Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en mann på 30 år. Har fått smerter i skuldrene, uten at jeg har noen forklaring på dette. Begynte for rundt 3 måneder siden, og smertene har vært tiltagende. Jeg er høyrehendt og har eller normal kroppsbygning og riktig forhold mellom høyde og vekt. Nærmere beskrivelse: Smerte er verst ved strak arm der jeg må ha armen ut til siden eller spesielt tilsiden og bakover. Kjennes på meg ut som smertene sitter i selve leddet mellom arm og skulder. Klart mest smertefult på venstre side. Etterhvert noe smerte på høyre side også. En øvelse som er spesielt smertefull er likevel å måkke snø med snøskufle (belastning av skulderen) Har hele livet trenet på helsestudio med bare 1 til 2 ganger pr. uke. På grunn av smertene har jeg nå hatt ett oppholdt siden november uten at det har blitt bedre. Mener selv jeg trener riktig uten spesielt stor belastning. Den siste tiden har jeg også hatt noe (milde) smerte i venste hofteledd også. I yrke mitt jobber jeg på kontor ved datamaskin.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Høres ut som du har fått en senebetennelse eller slimposebetennelse i skuldrene. kan ha kommet etter jobbing med armen i den posisjonen du nevner, da kommer nevnte strukturer i klem. Synes du skal be om en grundig sjekk hos legen din, inkludert blodprøver mtp leddsykdommer. Sannsynligvis kan en fysioterapeut hjelpe deg med dyp tverrmassasje dersom det er senebetennelser. Dersom det er slimposebetennelser kan cortison-injekjon hjelpe svært godt. Muligens bør du få tilrettelagt et styrketreningsprogram som trener muskulatur på baksiden av skuldrene. Du bør også ha nakketrening, med øvelser du kan bruke i jobb-hverdagen. Mange skulderplager skriver seg fra nakken. Mange som trener på institutt blir uforholdsmessig sterke på fremsiden. Dette kan gi litt skjev sentrering av skulderleddet, og dermed trangere forhold for senene som skal passere over leddet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...