Gå til innhold

Typisk mannfolk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Greit, men da bør man fokusere på diskusjonen "hvor skittent er akseptabelt?", og ikke "han/hun vil ikke gjøre som jeg mener".

Når den ene part setter seg om som den som skal definere "hvor rent er rent", så har vedkommende allerede utropt seg til "sjef for husarbeidet", og kan ikke klage hvis den andre parten ikke vil være med. (Dette gjelder selvsagt uansett kjønn.)

Med vennlig hilsen

Gjelder det da også med det typiske spørsmålet om doringen er nede eller ikke? Hvorfor synes menn at det er greit å forvente at damene tar det ned etter dem, fordi de er så slitne av å ta det opp og så måtte styre tissen sin etterpå?

• Svar 301
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

77

• Spirello

12

• Ade|ina

7

• Babette

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun synes jo at hun kan bestemme hva som er rent; hvorfor er hennes mening om dette viktigere enn hans?

Og hvorfor skal moren være "mer følsom" enn faren?

Med vennlig hilsen

Moren skal ikke være mer følsom enn faren, men det er et faktum at det er ganske ofte slik.

I dette tilfellet i hovedinnlegget har jeg følelsen av at han ikke har bestemt seg for at han vil ha klærne til barna skitne. Jeg tror heller at han ikke tar ansvar siden han vet at hun gjør det. Hvis hun hadde forsvunnet helt hadde han kanskje måttet velge standard, og hva hadde han valgt da?

Skrevet

Og det blir vanskelig hvis den ene parten synes ikke det er viktig med rene gulv (ofte mannen), mens alle andre gjerne vil ha dem rene.

Når et menneske synker for langt i sin egen møkk kommer samfunnet inn og tar over. Hvem skal bestemme hvor grensen går der? Barn blir tatt fra foreldrene sine som ikke greier å vaske og stelle dem, et sted går grensen og det er ikke riktig at damer skal senke standarden for å gi mannen 'fri'.

er det noen som påstår at ungene er så skitne at det er omsorgssvikt?

Når to mennesker bor sammen (selv om det er to kvinner eller to menn, eller en av hver) så er det naturlig at de er uenige om hvor rent det skal være.

Det er ikke derved gitt at "den renste" har rett.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gjelder det da også med det typiske spørsmålet om doringen er nede eller ikke? Hvorfor synes menn at det er greit å forvente at damene tar det ned etter dem, fordi de er så slitne av å ta det opp og så måtte styre tissen sin etterpå?

Jeg må innrømme at jeg aldri tenker mye på do-ring problematikken, og jeg tror ikke min samboer har ofret den en tanke heller.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er mest på snartmamma.. alt ser vel ut foreløpig, men lurer fælt på om det faktisk er liv da, men får jo håpe det... så jo nurket 8+4 på UL.. Er 10+0 i morra og skal på min første kontroll.. ikke blødd noe mer, men er skikkelig tappa for energi.. sov til kl. 16 på fredag, orka ikke gå på jobb. tror det er pga lavt blodtrykk og mulig lite jern...

Men ellers er formen tipp topp! ; ) Takk for det, din da? Skal du til lege? Skjønner godt frustrasjonen din..

*blander meg inn i andres tråder*

Tar du jerntilskudd? Jeg hadde tomme jernlagre under mitt siste svangerskal og var fullstendig utmatta og tappa for energi akkurt slik du beskriver. Etter at jeg begynte med jerntilskudd, tok det utrolig kort tid før jeg merka bedring. :)

Skrevet

Når to mennesker bor sammen (selv om det er to kvinner eller to menn, eller en av hver) så er det naturlig at de er uenige om hvor rent det skal være.

Med vennlig hilsen

Det er ikke ofte det er uenigheter om hvor rent det skal være. Det er bare slik at automatisk tar damene ansvaret for å ha det rent, og mannen tar ikke standpunkt til det. Har ikke møtt mange som har en gjennomtenkt diskusjon om standarden, og vanligvis kommer slike krangler på toppen av andre ting. Dette er det enkleste å sette ord på av irritasjonen i et ekteskap, det er min egen erfaring.

Skrevet

Moren skal ikke være mer følsom enn faren, men det er et faktum at det er ganske ofte slik.

I dette tilfellet i hovedinnlegget har jeg følelsen av at han ikke har bestemt seg for at han vil ha klærne til barna skitne. Jeg tror heller at han ikke tar ansvar siden han vet at hun gjør det. Hvis hun hadde forsvunnet helt hadde han kanskje måttet velge standard, og hva hadde han valgt da?

Men dette er jo en helt naturlig konsekvens når den ene personen utroper seg selv til "renhetsautoritet". Da må vedkommende også akseptere at den andre personen sier: "OK - det er åpenbart din sfære."

Den ene personen kan ikke først bestemme "hvor rent er rent", for så å kritisere den andre (som ikke har bestemt) for ikke å leve opp til den første personens standard.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg aldri tenker mye på do-ring problematikken, og jeg tror ikke min samboer har ofret den en tanke heller.

Med vennlig hilsen

Det er ganske mange som har denne problematikken, og jeg synes det er deilig å bo bare kvinner i leiligheten og aldri komme til doringen oppe.

Skrevet

Men dette er jo en helt naturlig konsekvens når den ene personen utroper seg selv til "renhetsautoritet". Da må vedkommende også akseptere at den andre personen sier: "OK - det er åpenbart din sfære."

Den ene personen kan ikke først bestemme "hvor rent er rent", for så å kritisere den andre (som ikke har bestemt) for ikke å leve opp til den første personens standard.

Med vennlig hilsen

Det er fornuftig og greit, men virkeligheten er bare slik. Ingen har påberopt seg noe, dette skjer i våre tider som er urolige. Det var aldri noen diskusjon mellom foreldrene mine om slike ting siden det hadde klar arbeidsfordeling. Vi vil ikke ha det slik i dag.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er riktig, men det finnes en grense som bebba sier.

Mannen min fikk prøve seg i flere uker, da jeg lå innlagt på sykehus med nr.3.

Jadda, du skulle sett. Enhver måtte ha skjønt at grensen var oversteget for lengst.

Når han en skjelden gang leverer minstemor i barnehagen, er det ikke så farlig om den ene sokken er rød og den andre er blå.At håret henger og slenger ned i øynene er heller ikke så farlig. Skulle hun ha kommet slik hver dag, så ville noen ha reagert til slutt.

Men altså, nå skal jeg ikke klage for mye her, for han er veldig flink med dem på andre måter.

Skrevet

Det er ikke ofte det er uenigheter om hvor rent det skal være. Det er bare slik at automatisk tar damene ansvaret for å ha det rent, og mannen tar ikke standpunkt til det. Har ikke møtt mange som har en gjennomtenkt diskusjon om standarden, og vanligvis kommer slike krangler på toppen av andre ting. Dette er det enkleste å sette ord på av irritasjonen i et ekteskap, det er min egen erfaring.

Jo, men hvis "damen" har tatt ansvaret, så har hun nettopp tatt ansvaret. Da kan hun begripeligvis ikke klage over at han ikke har gjort det.

Jeg er forsåvidt enig i at det ofte er damene som gjør det, men det er irrelevant i denne diskusjonen; det kunne like gjerne vært omvendt, og/eller samme diskusjon mellom to homofile.

Poenget er at hvis man utroper seg selv til "sjef" innen et område, så får man ofte være det. På godt eller vondt.

Med vennlig hilsen

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Hadde jeg hatt så små problemer, skulle ihvertfall jeg vært sjeleglad. Akkurat sånne bagateller har jeg aldri tenkt over.

Skrevet

Det er riktig, men det finnes en grense som bebba sier.

Mannen min fikk prøve seg i flere uker, da jeg lå innlagt på sykehus med nr.3.

Jadda, du skulle sett. Enhver måtte ha skjønt at grensen var oversteget for lengst.

Når han en skjelden gang leverer minstemor i barnehagen, er det ikke så farlig om den ene sokken er rød og den andre er blå.At håret henger og slenger ned i øynene er heller ikke så farlig. Skulle hun ha kommet slik hver dag, så ville noen ha reagert til slutt.

Men altså, nå skal jeg ikke klage for mye her, for han er veldig flink med dem på andre måter.

Men hun får vel neppe varig mén av å ha forskjellig farge sokker på?

Jeg blir kritisert opp, ned og i mente fordi jeg er feminist (= for likestilling), men dette er faktisk ikke et likestillings-problem (i utgangspunktet), men et problem om uenighet om "hvor rent er rent".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ganske mange som har denne problematikken, og jeg synes det er deilig å bo bare kvinner i leiligheten og aldri komme til doringen oppe.

Er det verre for deg å komme til do-ringen oppe enn for en mann å komme til do-ringen nede?

Med vennlig hilsen

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Oj oj.

Gjest dudass
Skrevet

JAAAAAAAAAAAAAAA! Er skikkelig irritert på mitt mannfolk akkurat nå...

Skrevet

Det er fornuftig og greit, men virkeligheten er bare slik. Ingen har påberopt seg noe, dette skjer i våre tider som er urolige. Det var aldri noen diskusjon mellom foreldrene mine om slike ting siden det hadde klar arbeidsfordeling. Vi vil ikke ha det slik i dag.

Nei, men man får det slik hvis man utroper seg til "renholdsekspert" - uansett om det er mannen eller kvinnen som gjør det.

Samme som hvis jeg skulle påberope meg alt vedr. bilen. Da ville selvsagt min samboer følt at det overhodet ikke var hennes ansvar.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har en mann som er kjempeflink til å gjøre det meste i huset. Det hender så klart han gjør ting på en måte jeg ikke ville gjort, men jeg gjør ofte også ting han ikke ville gjort på min måte.

Er sjeleglad for at jeg har en mann som er flink i huset, og det kunne ikke falle meg inn å være sur fordi han ikke gjør alt på min måte. Passer meg godt for å ikke kritisere ham for måten han gjør ting, selv om jeg av og til prøver å si det på en litt fin måte. Det er jo mye viktigere at han er flink hjemme, enn at det ikke blir på min måte. Han har jo like stor rett som meg på å bestemme hvordan vi skal gjøre ting i huset.

Gjest ingen skilsmissegrunn
Skrevet

Er det verre for deg å komme til do-ringen oppe enn for en mann å komme til do-ringen nede?

Med vennlig hilsen

Selv om jeg er mann, ser jeg at badet ser penere og mer innbydende ut med doringen nede. Nå har jeg drevet i rørlegger / sanitær-bransjen, men jeg tror de fleste er enige i det, egentlig.

Og vi menn bruker jo daglig toalettet med ringen nede også, når vi driter. Så det er flere grunner til at det greieste er at ringen ligger nede.

Uten at det dermed er et (stort) problem at den står oppe innimellom.

Skrevet

Vasker man inni vaskemaskinen?

Har jeg aldri gjort...

Din uansvarlige, uanstendige, skitne, barnemishandlende, uhygieniske, umoralske, krigshissende og upatriotiske latsabb!

Så det så!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...