Gå til innhold

Forlate redet - hvordan

Anbefalte innlegg

Gjest vil flytte
Skrevet

Jeg går på videregående skole, 3. året, og bor hjemme med foreldrene mine. Nå vil jeg gjerne flytte, men får jeg borteboerstipend fra skolen hvis jeg flytter uten noen spesiell grunn?

Også lurte jeg på om det er sant at det er lurere å kjøpe en leilighet enn å leie, fordi jeg kan selge den etterpå og få igjen mer penger? Må jo ta opp stort lån da, så jeg er litt usikker på det..Hvem skal jeg i tilfelle henvende meg til? Har veldig liten peiling på alt sånt.

Noen som har erfaringer med dette?

Skrevet

Snakk med foreldrene dine og få råd hos dem. Ja hvis du kan finansierere en leilighet så lønner det seg. Det kan du ikke hvis du studerer, men hvis foreldrene dine hjelper deg så kan du. Du behøver ikke å oppgi noen grunn hvis du flytter hjemmefra og søker borteboerstipend.

Gjest ja, det lønner seg
Skrevet

Selvfølgelig lønner det seg mer å kjøpe enn å leie, for leipengene taper du, mens lån pengene får du noe igjen for, så hvis du har råd, kjøp, men du må ha startkapital. Begynn å spar i BSU og få deg jobb på siden av.... ;) Du greier ikke å leve av bare borteboerstipend...

Skrevet

Snakk med foreldrene dine og få råd hos dem. Ja hvis du kan finansierere en leilighet så lønner det seg. Det kan du ikke hvis du studerer, men hvis foreldrene dine hjelper deg så kan du. Du behøver ikke å oppgi noen grunn hvis du flytter hjemmefra og søker borteboerstipend.

Tror ikke jeg som forelder hadde finansiert en bolig for en 18-19 åring uten inntekt :-)

Men det kommer selfølgelig an på foreldrene.

"..........................."

Skrevet

Med mindre du har foreldre som kan kjøpe en bolig som du leier av dem, eller lignende ordninger, så er kjøp av bolig utelukket når man er 18-19 år og student. Men det er da heller ikke vanlig å kunne kjøpe bolig i den alderen. De aller fleste er nødt til å leie før de har mulighet til å eie.

"........................."

Gjest sier du det? jaha
Skrevet

Tror ikke jeg som forelder hadde finansiert en bolig for en 18-19 åring uten inntekt :-)

Hvorfor ikke, hvis foreldre har råd til kjøpe bolig til ungen? alle vil da det beste for barnet sitt, og hvis noen greier å finansiere bolig til barnet slik at det står uten lån til slutt, så sier jeg go for it!

Skrevet

Hvorfor ikke, hvis foreldre har råd til kjøpe bolig til ungen? alle vil da det beste for barnet sitt, og hvis noen greier å finansiere bolig til barnet slik at det står uten lån til slutt, så sier jeg go for it!

Hvorfor skal de unge få alt oppi hendene i dag? De lærer jo aldri pengevett på den måten. Man skal jobbe for å få penger og på den måten lærer man at man må spare og at man faktisk ikke kan få alt man ønsker seg.

Mener jeg da.

Skrevet

Hva var det jeg sa, da? At det ikke lar seg gjøre med mindre man har foreldre som kan gjøre det for en. Sa jeg noe om at man ikke skulle gjøre det?

Gjest sier du det? jaha
Skrevet

Hva var det jeg sa, da? At det ikke lar seg gjøre med mindre man har foreldre som kan gjøre det for en. Sa jeg noe om at man ikke skulle gjøre det?

"Tror ikke jeg som forelder hadde finansiert en bolig for en 18-19 åring uten inntekt :-)"

Det sa du! Så du hadde ikke kjøpt en bolig til ungen din, som ikke har en jobb?

Gjest sier du det? jaha
Skrevet

Hvorfor skal de unge få alt oppi hendene i dag? De lærer jo aldri pengevett på den måten. Man skal jobbe for å få penger og på den måten lærer man at man må spare og at man faktisk ikke kan få alt man ønsker seg.

Mener jeg da.

Hvis foreldrene har råd til det hvorfor ikke gi barna det de kan, så de slipper å slite selv? Hva annet skal de gjøre med pengene? Ikke det at de skal gi barna alt de peker på, men hvis de klarer å finansiere en bolig, så har barnet i alle fall en ting å begynne med, slik at det blir lettere å klare seg senere, på egen hånd.

Skrevet

"Tror ikke jeg som forelder hadde finansiert en bolig for en 18-19 åring uten inntekt :-)"

At man selv ikke ville gjort det, betyr ikke det samme som at man synes andre bør la være.

Skrevet

For det første så hadde jeg neppe hatt råd til det. For det andre - hvorfor skulle vedkommende tenåring FÅ en bolig uten å måtte betale for det? Og hvis det er snakk om å kausjonere eller leie bort til avkommet sitt - hvordan skal avkommet betale noe når det ikke har jobb?

Gjest leie er helt greit
Skrevet

Det er mange fordeler med å leie også, og det er leietakers marked nå, så det syns jeg du skal gjøre de første årene. Er du student, kan du jo søke om studentbolig.

Men hvis du klarer å holde ut hjemme til du er ferdig med videregående, så lønner nok det seg, ja.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt råd tild et så hadde jeg finansert en bolig til en ungdom over tyve, heller enn ha dem boende hjemme og hengende i skjørtene mine. Jeg hadde hjelpet til med finanseringen med f.eks. å gi pant i min egen leilighet, og så kunne ungdommen sørget for renter og avdrag istedenfor husleie. Det forutsetter selvfølgelig lønnsinntekt eller studielån. I hvert fall så søker mine barn alltid råd hos meg, og derfor er det naturlig å råde innleggsskrive til å snakke med foreldrene sine. De er sikkert i stand til å si nei.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt råd tild et så hadde jeg finansert en bolig til en ungdom over tyve, heller enn ha dem boende hjemme og hengende i skjørtene mine. Jeg hadde hjelpet til med finanseringen med f.eks. å gi pant i min egen leilighet, og så kunne ungdommen sørget for renter og avdrag istedenfor husleie. Det forutsetter selvfølgelig lønnsinntekt eller studielån. I hvert fall så søker mine barn alltid råd hos meg, og derfor er det naturlig å råde innleggsskrive til å snakke med foreldrene sine. De er sikkert i stand til å si nei.

"å gi pant i min egen leilighet, og så kunne ungdommen sørget for renter og avdrag istedenfor husleie. Det forutsetter selvfølgelig lønnsinntekt eller studielån."

Selføgelig er det mulig hvis man kan. Men å stille med pant i egen bolig forutsetter jo at om det går til helvete med betalingen, så går man ikke konkurs selv. Nå er det meget tvisomt at jeg noengang får barn, men om så skulle skje så tviler jeg på at jeg har nedbetalt bolig selv innen de flytter hjemmefra.

Skrevet

"å gi pant i min egen leilighet, og så kunne ungdommen sørget for renter og avdrag istedenfor husleie. Det forutsetter selvfølgelig lønnsinntekt eller studielån."

Selføgelig er det mulig hvis man kan. Men å stille med pant i egen bolig forutsetter jo at om det går til helvete med betalingen, så går man ikke konkurs selv. Nå er det meget tvisomt at jeg noengang får barn, men om så skulle skje så tviler jeg på at jeg har nedbetalt bolig selv innen de flytter hjemmefra.

Jeg har pantsett min egen leilighet nesten opp til pipa. Jeg har en som er flyttet hjemmefra og en på videregående. Jeg ville ikke nølt med å gå til banken og stille meg selv til rådighet om jeg kunne hjelpet dem med etableringen. Ser ikke ut som jeg trenger det, men jeg er ikke redd for det. Da ville jeg diskutert visse forutsetninger som passe inntekt. Hvis de siden ble syke eller et eller annet skjedde ville jeg hatt større sorg enn økonomisk tap.

Gjest utflytter'n
Skrevet

Jeg flyttet midt i 1. året videregående.

Snakket med rådgiver om at jeg kranglet så jævlig med min mor at det gikk ut over skolearbeidet, fikk borteboerstipend og leide hybel for det.

Fikk 1000 kr mnd i støtte fra min mor i tillegg, og 500 kr mnd fra min far. De har forsørgerplikt til du er ferdig med videregående, og skulle de mot formodning nekte å gi deg i det minste det du ville spist for hjemme uansett, så kan du faktisk søke bidrag fra dem.

Skrevet

Jeg har pantsett min egen leilighet nesten opp til pipa. Jeg har en som er flyttet hjemmefra og en på videregående. Jeg ville ikke nølt med å gå til banken og stille meg selv til rådighet om jeg kunne hjelpet dem med etableringen. Ser ikke ut som jeg trenger det, men jeg er ikke redd for det. Da ville jeg diskutert visse forutsetninger som passe inntekt. Hvis de siden ble syke eller et eller annet skjedde ville jeg hatt større sorg enn økonomisk tap.

Kalkulerte risikoer er jo det det er snakk om. Selv ville jeg ikke gjort det, og heller ikke forventet at mine foreldre gjorde det.

Skrevet

Klart foreldre bør kjøpe bolig til barnet sitt. Skulle da bare mangle! Og jobbe trenger de ikke å tenke på. La foreldrene forsørge dem til de er minst 40. Så kan barna eventuelt jobbe littegrann og kjøpe seg flotte merkeklær og lange ferieturer for pengene.

Og det er rent for galt at unge mennesker skal slite seg ut med husarbeid når de får egen leilighet. Foreldrene bør komme minst en gang i uka og vaske og stelle for dem.

Skrevet

Kalkulerte risikoer er jo det det er snakk om. Selv ville jeg ikke gjort det, og heller ikke forventet at mine foreldre gjorde det.

Det var aldri aktuelt for mine foreldre, men sånn som situasjon er på boligmarkedet i Oslo i dag hadde jeg ikke nølt med å hjelpe barna mine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...