Gå til innhold

Typisk mannfolk?

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg gir opp
Skrevet

Jeg gir opp å tro at min mann noen gang vil bli flink til barnestell og husarbeid.

Om jeg har vært borte så kler og vasker han ikke ungene ordentlig. Babyen har masse grøt i ansiktet etter mating. Han tørker ikke bort. Han tar på klær som er flekkete som han selv har lagt bort. Ser ikke når ungen trenger rene klær. Når han skal hjelpe eldstemann med påkledning ender det en del ganger i skriking fordi han ikke greier å ta på en genser som er noe trang i halsen (stort hode). Jeg har prøvd flere ganger å vise han en måte som ikke gjør vondt men det går aldri inn.

Når han skal gjøre husarbeid er det også bare slurv. Ingenting bli gjort ferdig eller ordentlig. Vaske gul er jo bare en vits om han skal gjøre det. Skulle nesten tro han var dum men han har en høy utdannelse med en høy stilling.

Jeg gir opp snart å be ham om hjelp like greit å gjøre ting selv enn at det skal bli sånne irritasjoner. Min veninne sier at dette er typisk mannfolk. Er det det?

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

77

• Spirello

12

• Ade|ina

7

• Babette

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Personlig har jeg aldri møtt en så hjelpeløs mann som du beskriver. Vil gjette på at de fleste menn er ikke så "fraværende".

Han må kanskje bare øve seg ;-)?

Skrevet

Har ingen barn ennå, men en på vei..så vet ikke hvordan gubben min er i forhold til barnestell. Men han er flink til husarbeid, men hender han slurver ja... Eks: jeg bruker 2 timer på å vaske badet, han bruker 15 min. Han vasker ikke gulvet engang! Slitsomt å vaske og rydde etter de liksom har gjort det ja.. Er latskap og lite intersse tror jeg. de driter i om det blir igjen litt lort, det er ikke så nøye liksom..

At mannen din ikke klarer å kle på ungen uten skrik og ikke tørker bort grøt synes jeg var verre enn litt småslurv! DET hadde jeg ikke akseptert.. Han må da skjønne at det ikke går an selv???

Gjest neineinei
Skrevet

Mannen din må skjerpe seg !!!!Her er det ikke snakk om å ikke kunne.Han er direkte slurvete og det er bare å terpe, terpe, terpe.......Hadde aldri godtatt det.

Gjest Jeg gir opp
Skrevet

Mannen din må skjerpe seg !!!!Her er det ikke snakk om å ikke kunne.Han er direkte slurvete og det er bare å terpe, terpe, terpe.......Hadde aldri godtatt det.

Har prøvd i flere år men det skjer svært liten forbedring. Vet ikke om det kommer av at han aldri måtte gjøre noe hjemme som barn. Moren hans har alltid dullet og dallet med ham og hun vasket klærne hans lenge etter han flyttet hjemmefra. Egentlig er han snill på mange måter men dette gjør forholdet vårt dårlig.

Gjest tonjeanette
Skrevet

Har prøvd i flere år men det skjer svært liten forbedring. Vet ikke om det kommer av at han aldri måtte gjøre noe hjemme som barn. Moren hans har alltid dullet og dallet med ham og hun vasket klærne hans lenge etter han flyttet hjemmefra. Egentlig er han snill på mange måter men dette gjør forholdet vårt dårlig.

Da er det på tide at han lærer.Du får starte i det små.Men still krav, han er voksen og du er ikke mamman !

Gjest jada, jeg vet
Skrevet

Jeg må bare kommentere noe. At han har høy utdannelse betyr ikke at han er smart og ikke dum. Skoleflink er han sikkert, det betyr ikke at han er så lur når han må tenke selv. Kanskje du kan skrive opp regler og sånt, så kan han lese seg til svarene.

Gjest Jeg gir opp
Skrevet

Jeg må bare kommentere noe. At han har høy utdannelse betyr ikke at han er smart og ikke dum. Skoleflink er han sikkert, det betyr ikke at han er så lur når han må tenke selv. Kanskje du kan skrive opp regler og sånt, så kan han lese seg til svarene.

Han var et geni på skolen. Halve vinemålet var seksere og resten femmere. Men tror nok han er rett og slett dum på sånne praktiske gjøremål.

Skrevet

Han var et geni på skolen. Halve vinemålet var seksere og resten femmere. Men tror nok han er rett og slett dum på sånne praktiske gjøremål.

Du skriver: "Men tror nok han er rett og slett dum på sånne praktiske gjøremål."

Isåfall har det vel intet å gjøre med hvorvidt han er mann eller kvinne?

Med vennlig hilsen

Gjest Jeg gir opp
Skrevet

Har ingen barn ennå, men en på vei..så vet ikke hvordan gubben min er i forhold til barnestell. Men han er flink til husarbeid, men hender han slurver ja... Eks: jeg bruker 2 timer på å vaske badet, han bruker 15 min. Han vasker ikke gulvet engang! Slitsomt å vaske og rydde etter de liksom har gjort det ja.. Er latskap og lite intersse tror jeg. de driter i om det blir igjen litt lort, det er ikke så nøye liksom..

At mannen din ikke klarer å kle på ungen uten skrik og ikke tørker bort grøt synes jeg var verre enn litt småslurv! DET hadde jeg ikke akseptert.. Han må da skjønne at det ikke går an selv???

Den eldste er ofte veldig sint på faren når faren skal hjelpe. Skjønner ham godt. Skal han dusje ham er det ofte hyl og skrik p.g.a han får såpe i øynene. Helt rolig når jeg hjelper ham.

Skrevet

Siden har har høy utdannelse og høy stilling så klarer han en del her i livet, ergo han er ikke utviklingshemmet på noe vis. Han slurver rett og slett fordi han ikke er interessert, kanskje fordi dette har alltid vært ordnet opp for han og han gjør det med halve tanken og synes ikke dette er viktig. Jeg tviler på at han liker at ungene hans går skitne i barnehage eller skole, men han vet at du sørger for at det ikke skjer. Jeg tror ikke at han liker at alt går over stokk og stein, men han vet at du ordner opp som moren hans gjorde før deg.

Dette er meget typisk ja, typisk mannfolk og typisk oss kvinner. Jeg slet med slike irritasjoner som du gjør i over tyve år, da ble jeg skilt. Jeg har ikke patent løsning her, men dere må søke hjelp. Og han må være enig i det. Eller dere må snakke sammen, seriøst hvor han hører på deg og du på han. Jeg lykkedes ikke, men håper virkelig at du kommer til å gjøre det.

Skrevet

Du skriver: "Men tror nok han er rett og slett dum på sånne praktiske gjøremål."

Isåfall har det vel intet å gjøre med hvorvidt han er mann eller kvinne?

Med vennlig hilsen

Det har med kjønnsrollemønster å gjøre.

Skrevet

Den eldste er ofte veldig sint på faren når faren skal hjelpe. Skjønner ham godt. Skal han dusje ham er det ofte hyl og skrik p.g.a han får såpe i øynene. Helt rolig når jeg hjelper ham.

Da blir du den snille og han den slemme og det er ikke noe bra.

Skrevet

2 timer på å vaske badet?

Hm, jeg bruker to timer på hele huset. Tre etasjer, støvsuging, vaske gulv og vaske på to bad og et toalett. Og det er _ikke_ skittent her, det blir helt rent.

Så det med tiden er ikke avgjørende.

Bare et lite apropos ;)

Skrevet

Det har med kjønnsrollemønster å gjøre.

Hei,

Enig i at det kan ha det; alternativt kan det bare være at han er uenig i hvor rene klærene behøver å være, og hvor rene gulvene behøver å være. Det *kan* være kjønnsrolle basert, men det kan også være at han mener at slike ting er bagateller.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Jeg gir opp snart å be ham om hjelp"

Jeg synes alltid det er interessant når kvinner snakker om menn som "hjelper til" med husarbeid og egne unger.

Det sier ganske mye om hvordan rollene er definert i hjemmet.

Mannen din ser vel på denslags oppgaver som primært din jobb, derfor har han heller ikke interesse nok til å gjøre det skikkelig. Han vet jo at du ordner det for ham uansett.

At han ikke klarer, er tulball. Det handler utelukkende om å gidde.

Skrevet

Hei,

Du spiller jo rett inn i "kjønnsrollemønster-spillet" - ser du ikke det?

Du ser på det som "din oppgave å oppdra mannen til å hjelpe hjemme", og han skal gjøre det til din standard.

Hvem er det som bestemmer om klærene er rene nok? Hvem er det som bestemmer om gulvene er rene nok?

Selvsagt bør han hjelpe til 50% hjemme når begge er i jobb, men da har jo han like stor rett til å bestemme hva som er husarbeid, og hvor ofte det må gjøres?

Med vennlig hilsen

Gjest Karikruskakli.
Skrevet

Vi har vært sammen i 15 år, men har sluttet å irritere meg.Jeg orker ikke mase, man kommer ingen vei med det allikevel.

Jeg synes du skal fokusere på hva som er positivt med mannen din, og prøve finne løsninger, som kan hjelpe deg. Vaskehjelp, gå ned i stilling el.

Isteden for å irritere seg så mye, at det ender med skilsmisse er leit.

Dumt å skilles på grunn av en slik filleting.

Prøv heller å finn alternative løsninger, så du ikke sliter deg ut.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Hei,

Du spiller jo rett inn i "kjønnsrollemønster-spillet" - ser du ikke det?

Du ser på det som "din oppgave å oppdra mannen til å hjelpe hjemme", og han skal gjøre det til din standard.

Hvem er det som bestemmer om klærene er rene nok? Hvem er det som bestemmer om gulvene er rene nok?

Selvsagt bør han hjelpe til 50% hjemme når begge er i jobb, men da har jo han like stor rett til å bestemme hva som er husarbeid, og hvor ofte det må gjøres?

Med vennlig hilsen

Du har selvfølgelig rett.

Men det der er så mye lettere sagt enn gjort.

Jeg hadde aldri orket å leve i det grisehuset som hadde vært her da.

Skrevet

Kanskje han har oppdaget at du er snar til å ta over når han ikke gjør ting på din måte?

1) Forklar denne mannen at han ikke hjelper deg, han har et selvstendig ansvar for famliebedriften dere to skal drive sammen.

2) Lær deg å godta at han gjør ting annerledes enn det du gjør.

3) Ikke kjeft for alt han gjør.

4) Det er ingen katastrofe om klærne ikke er skinnende ren til enhver tid. Dere kan kanskje bli enig om hvor skitne klær skal ligge og hvor rene klær er sånn at han ikke tar feil?

5) sett dere ned og planlegg, skriv ned hvilke plikter du har og hvilke plikter han har i huset, lag f.eks. en ukeplan eller en månedsplan. Ikke la tilfeldighetene og humør råde her, det må være avtalt på forhånd.

Er noen av dere misfornøyd med tingenes tilstand, ta det opp på en skikkelig måte uten å belære, kjefte og smelle, snakk rolig og saklig som voksne mennesker. Husk at han også er voksen selv om du innimellom ikke tror det helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...