Gå til innhold

viktig fra filosofien

Gjest filosofisike uttalelser

Anbefalte innlegg

Gjest filosofisike uttalelser
Skrevet

Jeg er interessert i filosofi og lurer på hva andre synes er viktig som filosofene har sagt?

Noen filosofer som har sagt noe du synes er viktig eller bra, og hvorfor?

Skrevet

Denne forteller meg hvor viktig det er å opne seg:)

"Astronomi tvinger sjelen til å se oppover og fører oss fra denne verden til en annen"

Platon

Skrevet

Cogito ergo sum!

Jeg får ikke strofen fra Descartes ut av hodet jeg... I think, therefore I am.

Gjest tenk på det ofte
Skrevet

Coitus ergo sum!

Jeg knuller altså er jeg til :-)

Skrevet

'Hva er altså sannhet? En bevegelig hær av metaforer, metonymier og antropomorfismer; kort sagt en sum av menneskelige relasjoner, poetisk og retorisk forsterket, som er blitt overført og smykket, og som etter lang bruk nå forekommer folket kanonisk og bindende.'

Nietzsche, Om sannhet og løgn i en utenommoralsk forstand'

Gjest kan du forklare det litt mer?
Skrevet

'Hva er altså sannhet? En bevegelig hær av metaforer, metonymier og antropomorfismer; kort sagt en sum av menneskelige relasjoner, poetisk og retorisk forsterket, som er blitt overført og smykket, og som etter lang bruk nå forekommer folket kanonisk og bindende.'

Nietzsche, Om sannhet og løgn i en utenommoralsk forstand'

kan du forklare det litt mer hva det betyr?

Skrevet

"Quod me nutrit me destruit"

(What nourishes me also destroys me)

Gjest hvorfor kan du forklare
Skrevet

"Quod me nutrit me destruit"

(What nourishes me also destroys me)

hvorfor?forklar?

Skrevet

hvorfor?forklar?

Er dette virkelig noe å forklare?

Gjest tjohooo
Skrevet

Halve greia med filosofi er jo at det skal være en greie som skjer inni hodet ditt, ikke noen fraser som andre mater deg og kort forklarer hva betyr. Meningen faller helt bort.

Les, tenk, forstå og bli klok.

Skrevet

Halve greia med filosofi er jo at det skal være en greie som skjer inni hodet ditt, ikke noen fraser som andre mater deg og kort forklarer hva betyr. Meningen faller helt bort.

Les, tenk, forstå og bli klok.

Likevel er det en viktig del av å tenke selv å forstå hva andre tenker / har tenkt.

"............................"

Gjest tjohooo
Skrevet

Likevel er det en viktig del av å tenke selv å forstå hva andre tenker / har tenkt.

Ja, men poenget var at det holder ikke med noen ordtak på Dol :)

Skrevet

Har sansen for den at vi skal se på hverandre som et mål, og ikke som et redskap. Men jeg husker ikke hvem som sa det... John Stuart Mill?

Skrevet

Ja, men poenget var at det holder ikke med noen ordtak på Dol :)

Selfølgelig ikke - men det kan kanskje være en start :-)

"..........................."

Gjest tjohooo
Skrevet

Selfølgelig ikke - men det kan kanskje være en start :-)

"..........................."

Burde kanskje anbefale den der "Nietzsche for begynnere" og bøker i den der begynnere-serien, enkelt og greit det :D

Skrevet

Burde kanskje anbefale den der "Nietzsche for begynnere" og bøker i den der begynnere-serien, enkelt og greit det :D

Ja, de er sikkert greie å begynne med. Akkurat som "Kafka for nybegynnere", hvis man har problemer med å begynne rett på "Prossessen" :-)

Eller "Sofies Verden" - den er en glimrende innføring i grunntankene til de mest kjente filosofene.

Gjest sluttetesten
Skrevet

Har sansen for den at vi skal se på hverandre som et mål, og ikke som et redskap. Men jeg husker ikke hvem som sa det... John Stuart Mill?

Det kunne det vært, men det er Kant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...