mer enn nok og jeg merker det er herlig å røre på seg.

Liker å gå tur med venner og familie. Da kan man også snakke om alt mellom himmel og jord og tømme hodet på den måten.

Og så liker jeg å spille ballspill med venner. Det er bare moro liksom. Og så er saltrening til musikk gøy, særleg på treninger der en bokser og sparker (og knuser alskens frustrasjoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! Går du tur med en venninne og får skravlet en masse, så er jo det lystbetont? Samtidig får en trent. Å gå er god trening. Mye lettere å gå langt når en er to eller flere også. Ta gjerne med ryggsekk og mat, og gå i naturen, så er det enda lettere.

Det beste puffet for å få gått tur, er nok å ha hund. Hund er god for depresjon også. Kanskje kjenner du noen hunder som er hjemme alene på dagtid, som du kan avtale med eierne at du lufter?

*flirer*.. nice try darling! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...