Gå til innhold

Lavt vanninnhold i kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest Uttørket?
Skrevet

En venninnne har en vekt som viser både vekt, fettinnhold og vanninnhold i kroppen. Jeg prøvde den og hadde 45 % vann. Prøvde flere ganger i løpet av dagen og den varierte mellom 42 og 46, men stort sett var den på ca. 45 %. Er ikke dette veldig lite? Jeg er ikke så flink til å drikke så mye, kan det være grunnen?

Kan jeg være uttørket?

Mulig jeg ikke er på riktig forum, men det er så lite aktivitet på ernæringsforumet...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan en vekt kan klare å skille mellom vann, fett og andre ting i kroppen?

mil1365380270
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan en vekt kan klare å skille mellom vann, fett og andre ting i kroppen?

Det er det jeg har litt problemer med å skjønne også. Håper den ikke var altfor dyr :-)

Gjest papirtiger
Skrevet

Du ville vært død med så lite vann i kroppen..

Men for all del, drikk mer vann om du tror du er dehydrert. Ca 1,5-2 liter om dagen anbefales.

mil1365380270
Skrevet

Du ville vært død med så lite vann i kroppen..

Men for all del, drikk mer vann om du tror du er dehydrert. Ca 1,5-2 liter om dagen anbefales.

Bare om man bruker det opp. Ikke bra å gå med sprengfull blære hele tiden.

Skrevet

Som jeg skrev lenger ned, så kan jeg ikke skjønne hvordan en vekt skal kunne gi det noe brukbart svar på dette.

For øvrig: Dersom urinen din er klar og luktfri, får du i deg nok væske. Er det (mørk)gul og lukter, drikker du ikke nok.

Skrevet

Og hvordan virker den?

Slike vekter har vel som oftest elektroder i føttene som de sender strøm opp i kroppen. Veldig lite da selvfølgelig, men dette har jo eksistert lenge. Har selv ei tredemølle som måler fettprosent med to elektroder i hendene.

mil1365380270
Skrevet

Slike vekter har vel som oftest elektroder i føttene som de sender strøm opp i kroppen. Veldig lite da selvfølgelig, men dette har jo eksistert lenge. Har selv ei tredemølle som måler fettprosent med to elektroder i hendene.

Eehh? Skjønner fortsatt ingen ting. Skal man liksom kunne måle motstand da? Lite motstand er mye vann, eller noe?

Og det med fettet, hvordan skal det virke? Tror det er bedre å finne frem skyvelære og måle sideflesket, for de som er spesielt interessert. Sett at det fungerer, hvor mye sier fettet på hendene om fettprosenten på resten av kroppen? Kan man ikke være i ganske godt hold, og fortsatt ha tynne hender?

Utrolig nysgjerrig nå, fortell, fortell. Har aldri hørt om sånne vekter og tredemøller, jeg.

Gjest papirtiger
Skrevet

Bare om man bruker det opp. Ikke bra å gå med sprengfull blære hele tiden.

Jeg tror mange tror 2 liter væske er mer enn det egentlig er.

Spiser du 5 måltider om dagen og drikker et glass vann/melk til, så har du allerede drukket 1 liter.. Da gjenstår det bare 5 glass til...

Skal ikke måtte løpe på do hele tiden med et slikt inntak. Og cellene i kroppen fungerer ikke optimalt med mindre væske.

mil1365380270
Skrevet

Jeg tror mange tror 2 liter væske er mer enn det egentlig er.

Spiser du 5 måltider om dagen og drikker et glass vann/melk til, så har du allerede drukket 1 liter.. Da gjenstår det bare 5 glass til...

Skal ikke måtte løpe på do hele tiden med et slikt inntak. Og cellene i kroppen fungerer ikke optimalt med mindre væske.

Man har visst registrert at hos kvinner som drikker store menger vann, kan kroppen få problemer med å holde blæren oppe. Så alt med måte :-)

Gjest papirtiger
Skrevet

Man har visst registrert at hos kvinner som drikker store menger vann, kan kroppen få problemer med å holde blæren oppe. Så alt med måte :-)

Det er fordi de holder seg. Man skal tisse når man må.

fei1365380229
Skrevet

Det er fordi de holder seg. Man skal tisse når man må.

Selvfølgelig skal man tisse når man må, men man skal heller ikke gå å småskvette hele tiden.

Da har jeg hørt at man kan få problemer med blæra når man blir eldre. Det bør liksom komme litt tiss når man først er på do, så å holde seg litt og samle opp er ikke dumt :o)

Før i gamle dager kunne man gå på kino og se en film uten at folk skulle ut å tisse hele tiden. Til og med når vi var på teater rett før jul så fløy folk ut og inn og tisset. Utrolig forstyrrende.

mil1365380270
Skrevet

Selvfølgelig skal man tisse når man må, men man skal heller ikke gå å småskvette hele tiden.

Da har jeg hørt at man kan få problemer med blæra når man blir eldre. Det bør liksom komme litt tiss når man først er på do, så å holde seg litt og samle opp er ikke dumt :o)

Før i gamle dager kunne man gå på kino og se en film uten at folk skulle ut å tisse hele tiden. Til og med når vi var på teater rett før jul så fløy folk ut og inn og tisset. Utrolig forstyrrende.

Det har jeg hørt også. Man blir vant til å ha et visst nivå i blæren før man føler seg tissetrengt. Det kan bli en ond sirkel hvor man ender opp med å måtte på do hele tiden.

Skrevet

En mellomting mellom å gå når man må, og å forsøke å trekke det ut litt innimellom er nok greit.

Spesielt dersom man har problemer med at man løper på do hele tiden anbefaler de at man forsøker å trekke ut tiden litt.

Skrevet

Du kan merke dehydrering på ulike måter:

Hyppige senestrekk, tungpustethet, tydelige pulsslag som kjennes i overkropp/hode, hodepine, tørr hud, huden står opp av seg selv dersom du klyper i den, "innsunkne" øyne, mørk urin som lukter sterkt.

Drikk ofte, så du ikke belaster nyrene dine unødig, og så kroppen slipper å jobbe så hardt for å fungere som den skal :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...