Gjest filosofisike uttalelser Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 Jeg er interessert i filosofi og lurer på hva andre synes er viktig som filosofene har sagt? Noen filosofer som har sagt noe du synes er viktig eller bra, og hvorfor? 0 Siter
Mistera Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 Denne forteller meg hvor viktig det er å opne seg:) "Astronomi tvinger sjelen til å se oppover og fører oss fra denne verden til en annen" Platon 0 Siter
Line Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 Cogito ergo sum! Jeg får ikke strofen fra Descartes ut av hodet jeg... I think, therefore I am. 0 Siter
Gjest tenk på det ofte Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 Coitus ergo sum! Jeg knuller altså er jeg til :-) 0 Siter
favn Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 'Hva er altså sannhet? En bevegelig hær av metaforer, metonymier og antropomorfismer; kort sagt en sum av menneskelige relasjoner, poetisk og retorisk forsterket, som er blitt overført og smykket, og som etter lang bruk nå forekommer folket kanonisk og bindende.' Nietzsche, Om sannhet og løgn i en utenommoralsk forstand' 0 Siter
Gjest kan du forklare det litt mer? Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 'Hva er altså sannhet? En bevegelig hær av metaforer, metonymier og antropomorfismer; kort sagt en sum av menneskelige relasjoner, poetisk og retorisk forsterket, som er blitt overført og smykket, og som etter lang bruk nå forekommer folket kanonisk og bindende.' Nietzsche, Om sannhet og løgn i en utenommoralsk forstand' kan du forklare det litt mer hva det betyr? 0 Siter
Velouria Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 "Quod me nutrit me destruit" (What nourishes me also destroys me) 0 Siter
Gjest hvorfor kan du forklare Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 "Quod me nutrit me destruit" (What nourishes me also destroys me) hvorfor?forklar? 0 Siter
Velouria Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 hvorfor?forklar? Er dette virkelig noe å forklare? 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Halve greia med filosofi er jo at det skal være en greie som skjer inni hodet ditt, ikke noen fraser som andre mater deg og kort forklarer hva betyr. Meningen faller helt bort. Les, tenk, forstå og bli klok. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Halve greia med filosofi er jo at det skal være en greie som skjer inni hodet ditt, ikke noen fraser som andre mater deg og kort forklarer hva betyr. Meningen faller helt bort. Les, tenk, forstå og bli klok. Likevel er det en viktig del av å tenke selv å forstå hva andre tenker / har tenkt. "............................" 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Likevel er det en viktig del av å tenke selv å forstå hva andre tenker / har tenkt. "............................" Ja, men poenget var at det holder ikke med noen ordtak på Dol 0 Siter
musikeren Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Har sansen for den at vi skal se på hverandre som et mål, og ikke som et redskap. Men jeg husker ikke hvem som sa det... John Stuart Mill? 0 Siter
Prozak Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Ja, men poenget var at det holder ikke med noen ordtak på Dol Selfølgelig ikke - men det kan kanskje være en start :-) "..........................." 0 Siter
Gjest tjohooo Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Selfølgelig ikke - men det kan kanskje være en start :-) "..........................." Burde kanskje anbefale den der "Nietzsche for begynnere" og bøker i den der begynnere-serien, enkelt og greit det 0 Siter
Prozak Skrevet 10. januar 2005 Skrevet 10. januar 2005 Burde kanskje anbefale den der "Nietzsche for begynnere" og bøker i den der begynnere-serien, enkelt og greit det Ja, de er sikkert greie å begynne med. Akkurat som "Kafka for nybegynnere", hvis man har problemer med å begynne rett på "Prossessen" :-) Eller "Sofies Verden" - den er en glimrende innføring i grunntankene til de mest kjente filosofene. "............................" 0 Siter
Gjest sluttetesten Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Har sansen for den at vi skal se på hverandre som et mål, og ikke som et redskap. Men jeg husker ikke hvem som sa det... John Stuart Mill? Det kunne det vært, men det er Kant. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.