aroma1365380588 Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Kvinne snart 34 år. Kjente rytmeforstyrrelse i hjertet allerede som liten, men ikke ofte. Etter at jeg ble voksen har forstyrrelsene tiltatt. Hjertet hopper over slag.Enkelte dager har vært så ille at jeg ble helt utslitt av det. For ca 4 år siden gikk jeg til hjertespesialist,gikk med overvåking i 24 timer for hjerteslagene. Da var jeg selvfølgelig helt bra. Tror ikke jeg kjente noe forstyrrelse. Fikk prøve igjen for 2. gang, men var like bra da. Likevel kunne legen registrere noen ekstraslag i løpet av natten på resultatet. Hjertet var også fint på ultralyden jeg tok av det.Legen sa at det var normalt med et og annet ekstraslag osv, det var mange som hadde det, og at det ikke var noe å bry seg om. Så må jeg fortelle om en episode jeg også hadde for ca 3-4 år siden. Vi skulle avgårde på ferie. Jeg var fryktelig stresset før vi skulle kjøre. Når jeg satt meg inn i bilen begynte hjertet å slå veldig hurtig, og det virket som det flimret. Det slo, hoppet over slag,slo,hoppet over igjen og hjertet slo meget raskt og urytmisk. Det kjentes ut som jeg skulle dø der og da.Det varte vel i ca. 3-4 minutter. Etterpå var jeg helt bra igjen, og merket ikke noe resten av ferien.Har heller ikke hatt en slik opplevelse siden. Nå har jeg vært bra veldig lenge (ca. 2 år). Har bare hatt av og til et og annet stopp....Helt til her forleden dag, da var det påan igjen. Har ikke vært mer stresset eller vært forandringer her hjemmet akkurat i det siste. Nå er det helt ute av rytme igjen. Jeg føler meg utmattet og sliten hele tiden. Jeg har også vondt i skulder og arm, men vet ikke om det er i forbindelse med det. Føler jeg må puste ekstra mye når det hopper over slag. Føles som det slår pusten av meg. Hjertet slår ganske sent også når jeg har det. No er jeg bekymret for om jeg har stor sjanse for å få hjertesvikt. Har hørt at 50% av de som får hjertesvikt, har rytmeforstyrrelser. Og så vet jeg at hvis ekstraslagene kommer hyppig, kan årsaken være en sykelig forandring i hjertet. Og hvis det er langvarig, kan det føre til hjertesvikt, fordi om hjertet ellers er normalt. De siste par dagene kommer det ca.20-40 ganger i timen. Og noen på rekke og rad. De holder meg våken om natten, jeg blir redd for å sove, fryktelig sliten, det presser i brystet, og armen/skulderen verker.Er dette farlig for meg tror du? Har jeg større fare for hjertesvikt? Hva menes med at hvis anfallene er langvarige, kan det føre til hjertesvikt? Menes det at anfallene er lange eks. flere minutter i strekk? Eller menes det ofte? Hva synest du jeg skal gjøre? Gå til legen og mase om time til hjertespesialist igjen? Føler meg som hysterisk. Og så føler jeg at jeg ikke blir tatt alvorlig. Men det plager meg så grusomt og livskvaliteten min er elendig. Håper på svar snarest. Hilsen bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170090-hjerterytmeforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
aroma1365380588 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Jeg må korrigere innleget mitt.Jeg skrev at hjertet hoppet over slag 20-40 ganger i timen. Det er nok feil, for det kommer ofte flere ganger i minuttet, så det kan komme opp i over hundre i timen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170090-hjerterytmeforstyrrelser/#findComment-1115670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pimpa Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Har hatt/har noen av de samme plagene som du nevner. Bestill deg time til en privatpraktiserende hjertespesialist og få en nøye undersøkelse. Det er dyrt, men plagene blir jo ikke bedre av at du går å tenker på at det kan være noe galt. Jeg gjorde det og synes det var verdt pengene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170090-hjerterytmeforstyrrelser/#findComment-1116640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sling Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei, dette var omtrent som om jeg skulle skrevet det selv - har nesten en nøyaktig tilsvarende historie. Jeg er mann, 38 år. Jeg fikk påvist WPW syndrom allerede i 20 årene - men dette har aldri medført noen nevneverdige symptomer. Jeg har imidlertid slitt mye med ekstra slag de siste årene - og til slutt, på tross av at legene ikke fant tegn til takykardi eller andre alvorlig feil på både 24 og ukes holter tester - ble jeg anbefalt for ablasjon. Dette ble gjennomført på Haukeland sist høst. Ablasjonen gikk greit - det er ubehaglig - men dette er meste de psykiske påkjenningene. Problement mitt er at ekstra slagene er der like mye som før - og i perioder like hyppig som det du nevner. I natt har det vært helt umulig å få sove - hver gang jeg er i ferd med å få sove så kommer det er en serie som gjør at en blir engstelig og bekymret og bare ligger å venter på neste runde. Jeg har nå gjennomført en ny 7 dagers holter - denne påviste en masse perioder med ekstra slag - opp til 3 på rad - uten at legen synes å være veldig bekymret. Han er av den oppfattning at ekstra slag er godartede så lenge det ikke samtidig påvises takykardi - men har nå kalt meg inn til en belastningstest (sykkeltest). Dersom du skulle få informasjon og/eller komme over noen som kan gi noen forklaring/svar ville jeg satt stor pris på om du oppdaterte situasjonen. Sling 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170090-hjerterytmeforstyrrelser/#findComment-1121605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei! Fikk lyst til å svare deg.. Jeg er 31 år og har wpw-syndrom og SVT. Det betyr at jeg har hatt anfall der pulsen går opp i ca 220. Det har variert hvor lenge dette har vart. Noen ganger over en hel time, en gang måtte jeg ha en injeksjon hos legevakten, da det ikke ga seg av seg selv. Dette er noe som er ubehagelig, men godartet som de sier, og egentlig ikke farlig heller. Hvis du søker her på DOL vil du få vite mer om dette. Det jeg har er altså en type hjerterytmeforrstyrrelse. Disse kan variere og slå ut forskjellig fra menneske til menneske. De første gangene ble jeg bekymret. Og aller første gang var jeg helt sikker på at det var hjerteinfarkt. Og at jeg skulle dø. Slik er det ikke lenger. Og det som har hjulpet meg er at jeg har søkt å få masse informasjon om dette, samt at jeg nå går på tabeletter (betablokkere - Inderal) som gjør at jeg har vært helt uten anfall til nå i to år. Innimellom har jeg episoder der hjertet hopper over et slag ol. Men hvis du leser mer i tidligere innlegg her på hjerteforum, vil du se at legen sier at det har vi alle, men at noen kjenner dem bedre enn andre. Vel, bare noen ord. Håper du finner ut av dette. Hjertet er jo på en måte sentrum i kroppen, og det er vondt å være redd for nye anfall. Hvis jeg var deg, tror jeg at jeg ville søkt mer informasjon, og fått en ny henvisning til hjertespesialist - kanskje mest for å få vite litt mer om det du opplever skjer med hjertet ditt. Jeg kan også anbefale Inderal, da disse er milde og ikke vanedannende (i moderate mengder), og i mitt tilfelle har de hatt svært god effekt. En diggresjon: En litt morsom bivirkning jeg får av Inderal, er at jeg nå kan snakke foran store forsamlinger, uten at hjertet galoperer, noe jeg slet med tidligere. Jeg har hørt at noen bruker dem mot sjenerthet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170090-hjerterytmeforstyrrelser/#findComment-1121925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Svar til Aroma. Sannsynligheten for at du har noen alvorlig hjertesykdom er nærmest lik null. Det utelukker imidlertid ikke at du kan ha rytmeforstyrrelser som rent subjektivt kan være overveldende. Vi har alle ekstraslag i løpet av et normalt døgn, noen av oss bare noen få, mens andre kan ha flere tusen. Folk med mange ekstraslag behøver ikke å merke noe til noen av dem, mens andre kan merke ett til to slag, og finne dem ganske skremmende. Det du beskriver kan gi mistanke om at du i perioder har kaskader med ekstraslag eller annen form for hjerterytmeforstyrelse, og det er ønskelig at du får dette registrert skikkelig, slik at man kan sette et ordentlig navn på det, og dermed forholde seg til situasjonen på en realistisk måte. Alle monitoreringer, av personer med plager lik dine, er verdiløse hvis pasienten er symptomfri under registreringen. Be din lege om å få gjort registreringer på en måte som avdekker tilstanden. Den er som regel helt uskyldig, og fører ikke til noen form for hjertesvikt slik du beskriver den. Det er imidlertid ikke mulig å si om det er nødvendig med noen form for behandling før man har stilt diagnosen. Det vil muligens være en fordel om du kan få avtale om at du kan komme til undersøkelse på sparket i en periode du har høy forekomst av rytmeforstyrrelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170090-hjerterytmeforstyrrelser/#findComment-1122078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.