Gå til innhold

Hyklersk

Anbefalte innlegg

Gjest Call me Al
Skrevet

Synes alt oppstyret rundt flodbølgekatastrofen begynner å få uverdige og hyklerske proporsjoner. Det dør faktisk hundrevis(tusenvis?) av barn av sult hver dag andre steder på kloden, og har gjort det i mange, mange år. Hva med å sette inn noen ressurser der?

De samme som går forbi en livløs fyllik på gata, eller som snakker nedsettende om innvandrerkvinners sugerør i statskassa, er nå de som ivrer mest i å gi penger.

Synes media også går over alle grenser. Fråtsing i andres ulykke. Og hva med de som vil gi en prosent av oljefondet? Skal vi gi i samme forhold til alle andre som lider?

Penger kan heller ikke løse alt. Det hjelper ikke med all verdens penger og nødmateriell når en ikke får distribuert det videre. En del trenger å komme seg ned på jorda.

Føler med alle og enhver som har mista noen de er glad i. Det må være forferdelig. Men mye av det jeg ser nå synes jeg er uverdig og hyklersk. Men det er selvfølgelig fint at det kommer inn penger.

Gjest tjohooo
Skrevet

Enig.

Og hvor mye hadde vi brydd oss dersom nordmenn ikke var blant de rammede?

Gjest surreal
Skrevet

Enig.

Og hvor mye hadde vi brydd oss dersom nordmenn ikke var blant de rammede?

sannsynligvis svært lite! :(

Skrevet

Mange ting kunne vært bedre. FOlk flest kunne vært flinkere til å bry seg ellers også, og ikke bare i tilfeller som dette. Men det blir jo ikke bedre om man slutter å bry seg nå. Om man modererte giverviljen i dette tilfellet så er det heller tvilsomt om den hadde blitt brukt på andre ting til vanlig i stedet. Uansett hvordan man sammenligner, så er det i det minste bedre å bry seg i noen tilfeller enn ikke å bry seg i det hele tatt.

"........................."

Gjest Call me Al
Skrevet

Mange ting kunne vært bedre. FOlk flest kunne vært flinkere til å bry seg ellers også, og ikke bare i tilfeller som dette. Men det blir jo ikke bedre om man slutter å bry seg nå. Om man modererte giverviljen i dette tilfellet så er det heller tvilsomt om den hadde blitt brukt på andre ting til vanlig i stedet. Uansett hvordan man sammenligner, så er det i det minste bedre å bry seg i noen tilfeller enn ikke å bry seg i det hele tatt.

"........................."

Du har rett i det. Som jeg sier, fint det kommer inn penger.

Men jeg liker fremdeles ikke hykleri, og det å fråtse i andre folks ulykke.

Gjest flomlei
Skrevet

Enig, det begynner å bli kvalmende og får den motsatte effekt at en blir immun etterhvert.

Skrevet

Du har rett i det. Som jeg sier, fint det kommer inn penger.

Men jeg liker fremdeles ikke hykleri, og det å fråtse i andre folks ulykke.

Nei, men å fråtse i andres ulykke (bl.a) er jo tabloidenes funksjon - desverre. Men det er ikke dermed sagt at det alltid er feil å tjene penger på å skildre slikt - selv om det man skildrer er grusomt.

".........................."

Gjest Call me Al
Skrevet

Nei, men å fråtse i andres ulykke (bl.a) er jo tabloidenes funksjon - desverre. Men det er ikke dermed sagt at det alltid er feil å tjene penger på å skildre slikt - selv om det man skildrer er grusomt.

".........................."

Neida. Men det er en balanse mellom på den ene sida å skildre og informere, si noe om hvordan verden faktisk er, og på den andre sida enten å spekulere i hva som selger, eller å lage sensasjonsskriverier og gjøre tragiske hendelser om til underholdning.

Skrevet

Neida. Men det er en balanse mellom på den ene sida å skildre og informere, si noe om hvordan verden faktisk er, og på den andre sida enten å spekulere i hva som selger, eller å lage sensasjonsskriverier og gjøre tragiske hendelser om til underholdning.

"eller å lage sensasjonsskriverier og gjøre tragiske hendelser om til underholdning."

Ett ord: tabloidpressen.

"............................."

Gjest Call me Al
Skrevet

"eller å lage sensasjonsskriverier og gjøre tragiske hendelser om til underholdning."

Ett ord: tabloidpressen.

"............................."

Nettopp.

Men som du sier, til og med tabloidpressen kan gjøre noe godt. Og i visse tilfeller er det de skriver berettiget. Så kan en spørre seg: Hvor viktig er motivet som ligger bak? Ikke så veldig viktig kanskje. Men nok til at det provoserer meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...